• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Thomazzi have problems

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
30 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 29 sep 2008 11:48

Even offtopic, de cilinder zal wel aangepast zijn op Snor (op marktplaats) maar volgens mij zit er geen verschil in een snorblok en een bromblok qua vertandingen oid. En een motorblok (Niet de cilinder) is toch wat je zoekt?
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog


Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 29 sep 2008 14:07

Gisteren ben ik wreed aan de slag gegaan en heb meer als 5 uur arbeid er aan gehad.
Het probleem is/was als volgt.

Ten eerste maakte ik de carterkap open, koppeling eraf, daar zag ik het 1e probleem al; de koppelingsveer was er tussen uit gesprongen.
Deze is netjes weer gemonteerd en de carterkap er weer opgezet.

Toen ik 'm ging starten stond ie alsnog in zijn 'vrij' , maar toen ik even heel goed ging nadenken (kep in totaal wel 8 keer de beide carters geopend om te zien wat voor probleem het was) en toen kwam ik tot het idee om eens bij het voortandwiel (ketting) te kijken.

Toen ik het tandwiel eraf haalde (zat gewoon goed vast) zag ik dat de middelste tandjes (waar die zich mee vast klemt) van het tandwiel door en door versleten waren, het tandwiel is net een maand nieuw en is er opgezet door de bromboer omdat ik er toen geen zin in had, lekkere zaak dus.
Ik zag ook gelijk dat dezelfde tandwiel de middenvertanding van mijn blok ook gemolt heeft, hier ben ik zeker niet tevreden mee en ga de bromfietsspecialist aanspreken op dit geval.

Een set middenvertanding had ik gelukkig nog liggen en deze gemonteerd in het blok, evenals een donor tandwiel.
Alles is weer gemonteerd en rijd super

Wel heb ik ineens prestatie verlies door de nieuwe koppelings delen, dit scheelt ruim 5km.
Ook vind ik het vaag dat mijn brommer normaal overschakeld, maar er geen vraagtekenveertje inzit
:?
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Gebruikersavatar
@lan
Tomos Supporter
Berichten: 307
Lid geworden op: 23 feb 2008 19:02
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor @lan » 29 sep 2008 14:27

Dat vraagteken veertje zorgt er toch alleen maar voor dat het schakelen ietsjes soepeler verloopt.
En vaag dat je verlies hebt bij het monteren van nieuwe koppelingsdelen :S Maar kan dit ook komen omdat er meer kurk op zit, en dus ietsiepietsie meer gewicht?
toettoet
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 07 okt 2008 16:27

Dat ietsiepietse meer gewicht op de koppelingssegmenten zorgt er nu wel voor dat ik niet boven de 50 km/u uit kom met de volgende setup:

50cc, orgineel
15/15 carbarateur
15mm spruistuk
Bullit uitlaat.

Ik word hier echt schijtziek van, ik heb de cilinder, en al die andere shit van me brommer afgehaald in de hoop dat ik iets vreemds zou ontdekken, evenals valse lucht oid, maar ik ben niks tegengekomen.
Valse lucht is dus niet het probleem, en alles zit weer goed vast en strak - ook zoals het hoort.
Maar komt onder geen enkel geding boven de 50 uit.\

:?
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 07 okt 2008 16:33

wat was je vertanding ook al weeR?
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 07 okt 2008 16:39

Ben vergeten dat er bij te zetten, dat is gewoon standaard 26/24.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 07 okt 2008 16:43

Ok. Ik heb nu een vertanding van 26/26, tecno uitlaatje, nieuwste aluminium A55 cilinderblok met nicasil wand(standaard Brommerkop) en ik ga net 50km. Waarom zou jou tomosje uit 2001 dan harder gaan dan de mijne?

14/12 PHVA carb met 14mm spruitstuk.
Alles goed afgesteld.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 07 okt 2008 16:55

1. Mijn eerste brommer die ik had was een Tomos Targa uit 2002 en reed met:

een standaard snelle uitlaat - 14/12 carb + 12mm spruitstuk - ongeveer 55km/u (digitaal gemeten) op een lang stuk asvalt en half wind mee.

2. De Tomos die ik daarna had (evenals een Targa) reed minimaal 55km/u en kwam met gemak boven de 60 uit, die reed evenals mijn vorige met de bovengenoemde setup alleen zat er onder deze een bullit.

3. De Tomos Quadro uit 1998 die ik nu heb (zit geen origneel blok onder) rijd met de setup uit mijn vorige post niet boven de 50 uit.

Dus dat snap ik niet.

Ik heb overal op mijn brommer op valse lucht gezocht, dit kon ik niet vinden en heb de cilinder en de kop eraf gehaald + koppeling, en weer goed gemonteerd - zoals het zat.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 07 okt 2008 17:01

Misschien waren bepaalde onderdelen daar al beter ingesleten bij die brommers? Er zijn echt zoveel factoren die snelheid kunnen bepalen, zelfs de druk in je banden kunnen al ~2km schelen. misschien is de nieuwe koppeling gewoon echt zwaarder. Beetje n00b standaard-eerste-vraag vraag, maar hoe ziet je bougie er uit?

Misschien is je druk toch veranderd in je cilinder? Heb je je zuigerveren al gechecked? Is je uitlaat nog wel schoon van binnen? (Qua belemmering door olie/benzine, etc)?
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1620
Lid geworden op: 25 jun 2007 20:23
Locatie: Grunn
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 07 okt 2008 17:05

Uitlaat is 2 pas week oud.

*gaat zometeen de boel weer opengooien*
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
30 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.