Berichtdoor shadowranger » 05 okt 2020 00:55
Voordat je met sproeiers aan de gang gaat, bedenk even waarom jouw carburateur zonder aanpassing het wel goed bij je maat doet met sproeier die erin zit. Je weet niet eens of je er een origineel of imitatiesproeier in hebt zitten. Daarbij zei je ook dat de motor eerst wel goed liep voordat je ermee aan het sleutelen bent gegaan.
Hoe oud zijn de krukakskeerringen? Misschien zijn deze wel verhard waardoor ze lekken. Het hoeft niet altijd met witte rook te zijn als die achter de ontsteking de oorzaak is. De rook duidt alleen op verbranding van ATF uit de bak. Het advies is om beide te doen als.je er 1 moet vervangen. Een lekke keerring verstoort ook het lucht-brandstofmengsel waardoor je vermogensverlies hebt. Dit vind je niet met een deotest of je moet achter het vliegwiel kunnen spuiten.
Compenseren met een grotere sproeier of met de chole spelen is symptoombestrijding, geen oplossing voor het probleem. En ja, met een lekkende krukaskeerring kan een motor wel degelijk stationair lopen maar zodra er meer vermogen wordt gevraagd door het gas open te draaien (beter is om te zeggen: meer lucht door de carburateur te laten stromen) zakt het vermogen in elkaar. Dit buiten het feit dat ei cilinders (met name de snorversie) in beginsel nooit veel (optrek)power hebben gehad icm 1- speed bakken. Dit zit gewoon in de overbreng verhoudingen. Waarschijnlijk zit er ook een klein tandwiel (26 of 24 tands) op je achterwiel. Dan snap ik het meelopen wel bij optrekken.
Mbt de sproeieemaat, heb je de kleur van de bougie elektroden als eens gecheckt?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn