Berichtdoor shadowranger » 22 apr 2021 13:57
Geen vonk kan veel oorzaken hebben: defecte bougie, kabel(s) niet goed aangesloten, slechte massa via frame, bougiekabel sluit niet (goed) meer op de CDI aan, CDI defect, uitschakelaar in verkeerde stand, bedrading ligt tegen massa aan (lees als kortsluiting), contactslot staat in verkeerde stand, etc.
Vwb de electrische start, dit staat los van het niet vonken. De vonk komt rechtstreeks van de ontsteekspoel uit je blok, niet van de accu. Alleen als je een contactslot hebt en/ of een schuif kill-switch kan deze in een stand staan dat deze de massa kortsluit. Dan komt de spanning uit de ontsteekspoel niet bij de CDI/ bobine, maar vloeit direct af naar massa/ frame.
Ik zou eerst kijken naar de bougie en kabel/ -dop of alles nog wel klopt. In de cdi zit een schroefpunt waar de kabel op draait. Als de koperen kern van je bougiekabel weggevonkt is (door slecht contact) kun je een stukje afknippen totdat je weer mooi koper ziet. Dan de kabel goed op je cdi schroeven. Eventueel een aparte bougie pakken en los in de dop steken en op het blok leggen. Als je dan kickt moet je een vonk zien. Dan kun je je eigen bougie testen op dezelfde manier (uitsluiten defect). Loop de bekabeling langs op opengeschuurde plekken waar deze tegen het frame kan komen en zo kortsluiting veroorzaakt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn