• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos wordt erg heet na revisie

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
wTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor wTomos » 26 jul 2019 22:36

Welke model tomos heb je?
A35 Standaard
Uit welk jaar komt de tomos ?
Leeftijd motor onbekend
Is het een snor of een brommer?
Snor uitvoering
Wanneer ontstond het probleem?
Na revisie
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Bij revisie het volgende vervangen:
-Midden en carter pakking
-Kop & Voetpakking (Koppakking is een aluminium)
-Spruitstukpakkingen
-Carter-lagers
-Krukas-lagers & keerringen
-Aandrijftandwiel-lager & keerring
-Hulpas-lager(?) (Linkerhelft blok, tussen krukaslager en aandrijftandwiel-lager in)
-Zuiger, zuigerveren, naaldlager zuiger (oude zuiger bleek stukje van te zijn afgebroken, niet aangetroffen tijdens revisie)
-Krukas (vorige krukasnaaf beschadigd bij centreren krukas) + vliegwiel spie
-Koppelingsdelen 1e versnelling (vorige delen waren 2 delen splinternieuw en 1 deel specifiek helemaal versleten??)
-Drukveer koppeling
Wat is het probleem
Blok wordt binnen 500m loeiheet. Zo heet, zo snel kan ik mij van voorheen niet herinneren. Heb er geen verdere afstanden mee gereden, bang voor vastlopers. Ik ga morgen kijken of het uit de cilinder komt of de krukas door hem heel kort te starten en dan te voelen waar het vandaan komt. Door het korte rijden is de bougie ook nauwelijks verkleurd. Dit is trouwens de dezelfde bougie als voor de revisies, maar dan flink gepoetst. Ik had hem graag vervangen, maar ik krijg hem niet uit de cilinderkop.

Verder heb ik de (oude en nieuwe) krukas helaas foutief geplaatst ná het plaatsen van de keerringen. Ik heb hem zo goed mogelijk gecentreerd maar hij liep niet zo soepel als daarvoor met de oude krukas, lagers en keerringen. Ik weet verder niet of dit iets ermee te maken kan hebben, het viel mij in ieder geval op. Ook met de hogere draaiweerstand merkte ik wel echt een verschil tussen niet en wel gecentreerd.

Valse lucht lijkt mij onwaarschijnlijk, misschien de ontsteking? Ik heb de spoelkrans en het vliegwiel gewoon teruggeplaatst op de nieuwe krukas...

Revisie was gepleegd om een lawaaierig en rammelend blok te verbeteren (rond 20-25km/u, daarna geen rammel maar veel lawaai). Ik had de tijd ervoor, en wou hem dan maar eens helemaal strippen en zoveel mogelijk vervangen. Sneller gaan was in geen enkel geval het doel. Na de revisie zijn deze problemen in ieder geval verholpen. Er zit een lekkere Tomos brul in en hij rijdt stukken beter ten opzichte van voorheen. Stationair valt hij vaak uit, maar ik denk dat ik dat nog even moet bijstellen. Heb niks met de carburateur of luchtfilter gedaan.

Momenteel zit er mengsmering 1:50 plus een goeie scheut extra olie in de tank. Ik heb 1,5 flesje 225mL Kroon ATF olie erin zitten. Meer olie bij inlopen zo na de revisie leek mij even beter... of toch niet?

Als laatste ben ik bang dat ik de lagers misschien had moeten volpakken met lagervet. Zag/las/hoorde het verder nergens van niemand in video's, tutorials, of forumposts met betrekking tot het reviseren van een Tomos.

Ik heb het gevoel/ik hoop dat het een klein dingetje is dat ik nog moeten oplossen en dan kan ik gaan genieten van een weer goed lopende Tomos :D :D :D

Kortom:
Blok is er onderuit gehaald, bovenstaande spullen vervangen, en weer in elkaar gezet. Problemen zijn opgelost, rijdt nu goed, maar wordt heel snel heel warm.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 27 jul 2019 10:10

Krukas hoort zonder weerstand te draaien als de keerringen eruit zijn, dit controleer ik altijd voordat je de keerringen plaatst.
Zitten er shim ringen op de krukas?
Is de middencarter pakking misschien dunner als de oude.

wTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor wTomos » 27 jul 2019 13:04

Krukas hoort zonder weerstand te draaien als de keerringen eruit zijn, dit controleer ik altijd voordat je de keerringen plaatst.
Klopt, hoorde later dat dit de juiste volgorde zou zijn.
Zitten er shim ringen op de krukas?
Is de middencarter pakking misschien dunner als de oude.
Krukasshims (binnen of buiten het blok) zijn niet aangetroffen bij het splitsen van het blok. Zodoende heb ik deze niet geplaatst.
Dunnere middenpakking zou kunnen, lijkt me onwaarschijnlijk.

Zou het nog een idee zijn om de oude zuiger terug te plaatsen met nieuwe zuigerveren? Dat liep voorheen dus goed...

Kan het verder nog kunnen dat ik de ontstekingsspoel een kwart of een halve slag verkeerd heb geplaatst waardoor de ontstekingstiming uitloopt? Het is een E-startspoelkrans met een 80W vliegwiel, maar het is een kickstart-blok verder.

==Edit==
Zojuist weer de cilinder eraf getrokken, nieuwe zuiger ziet er goed uit. de voetpakking had ik echter verkeerd geplaatst dat deze de spoel of uitlaatpoorten deels bedekte. Ik ga deze gelijk vervangen

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 jul 2019 10:16

Donkere spoel ontsteking zit beneden.
Voetpakking belemmert allen de spoel kanalen waardoor je prestaties verlies hebt, doet niets met je uitlaat poort.

Blokje kan ook zwaar lopen als de lagers niet helemaal in het carter zitten, carter wel goed verwarmt voordat je de lagers plaatst?

wTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor wTomos » 28 jul 2019 14:07

Het carter was meestal zo heet dat ik het niet meer met de werkhandschoenen kon vastpakken, of alleen nog maar even kort. De lagers zijn er naar mijn idee verder allemaal zuiver in beland, even diep als de vorigen die erin zaten....

De donkere spoel zit nu boven, op 12-uur. Kan de ontstekingstiming ontregeld zijn hierdoor wat leidt tot de problemen?

Verder geprobeerd de stationairschroef bij te stellen op de carburateur, maar dat lukt nog niet helemaal lekker. Gas opentrekken blijft hij goed lopen en rijden, maar stationair (gas dicht) valt hij na 20 seconden uit

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 28 jul 2019 21:06

Donkere spoel op 6 uur zetten, zo zit hij origineel.
Gasschuif checken op een deukje waar hij de stationair schroef raakt ( hoort uiteraard geen deukje in te zitten)

wTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor wTomos » 06 aug 2019 14:05

Ik heb vorige week de oriëntatie van de spoel teruggezet op de juiste stand en daarbij hem op de snorstand gezet. Ook heb ik de sproeiers bekeken en een grotere maat gehaald. Zo ben ik van 54 naar 58 gegaan. Stationair loopt hij veel beter, echter wordt hij nog steeds binnen afzienbare tijd erg heet. Het lijkt allemaal samen een klein beetje geholpen te hebben, helaas niet genoeg dat ik er op zou kunnen rijden naar mijn mening.

Ik denk dat ik toch maar het blok weer er onder uit ga halen, splitsen, en nog 1 keer opnieuw de krukaslagers en keerringen te vervangen. Dan de juiste volgorde aanhouden (eerst krukas plaatsen en dan de keerringen) en kijken of de krukas goed vrij loopt en gecentreerd is.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 06 aug 2019 18:30

Voor een snor is sproeier 49-50-51 normaal, alles wat groter is duid op valse lucht en dan loopt de temperatuur ook snel omhoog.
Doe eerst eens een deo test om te achterhalen waar hij valse lucht trekt.

Keerring pas plaatsen als de krukas goed draait.

wTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor wTomos » 21 aug 2019 16:28

Er is even wat tijd overheen gegaan, maar het blok is opnieuw gesplitst. Daarbij zijn 2 nieuwe krukaslagers geplaatst in het blok, waarna de twee helften weer met een nieuwe pakking in elkaar zijn gezet. Ook is er toen opnieuw extra aandacht besteed aan het diep genoeg plaatsen van de lagers.

Ik heb eerst zelf geprobeerd de krukas te centreren. Omdat ik geen verbetering merkte ben ik met het blok naar een lokale brommerwinkel gegaan (eentje waar ze tenminste nog wel blokken opentrekken, zeldzaam hier in de randstad) om het maar even door de expert te laten doen. (Zonder keerringen deze keer!)

Het lukte hem ook niet om de krukas te stellen dat deze soepel genoeg/zonder weerstand draait. Hij draait op zich wel soepel(niet meer of minder soepel tijdens het rondgaan) maar het is zeker niet zonder weerstand. De beste man had ook geen idee waar het aan kan liggen, maar het draaide dus volgens hem niet soepel genoeg. Als je de blokbouten eruit haalt draait hij al velen malen soepeler, maar handvast of strakker, loopt de krukas weer zwaar. Kan een zwaarder lopende krukas zich uiten op dezelfde manier als valse lucht(dus symptomen zijn vooral een te hete cilinder) omdat hij te weinig mengsel krijgt voor dezelfde (nu zwaardere) slag?

Het blok ligt er nu nog onderuit. Helaas is de lol onderhand wel van dit sleutelproject af en ik weet niet wat ik nu nog kan doen. Nog een keer splitsen kan natuurlijk altijd, maar geen idee wat ik (weer) opnieuw anders moet doen deze keer. Ik ben bang dat de volgende stap is het controleren of het blok niet hartstikke krom is of het iets anders vergelijkbaars is waardoor praktisch gezien het carter total-loss zal zijn. Of kan dit niet en is er nog hoop?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 22 aug 2019 12:48

Geen idee hoe dik de pakking is die er nu tussen zit, je hebt ook een pakking die dikker is waardoor de krukas meer ruimte krijgt https://www.tomoshop.nl/tomos-standard- ... 2-a55.html

Wel moet je dan kickstart as, koppeling en hoofdas opnieuw uit shimmen.

wTomos
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor wTomos » 05 sep 2019 11:14

Ik denk dat ik dat als laatste ga proberen.

Is er een manier om erachter te komen op voorhand welke dikte aan shims ik nodig ga hebben?
Als ze niet 2eu per stuk hadden gekost had ik wel een assortiment besteld maar met deze prijs is dat niet zo voordelig.

Anders lijkt me het handigst om die dikke pakking te bestellen en met een goede schuifmaat de dikte hiervan te bepalen en dan de shims te bestellen naar de dikte van de pakking.

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 sep 2019 13:38

Die groene dikke pakking is zeker 0,2 mm dikker, misschien zelfs 0,3 mm dikker als de dunne uitvoering.
Wel raar dat de krukas te weinig ruimte heeft, misschien is er ooit 1 carter helft vervangen...Carters horen volgens mij bij elkaar en dan zijn ze onderling niet uitwisselbaar.
Bij een puch maxi staan nummers op het pas vlak van de voetpakking, deze moeten hetzelfde zijn, bij tomos heb ik het nooit gezien.

Ik heb tomoshop ff gemaild wat het verschil in dikte is.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers