Bedankt voor je reactieEr zit verschil in lengte van de 1e en 2e koppelingsveer.
Koppelingsveer groen 1e versnelling 16,6 cm met oogjes....koppelingsveer rood 2e versnelling 17,2 cm met oogjes.
Veren beide 1 cm inkorten rijdt al wat beter, koppelingshuis wordt dan wel wat blauw door meer slip en warmte bij mij, meer inkorten zou ik niet doen want dan slijt de voering te snel.
Blokje hout van 90x90 in de bankschroef klemmen en daar de koppeling op schroeven dmv een houtdraadbout en sluitring, dan schuif en draait de koppeling niet weg als je de kortere veer wilt monteren...2 of 3 lijmtangen zijn dan ook handig.
Beste mede-sleutelaars,
Mijn naam is Jelle, ik ben 20 jaar en woon in Apeldoorn. Ik heb al verschillende brommers gehad.
Als eerste een Yamaha aerox, Derbi GPR, Peugeot Speedfight 3, toen de eerste tomos (de rode) gekocht die ik naast de speedfight reed. De Speedfight verkocht en vervolgens een Yamaha BWS project begonnen. Toen ik het frame voor dit project had gekocht heb ik de BWS verkocht welke helemaal af was. Het waren allemaal 2 taktjes natuurlijk Maargoed 3 brommers en een auto werd iets teveel...
Genoeg over de andere brommers tijd voor de tomosjes!
Dezelfde avond,nadat ik de tomos had gekocht, de voorvork al vervangen voor een nieuwer type.
Vervolgens toen ik de smaak te pakken heb ik steeds meer vervangen en veranderd. Contactslot op gebouwd, Angel eye, schokbrekers, achterbrug en vervolgens motorisch bezig gegaan. Eerst voor de lol de orginele cilinder getuned met een poortmap van dit Forum wat resulteerde in een korte powerband met veel vermogen maar reed totaal niet lekker voor gewoon gebruik...
Klein filmpje hoe de "getunede" cilinder reed.
Rest van de setup:
- 15/15 dellortho en 15mm spruitstuk
- proma uitlaat
- Brom cilinderkop
Het filmpje: (een link krijg ik niet voor elkaar....)
https://youtu.be/Ecy6VJALSbs
Zoals ik al eerder zei reed de getunede cilinder niet fijn voor gewoon gebruik dus toen een Airsal 50cc gemonteerd, dit reed erg mooi.
Nu komt het begin waar het project "tomos snor 65cc" begonnen is. Ik kreeg een bergje tomos onderdelen met een motorblok
Het blokje dat ik gekregen had heb ik volledig gereviseerd en elk lagertje vervangen.
Vervolgens het blok dat onder de rode tomos hing eronder vandaan gehaald en de cilinder, carburateur, overgezet op het gereviseerde blok. Het gereviseerde blok er weer onder gehangen,zo kon ik met de rode tomos blijven rijden...
Het blok dat onder de rode tomos vandaan kwam ook maar volledig gereviseerd en toen ontstond het idee om hier een 65 cc blok van te maken. Zo gezegd zo gedaan, 65cc besteld en erop gebouwd. Het idee van een 2e tomos zelf helemaal opbouwen was geboren!
Het volgende idee had ik voor het project:
- Een A35 frame omdat ik met origineel luchtfilter wil gaan rijden. (iemand ervaring mee? rond welke sproeier zou ik ongeveer moeten zitten?)
- metallic blauw frame
- witte velgen (heb ook een ander setje kaal gemaakt dus kan ook een andere kleur, iemand ideeën?)
- zelf een stickerset maken
- Hoge schokbrekers
- contactslot
- Angel eye
- Zelf een achterbrug maken omdat de standaard achterbrug kromtrekt
- Airsal 65cc + 65 cc hoge druk kop
- 15/15 dellorto carburateur + spruitstuk 15mm
- bullet uitlaat
- TWV 26-28 of 26-30 (wat bevelen jullie aan? wil dat hij lekker hard optrekt maar krijg bij 26-30 misschien wel overtoeren denk ik)
Toen is er een tijdje even niks gebeurd totdat ik een A35 frame zag staan. Met de suzuki erop af en gekocht(paste net...
De nieuwe aanwist : tomos a35 quadro e-start
Samen met de andere tomos:
Vervolgens direct begonnen met de tomos compleet uit elkaar te halen.
Het achterspatbord was aardig krokant... kon het achterlicht er zo uitbreken.
Nooit geweten dat er bij een E-start tomos een extra beugel is gelast op het frame en bij de zadelpen
Weet iemand of er origineel een iets langere bagagedrager op deze tomos hoort? de bagagedrager die er nu op zit is het rooster met de slijptol bewerkt naar mijn idee om het zadel passend te krijgen..
Het frame ligt klaar om geschuurd te worden.
Na veel schuren is het frame aardig kaal en roestvrij, de spatborden ga ik vernieuwen.
De spuitbussen heb ik allemaal ook gekocht en toen kwam het idee om een eigen sticker set te ontwerpen.
Een maat van mij is erg handig met photoshoppen en zo kwam het volgende ontwerp tot stand.
De sticker die we nu hebben geprint was van lagere kwaliteit, het was om te passen kijken hoe het eruit kwam te zien.
De achtergrond van de sticker is nu blauw, dit hadden we gedaan aangezien het frame nog niet gespoten is.
De sticker zal op een transparant vel worden geprint zonder de blauwe achtergrond.(zal ook van betere kwaliteit zijn)
Op mijn frame:
Gephotoshopt op een origineel frame:
Complete layout:
Als voorlicht ga ik een rond model gebruiken en daar ook nog een angel eye in maken.
Over het achterlicht zit ik nog te twijfelen uit 3 keuzes:
- dit nieuwe model achterlicht met of zonder knipperlichten (mijn voorkeur zonder)
- ouder model achterlicht
- Klein model achterlicht (verkrijgbaar online)
Wat zijn jullie meningen hierover?
Het idee van een achterbrug maken had ik al toen ik aan het project begon, want van de rode tomos is dit al de 2e achterbrug aangezien de vorige kromgetrokken was. Niet echt lekkere kwaliteit.... Dus op een zaterdag bij een maat van me op de zaak begonnen met een achterbrug maken. De achterbrug word gemaakt met RVS 316 dus waarschijnlijk zal heel de tomos al weggeroest zijn eer dit begint met roesten
De steeds verder vorderende achterbrug:
Naast de oude achterbrug (lijkt nu helemaal slap zo naast de achterbrug van RVS):
Kijken of hij past:
De achterbrug is nog niet af, het volgende moet er nog aan gebeuren:
- Beugeltje voor achterremkabel maken
- Beugeltjes voor bevestiging kettingkast
- Bevestiging voor schokbrekers
- Laatste dingen lassen zoals plaatjes op de kokers
We gaan hem ook parelstralen en zou hem kunnen polijsten maar denk dat ik hem gewoon mee spuit.
Wat moet er nu nog allemaal gebeuren?
Wat groen is is klaar.
Wat oranje is wil ik misschien gaan doen.
Wat rood is moet nog gebeuren.
- Motorblok opbouwen
- Koppelingsveer inkorten (eerst bij de rode tomos proberen, iemand ervaring mee?)
- Cilinder zwart spuiten dan valt deze minder op <--- wat is jullie mening?
- Frame helemaal geschuurd
- spatborden helemaal geschuurd/geplamuurd
(gaten van het nieuwe achterspatbord kwamen niet helemaal overeen, foutje van de fabriek?)
- zadel netjes maken beugeltje onder zadel zit een scheurtje(iemand toevallig nog liggen?)
Dit beugeltje:
- Het hele gebeuren spuiten
- Velgen spuiten of witte velgen (jullie mening?)
- wiellagers en banden vervangen
- stuurslot vervangen (iemand nog tips?)
- Contactslot maken
Dit is gemaakt met een oude gedeelte van een kroonplaat en een derbi contactslot (zoiets wil ik nu ook bij deze gaan doen)
- Angel eye (het printje van de angel dat gelijkrichting en spanning beveiligd brandde door bij de rode tomos dus zou nu goed moeten komen omdat deze tomos een accu heeft )
Moet alleen nog een DC- DC spanningsregelaars printje op aliexpress opzoeken.
Verder nog een toerenteller erop en een km teller, even kijken of ik dit in 1 iets goedkoop op aliexpress kan vinden. Denk het niet want de toerenteller werkt vaak alleen bij 4 takt...
Als een teller en toerenteller gecombineerd geen optie is wil ik misschien deze toerenteller en fietsteller erop zetten.
Toerenteller
https://nl.aliexpress.com/item/33053156 ... b201603_60
Fietsteller: (kost echt niks en werkt wel want heb er al 1tje)
https://nl.aliexpress.com/item/32490211 ... b201603_60
Deze teller lijkt me mooi maar de toerenteller gaat dan niet werken denk ik (iemand ervaring mee?)
https://nl.aliexpress.com/item/32953485 ... b201603_60
Als iemand nog een linkje heeft met een printje voor de angel eye hoor ik het graag.
Verder zijn er een paar bestellingen onderweg!
Dit was het voor nu wel weer even zal binnenkort weer een update doen.
Ik hoor het wel wat jullie van het project vinden
UPDATE 15-08-2019
Bij deze weer een update van het project. Er zijn veel pakketjes binnengekomen en er is weer werk verricht . Alle onderdelen die nodig zijn, denk ik nu binnen te hebben. Na flink wat uurtjes schuren en slijpen zijn alle onderdelen van hun verf en roest ontdaan. De voorvork was erg roestig en de bouten voor de bevestiging waren afgebroken. Verder had ik ook geen sleutel van het contact slot. Als eerst begonnen met de bouten voor de bevestiging van het spatbord. Tomos heeft boutjes vast gelast aan een plaatje die vervolgens weer vast gelast is aan de voorvork. Deze bouten waren afgebroken met het demonteren van het spatbord. Ik had het idee om de bouten uit te boren en vervolgens draad te tappen in het gat waar de bout eerst zat. Het gat boren is gelukt maar het draadtappen niet(daarnaast brak er een 8,5mm boortje op een las...) Ik ga het spatbord gewoon bevestigen door middel van een los boutje en moertje, iemand een beter idee?
Geroeste voorvork met uitgeboorde bouten.
Daarna de voorvork uit elkaar gehaald en roestvrij gemaakt welke flink verroest was. Het volgende was het stuurslot, op tomosWIKI vond ik dat het stuurslot vervangbaar was. Na veel tikken is het gelukt en kwam hij eruit.
Stuurslot verwijderd.
Verder met het schuren... met de schuurmachine en een lammelenschijf op de slijptol.
Door de lammelenschijf was het nog erg ruw dus daarom alles steeds fijner geschuurd tot korrel 400.
Zijkappen geschuurd.
Het voor en achterspatbord waren het volgende dingetje. Het achterspatbord was nieuw, maar goed dat zegt blijkbaar niks want de ophanggaten kwamen niet helemaal overeen. Deze gaten aangepast dus het spatbord kan gemonteerd worden. Voor het achterlicht wou ik graag een kleinere, aangezien de originele erg groot was en met knipperlichten. Deze lamp pas gemaakt en het gat dat nu overbleef dichtgemaakt en alles weer mooi glad geschuurd.
Achterspatbord met kleinere lamp(grote originele links).
Toen alle overige dingen ook geschuurd en klaargemaakt om te spuiten, Alleen moet het allemaal nog even goed schoongemaakt worden. En het frame wil ik nog met korrel 400 schuren.
Ook nog een leuke aankoop gedaan, namelijk een uitlaat LEOVINCE TT voor piaggio. Kon de uitlaat goedkoop krijgen dus lijkt me heel mooi om om te lassen... De uitlaat was nog erg mooi, alleen even met de staalborstel iets vliegroest weggehaald en natuurlijk ingesmeerd met 2 takt olie! Het lijkt me dat de uitlaat vrij eenvoudig om te lassen is.
In vergelijking met een bullet uitlaat.
Nog even gekeken hoe het er allemaal uit gaat zien. De velgen op de foto ga ik gebruiken, de achterband moet alleen nog een nieuwe band op. Alle onderdelen op het frame na zijn klaar om gespoten te worden.
Ik hoop binnenkort de achterbrug af te maken, ondertussen denk ik dat ik al een begin ga maken met boel spuiten als het weer het toe laat
Ook best vet zon lowrider.
Dit was het weer voor deze keer! tot de volgende update :wink
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten