Berichtdoor shadowranger » 08 jul 2020 23:15
Het plotseling uitvallen (alsof de brandstof op is) heeft verschillende redenen:
- brandstof op (duh). Schakel naar reserve of ga tanken
- Vuil in de sproeier
- brandstoftoevoer verstopt (kraan filter etc.)
- vapour lock (hitte gasbel) waardoor er te weinig brandstof in de motor komt (komt bij 2-takt Tomos amper voor)
- valse lucht (lekkende pakkingen, krukaskeerring(en) lek)
- ontsteking wordt onderbroken door hitte (contactbreuk) bij bobine/ CDI of bougie defect
Een kras in de cilinderwand hoeft niet persé een oorzaak/ gevolg te hebben m.b.t. het uitvallen. En een zuiger is altijd zwart aan de bovenzijde (=verbrandingszijde). Zitten de zwarte sporen ook langs de zijkant? Dan heb je misschien teveel speling tussen zuigerveren (slotwijdte) en cilinderwand.
As je een 50cc kop op de 65 cc wil zetten moet je goed opletten dat je geen koptikker gaat krijgen. Let op de juiste squishmaat (0,6 mm) door de juiste dikte koppakking te monteren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn