• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Valse lucht A52 carter@wiki

Wikiforum voor alle wikizaken.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven

Berichtdoor brombertje » 15 jun 2011 23:40

Deze post gaat over de valse lucht bij de voet van de cilinder bij nieuwe carters. Dit geeft afstelproblemen, en vermogensverlies, omdat je valse lucht trekt, en compressie verliest in je carter.
Dat heb je snel als je een nieuw carter hebt, en het oude A3/A35 type, of Airsal voetpakking gebruikt. Als je een Airsal membraancilinder op A52 carter zet moet je altijd een goed passende voetpakking gebruiken, of nog beter je eigen pakking knippen van 0,3 mm (alu) pakking. Probleem met Airsal is, dat er deukjes aan de zijkant, net onder en boven de spoelpoorten zitten, en de pakking voor het A3/A35 carter is, en dat het nieuwe carter daar valse lucht langs kan trekken.
Airsal-voet-probleem.JPG
Airsal-voet-probleem.JPG (63.09 KiB) 22623 keer bekeken
Daar heb je met de originele A5 cilinder geen last van, mits je de goede nieuwe grote pakking gebruikt, omdat deze helemaal vlak is aan de voet.
Met de oude A3/A35 voetpakking of Airsal voetpakking die daar op lijkt trek je eigenlijk altijd valse lucht op een A52 carter.
Bovenaan bij de spoelpoorten in het carter komt er lucht langs de A3/A35/Airsal pakking, omdat deze daar te klein is. Leg maar eens een A35 pakking op een A52 carter.
Dan zie je dit, de rode cirkels geven de plekken aan de valse lucht trekken:
A35voetpakkingopA52.JPG
A35voetpakkingopA52.JPG (53.42 KiB) 22623 keer bekeken
Op tomoshop.nl staat die goed grote voetpakking als snor voetpakking 0,3 mm (voor modellen na 2008), maar die moet je op alle A52 carters met grote spoelpoorten gebruiken, en die zitten op alle modellen na 2003.
Sommige brommer/scooterzaken hebben wel deze pakking, de meeste niet.
Op oude A3/A35 carters heb je daar geen last van omdat die smalle spoelpoorten heeft.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 15 jun 2011 23:57

Dit is dus van toepassing op A55 blokken (die hebben grotere spoelers. Als je dus zo'n blok hebt moet je dus ook een A55 cilinder hebben. Door een A5 cilinder erop te drukken heb je zoals vermeld idd lekkage langs de pakking en verlies je prestaties doordat de spoelpoorten kleiner zijn. En dat wil je niet dus.....

Verder is het vermeldingswaardig dat wanneer een cilinder verwisseld wordt er ook op de hoek van de uitlaatpoort gelet dient te worden. Die verschilt ook tussen de A55 en A5 cilinder.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven

Berichtdoor brombertje » 16 jun 2011 00:01

Vrijwel alle Tomossen van na 2002/2003 hebben een A52 carter, niet alleen de modellen met A55 cilinder. Dus het is in het algemeen. Ik heb een Standard van 2004 met origineel A52 carter. ;)
Er zijn hier anders heel veel topics in het beginnersforum met mensen die een A52 carter met A5 cilinder hebben, en niet weten welke uitlaten etc daarop passen, omdat de winkels eigenlijk zijn blijven hangen bij A3/A35, en die benaming blijven houden. Met elke membraancilinder kan je vrijwel alle uitlaten voor A3/A35 gebruiken, en dat wil ik dus in het A55 / A5 verschillen topic vermelden, als ik daar nog een keer een verhaal over ga schrijven.

De modellen na 2002/2003 zijn de zogenaamde euro2 modellen. In 06-2002 zijn er nieuwe Europese emissienormen gekomen voor bromfietsen met een cilinderinhoud kleiner dan 50cc. Op dat moment heeft Tomos ook de modellen veranderd.
Die hebben in principe allemaal een A52 carter, en 2 bouts uitlaat ophanging, en bij een aantal modellen zit hier een beugel bij om enkelgats uitlaten te monteren, die op die modellen standaard waren. (De chromen enkelgats standaard uitlaat, die is later vervangen voor de zwarte katalysator uitlaat, samen met de nieuwe type voorvork.)
Laatst gewijzigd door brombertje op 16 jun 2011 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 16 jun 2011 00:26

Volgens mijn info is het A55 blok (met de grote spoelers) als eerste gebruikt onder de tweede serie Revivals en Streetmates. De standaard Tosjes en de wat funky modellen als Pack'r en Youngst'r hebben deze pas sinds 2007. Als er al problemen mee zijn dan is dat omdat de eigenaar ermee heeft gerotzooid en niet het ori blok eronder heeft.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven

Berichtdoor brombertje » 16 jun 2011 00:33

Op mijn carter, en in mijn carburateur zit een keurmerk uit 2004, en is voor zover ik weet, nooit vervangen geweest. Die kan ook niet van een Streetmate, of Revival TS zijn geweest, want die carters hebben een andere kleur, en e-start. Dat heeft mijne niet, en er zit geen gat in het carter voor de startmotor.
Er zijn hier wel meer mensen met gewone modellen van voor 2007, die dat carter hebben. In 2007 is wel de voorvork, en uitlaat veranderd, in de aluminium voorvork, en katalysator-uitlaat.
Even duidelijkheid, ik het het alleen over het CARTER, niet over het cilindermodel wat daar op zit.
Er zijn A52 carters die standaard A5 cilinders hebben, of A55. Mijn Standard, heeft origineel carter, met A5 cilinder. Zo werden ze gemaakt in die tijd (2004), en nu nog.

Het is juist de bedoeling van dit topic, om mensen met A52 carter en A5 cilinder te waarschuwen dat ze valse lucht kunnen krijgen, als ze de cilinder veranderen voor een andere membraancilinder. Door de cilinder zelf, of door de pakking.
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website

Berichtdoor poekelen » 16 jun 2011 16:29

is het niet een idee om een overzicht te maken per jaartal wat er is verandert?
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “TomosWiki”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.