Berichtdoor shadowranger » 05 apr 2022 18:49
Het is wel een beetje bij elkaar geraapt blokje, samengesteld uit onderdelen van oude en nieuwe(re) typen blokken.
Maar goed, ik trap af met:
- ei-cilinder: geeft mij aan dat het een A3 onderblok zou zijn met kleine spoelpoorten. Iig zit er in de cilinder kleine spoelpoorten. Zuiger was standaard pen 10, maar zoals fons716 aangeeft, kan een andere krukas geplaatst zijn met bijpassende segmenten voor de koppeling. De originele pen 10 krukas heeft 2 platte zijden voor de koppelingsnaaf (segmenten met 1 gat), de nieuwe(re) pen 12 krukas een spiebaanopname op de naaf met 2 gaten per segment.
- onderblok: ontstekingskap en kickstartpedaal is van A35 blok, koppelingsdeksel van A3 blok. Plastic kappen zijn ook niet origineel bij dit blok, zouden metaal moeten zijn. Tenzij het frame wel de juiste positie heeft om de kappen te bevestigen (met name de steunen aan het frame onder de bovenkant ervan), dan klopt het blokje erbij niet.
- Wat voor ontsteking zit erin? Dat kun je zien aan de bobine (onder de linker kap). Een plastic versie (heet CDI) is voor 4-spoels electronische ontsteking. Zit er nog een ijzeren kern bobine dan heb je punten.
Vwb je vraag om een andere cilinder te monteren: De cilinder tapeinden zijn korter dan voor een vierkante membraan of 65 cc cilinder die nu op de markt te verkrijgen is. Als je deze ook vervangt zal het geen probleem zijn, maar kies wel een cilinder die op jouw spoelpoorten past en gebruik de juiste pakking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn