Welke model tomos heb je?
A35 Standaard
Uit welk jaar komt de tomos ?
Leeftijd motor onbekend
Is het een snor of een brommer?
Snor uitvoering
Wanneer ontstond het probleem?
Na revisie
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Bij revisie het volgende vervangen:
-Midden en carter pakking
-Kop & Voetpakking (Koppakking is een aluminium)
-Spruitstukpakkingen
-Carter-lagers
-Krukas-lagers & keerringen
-Aandrijftandwiel-lager & keerring
-Hulpas-lager(?) (Linkerhelft blok, tussen krukaslager en aandrijftandwiel-lager in)
-Zuiger, zuigerveren, naaldlager zuiger (oude zuiger bleek stukje van te zijn afgebroken, niet aangetroffen tijdens revisie)
-Krukas (vorige krukasnaaf beschadigd bij centreren krukas) + vliegwiel spie
-Koppelingsdelen 1e versnelling (vorige delen waren 2 delen splinternieuw en 1 deel specifiek helemaal versleten??)
-Drukveer koppeling
Wat is het probleem
Blok wordt binnen 500m loeiheet. Zo heet, zo snel kan ik mij van voorheen niet herinneren. Heb er geen verdere afstanden mee gereden, bang voor vastlopers. Ik ga morgen kijken of het uit de cilinder komt of de krukas door hem heel kort te starten en dan te voelen waar het vandaan komt. Door het korte rijden is de bougie ook nauwelijks verkleurd. Dit is trouwens de dezelfde bougie als voor de revisies, maar dan flink gepoetst. Ik had hem graag vervangen, maar ik krijg hem niet uit de cilinderkop.
Verder heb ik de (oude en nieuwe) krukas helaas foutief geplaatst ná het plaatsen van de keerringen. Ik heb hem zo goed mogelijk gecentreerd maar hij liep niet zo soepel als daarvoor met de oude krukas, lagers en keerringen. Ik weet verder niet of dit iets ermee te maken kan hebben, het viel mij in ieder geval op. Ook met de hogere draaiweerstand merkte ik wel echt een verschil tussen niet en wel gecentreerd.
Valse lucht lijkt mij onwaarschijnlijk, misschien de ontsteking? Ik heb de spoelkrans en het vliegwiel gewoon teruggeplaatst op de nieuwe krukas...
Revisie was gepleegd om een lawaaierig en rammelend blok te verbeteren (rond 20-25km/u, daarna geen rammel maar veel lawaai). Ik had de tijd ervoor, en wou hem dan maar eens helemaal strippen en zoveel mogelijk vervangen. Sneller gaan was in geen enkel geval het doel. Na de revisie zijn deze problemen in ieder geval verholpen. Er zit een lekkere Tomos brul in en hij rijdt stukken beter ten opzichte van voorheen. Stationair valt hij vaak uit, maar ik denk dat ik dat nog even moet bijstellen. Heb niks met de carburateur of luchtfilter gedaan.
Momenteel zit er mengsmering 1:50 plus een goeie scheut extra olie in de tank. Ik heb 1,5 flesje 225mL Kroon ATF olie erin zitten. Meer olie bij inlopen zo na de revisie leek mij even beter... of toch niet?
Als laatste ben ik bang dat ik de lagers misschien had moeten volpakken met lagervet. Zag/las/hoorde het verder nergens van niemand in video's, tutorials, of forumposts met betrekking tot het reviseren van een Tomos.
Ik heb het gevoel/ik hoop dat het een klein dingetje is dat ik nog moeten oplossen en dan kan ik gaan genieten van een weer goed lopende Tomos
Kortom:
Blok is er onderuit gehaald, bovenstaande spullen vervangen, en weer in elkaar gezet. Problemen zijn opgelost, rijdt nu goed, maar wordt heel snel heel warm.