Hallo,
Ik heb een aantal weken terug een tomos quadro uit 2005 gekocht ( geheel origineel, alleen zit een nieuwe uitlaat op die lijkt op de standaard/originele variant, deze uitlaat was het weekend voordat ik hem kocht er nog opgezet). Geheel origineel in de vorm van standaard motorblok, cilinder, carburateur, vertanding etc. Op de werkende teller stond maar circa. 600km.
Volgens de eigenaar waar ik hem van kocht, had hij hem overgenomen van zijn tante die er maar weinig op reed plus dat hij altijd droog had gestaan. Dit geloof ik ook wel kijkend naar hoe de banden e.d. erbij zaten ( allemaal scheurtjes van oudheid ) en er zat vrijwel geen roest op. Alleen bij het standaard een beetje verder eigenlijk bijna niks.
Op het moment van kopen liep de tomos en haalde hij op de meter 40 km/uur ( 35 a 36 km/uur op gps ).
Ik moest wel best wat keren kicken om hem te starten s'ochtends. Nu heb ik vrijwel meteen daarna mijn luchtfilter en mijn carburateur erafgehaald. Carburateur helemaal gedemonteerd en alles schoongemaakt. Deze was een beetje vies en kwam een soort laagje waterige benzine uit ( gewoon waterkleur met lichtoranje/geel tint ). Filterelement was helemaal afgebrokkeld en heb deze toen ook verwijderd en tijdelijk eruit gelaten. Verder kwam ik erachter dat mijn benzinekraantje lekte. Als ik de switch draaide kwamen er vele druppels uit en ook als hij op dicht stond was hij niet helemaal dicht. Vervolgens heb ik een compleet nieuwe luchtfilter besteld, 2 bougies, nieuwe atf tomos olie en nieuwe pakkingen voor vlottenbak en hetgeen wat je bovenop de carburateur schroeft ( benzineschuif ). Ik heb toen alles teruggeschroefd. Dus carburateur weer in elkaar ( juiste manier alles gemonteerd ), filter zonder filterelement erop, afgesteld en gecheckt op valse lucht ( geen valse lucht ). Hij liep weer mooi stationair.
Vervolgens gaan rijden, starten ging een stuk beter, en nu rijd hij nog maar 30 a 35 op de teller.. en als ik vol gas gaf ging hij 4 takten ( gevonden op internet dat dat zo heet ). Hij verloor dan vermogen en ging weer wat zachter lopen als ik vol gas gaf. Plus daarbij begon de uitlaat flink lawaai te maken als ik vol gas gaf ( soort ratelend/trillend/ploffend geluid ). Nu heb ik begrepen dat de ontsteking dan niet juist is of de verhouding van brommix en lucht. Kon er verder wel mee rijden en hij reed ook dikke prima als ik net niet vol gas gaf, dan gaf hij dat geluid ook maar maar af en toe en bij lange na niet zoveel.
2 dagen mee gereden, en nu reed ik gisteren terug van mijn stage naar huis en ineens stopte hij ermee. Bleek de benzine op te zijn, tenminste dat dacht ik en weet bijna 100% zeker dat dat het geval was. Ik dus benzinekraan op reserve gezet maar dat mocht niet baten die was waarschijnlijk leeg gelekt onderweg en tijdens stilstaan op stage. Nog paar keer geprobeerd te starten toen ik hem op reserve had gezet en dan startte hij moeizaam reed ie 100 meter verloor hij vermogen en viel die uit. De laatste keer toen ik hem probeerde te kicken kwam er een witte walm/ rookwolkje van bij de carburateur ongeveer vandaan en toen gestopt met proberen.
Vervolgens mijn vader laten komen met brommix, weer wat brommix erin gedaan en geprobeerd te starten. Dit lukte compleet niet meer. Kon wel kicken en hoorde dat hij dan cilinder etc bewoog maar starten gebeurde totaal niet. Vervolgens naar huis moeten lopen.
Thuis waren ondertussen mijn nieuwe onderdelen binnen gekomen. Dus ik weer luchtfilter eraf, carburateur eraf ( zat weer van dat waterig uitziende benzine in ), bougie getes en gaf een mooie blauwe vonk en was koffiebruin/ lichtbruin en de lekkende benzinekraan eraf gehaald. ( ik heb nog niet de nieuwe onderdelen erop kunnen zetten en dus ook nog niet kunnen testen of het zo opgelost is )
Nu vraag ik me echt af hoe dit kan dat hij totaal niet meer wilde starten met nieuwe benzine erin en waar die witte rook vandaan komt. Misschien dat iemand een idee heeft wat er precies fout is gegaan en hoe dit op te lossen valt?
Verder ook nog een kleine vraag erbij. Ik heb mijn oude benzinekraan er nu af liggen ( gewoon eraf gedraaid met wat moeite ) alleen ik krijg de nieuwe er niet op doordat een afkoelvin van mijn cilinder kop/blok in de weg zit. Iemand ervaring met hoe dit aan te pakken?
Ik dacht zelf motorblok en uitlaat los maken en zo hopen dat er genoeg ruimte ontstaat. Als de benzinekraan vast zit op de tank dan zit die vin niet meer in de weg. Alleen bij het erop en eraf draaien is dit een probleem.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen of advies kan geven want ik heb geen idee meer waarom hij niet meer start..
Alvast bij voorbaat dank!