Nadat mn schuurtje weer wat plek heeft gekregen toch nog maar even naar het oude blok gekeken..
Volgens mij is dit de eerste keer dat deze cilinder van het blok af gehaald is..
Beide zuigerveren zaten helemaal vast gekoekt.
en zo kan de zuiger er ook uit zien als je even je best doet
Niet veel olie hoeven aftappen.. er hoort 225cc in te zitten en ik heb 50cc afgetapt...
en daarnaast pikzwart en waterig, dus echt wel toe aan vervanging zou ik denken..
Toch wel handig zo een frame die niet op kenteken staat, maakt een prima blokbeugel voor op de werkbank
Deze koppeling segmenten hebben de beste tijd ook wel gehad...
Pro Tip :
Controleer af en toe je voortandwiel en de borging daar van..
Borgplaat van het voortandwiel was kapot, dit is dan het resultaat... En dit geld ook voor de as waar hij op zit ...
De ketting had een gat in het carterdeksel geslagen ooit en daardoor alle regen naar binnen geslingert in het ontstekings gedeelte, kortom, ontsteking verrot, dus even een andere er in, en tevens de as waar het voortandwiel op zit, want zoals het voortandwiel was ook de as naar de knoppen en uitgesleten.
uiteraard was ook de vraagtekenveer kapot, die sneuvelt wel vaker bij deze blokjes heb ik begrepen..
Kosten zijn het niet, en blok is toch open, dus maar gelijk vervangen, en ook nieuwe koppeling segmenten er in gelijk.
Klaar voor een laagje hittebestendige zwarte verf..
Blok weer in elkaar, nieuwe pakkingen, voortandwiel as, ontsteking, olie en koppeling segmenten, en lekker kopervet op de tapeinden
Cilinder en kop na een laagje of 3 hittebestendige zwarte spuitlak.
Alles gemonteerd en het blok loopt weer als een zonnetje.
Enige wat nog moet is de carterdeksel repareren, of vervangen als ik er toevallig tegenaan loop.