Berichtdoor shadowranger » 12 dec 2019 18:46
Een relais werkt als volgt: het is net een kruispunt. De tegenover elkaar liggende contacten maken verbinding. Met je startknop maak je verbinding tussen de draad van je accu naar de startmotor. De draden van je startknop bekrachtigen een spoel in het relais waarmee de kontakten voor je startmotorvoeding worden gesloten. Dit ivm hoge stromen die door dikke(re) kabels moeten lopen. Als de draden rechtstreeks via je startknop zouden lopen werken deze draden als gloeidraad vanwege de hoge piek als je startmotor draait.
Het kan zijn dat het relais massa geschakeld is, wat betekent dat je pas massa maakt (de 0 zeg maar) als je de knop indrukt wt normaal is in dit soort schakelingen. Icm je remschakelaars zorg je voor een gesloten circuit om het relais te bekrachtigen (12 volt komt van lichtcircuit om ook je remlicht te laten branden).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn