• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos A55 Blok

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Waldo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 985
Lid geworden op: 27 okt 2007 22:09
Locatie: Wassenaar, Zuid-Holland
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 15 nov 2008 15:32

Beste Forummers, ik heb laatst een aantal onderdelen gekocht, waaronder een 2008 a55 blok.
Ik was allemaal heel benieuwd hoe het er van binnen uit zag, dus ik dacht nja dan reviseer ik hem gelijk maar.

Ben vandaag begonnen met uit elkaar halen, gaat natuurlijk onwijs makkelijk met zon 2008 blok, en heb toch aardig wat verschillen op gemerkt, en daar heb ik foto's van gemaakt

Verschil 1: De krukas, de krukas heeft volle wangen, ze zijn niet volgemaakt oid, maar het is gewoon 1 stuk metaal.

Afbeelding

Afbeelding

Verschil 2: De spoelers, de spoelers zijn vele male groter, alhoewel het mij verbaasde, de spoelpoorten van de cilinder zijn dat niet.

Afbeelding

Afbeelding

Verschil 3: (dit weet ik niet 100 % zeker) het lijkt alsof het materiaal van het koppelingshuis anders is, ten eerste is de kleur anders en het voelt ook anders, en nee, het komt niet door de carter olie.

Verschil 4: Er is nu de mogelijk heid om van een a55 blok een a55 e start blok te maken, er zit een soort van kapje op de plek waar de startmotor zit, en dus als je er een goeie kabelboom, startmotor en vliegwiel voor e start monteerd, heb je een a55 e start blok. Dit is natuurlijk al gebeurd bij de nieuwe Tomos Quadro en Tomos Luxe.

Excuses dat alles nog vies is enzo, maar ik hoop dat mensen hier wat aan hebben.
Derbi Senda SM-Xtreme
Omhoog


Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 15 nov 2008 16:32

Zal de foto van die krukas even in die FAQ zetten want daar was blijkbaar nog niets over bekend. Zo hoef je in ieder geval niet meer je krukas op te vullen :mrgreen:
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gebruikersavatar
Waldo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 985
Lid geworden op: 27 okt 2007 22:09
Locatie: Wassenaar, Zuid-Holland
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 15 nov 2008 16:34

oke, nja wacht daar maar ff mee, als alles schoon is maak ik betere foto's en dan echt van alle onderdelen, trouwens voor de mensen die hier sprinters gaan bouwe en zon volle krukas willen; deze zijn te koop op scooterenminibikeshop.nl ze staan onder krukas origineel.

Ik herinner me net pas; TTW heeft ook zon krukas in zijn oude blokje zitten(niet die e start) waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar van zijn blokje hem ergens vandaan gehaald, want zijn blokje is iig geen a55.
Derbi Senda SM-Xtreme
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 18 nov 2008 15:45

Als je een vliegwiel van een Revival (met tandjes) wilt gaan monteren kan je ik je vertellen dat het niet gaat lukken. Pickup point zit ergens anders :p

En een nieuwe van tomos is al gauw zo'n 200+ euro want je kan het niet los kopen, alleen een gehele ontsteking incl. grondplaat en spoelen, etc.

Wat me wel verbaast is, zijn er dan nog A55 blokken zonder e-start? Tegenwoordig hebben ze dat allemaal toch? Naja, zodra je een vliegwiel met tandjes hebt en de elektrische start motor werkend krijgt dan zou het wel lukken denk ik :)
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Gebruikersavatar
TomosTuningWassenaar
Diehard
Berichten: 1373
Lid geworden op: 29 nov 2007 20:10
Locatie: Thuis
Contacteer:
Contacteer TomosTuningWassenaar
Website
  • Citeer

Berichtdoor TomosTuningWassenaar » 18 nov 2008 16:41

niet alle a55 blokjes hebben e-start. alle quadro modellen hebben wel natuurlijk allemaal e-start, ook de niet a55 blokjes. maar de tomos *standaard heeft nog altijd geen e-start.
Derbi Senda DRD 03
Ik ben niet verwend hoor
Omhoog

Gebruikersavatar
Waldo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 985
Lid geworden op: 27 okt 2007 22:09
Locatie: Wassenaar, Zuid-Holland
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 18 nov 2008 18:22

En ook alle e start modellen zijn nog niet a55, bijv die van ttw is nog met normale spoelers
Derbi Senda SM-Xtreme
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 18 nov 2008 18:43

Zowel het A5 als het A55 blok is op te waarderen met e-start. De funtastic bijvoorbeeld ontbeert er een, en gescheiden smering heeft dat ding ook al niet. En daar betaal je dan een schunnige 1250 euro voor.

Offtopic: als je nouw wel persé e-start en gescheiden smering op je tomos wilt, dan moet je de Youngst´r EX kopen. Kosten? 1500 piek. Ofwel: 250 euro voor een e-start en een oliepompje :')
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 18 nov 2008 21:18

Maar kan je er nou gewoon zo een 65cc cilinder opzetten zonder tegen problemen van een niet passende (bv homoet/technigas) te lopen?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
Waldo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 985
Lid geworden op: 27 okt 2007 22:09
Locatie: Wassenaar, Zuid-Holland
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 18 nov 2008 21:21

Jij begrijpt het niet; op een tomos standaard a55 blok zit ook een normale cilinder gewoon die op de a52 modellen ook zit, dus hier kunnen alle uitlaten gewoon op, ook als je 65cc erop monteerd, alleen bij de youngsters, funtastics, streetmate's revivals'etc zitten a55 cilinders op die overeen komen met de spoelers van het carter dus dat het mengsel niet dood slaat tegen de spoelpoorten, en deze hebben ook een uitlaat poort in een andere hoek dus daar passen normale tomos tuilaten niet op

ik hoop dat het nu duidelijk is.
Derbi Senda SM-Xtreme
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 18 nov 2008 21:27

Oke ik dacht dat je zun revival blok had. Maar iig veel plezier met zoeken dan naar een voetpakking schijnt nog al onvindbaar te zijn.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
Waldo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 985
Lid geworden op: 27 okt 2007 22:09
Locatie: Wassenaar, Zuid-Holland
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 18 nov 2008 21:31

Hehe, mijn bromboer heeft ze iig gelukkig :P
Derbi Senda SM-Xtreme
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 18 nov 2008 21:40

Voetpakking is 99 van de 100 keer niet in voorraad. Moet je dus apart bestellen.

A5 en A55 blok moet je niet verwarren, wat wel soms gebeurd. A5 is juist een heel OUD blok.
A52 en A55 zijn zo goed als identiek, op wat kleine dingen na. Ook hebben oudere A52 blokken ook soms nog zelfs een A35 cilinder erop en SHA carbureteur. (2002-2003)

Zodra je er een andere cilinder opzet zal de uitlaat hoek gewoon weer als een A35 zitten, dus a35 uitlaten gaan dan passen. Wel is het zo dat je misschien met de ophanging zit. Want die blijft uiteraard wel voor A55 uitlaten :)

Oliepompje is als je die apart koopt ook al 60+ euro. Daarbij heb je ook een carbureteur nodig waar een ingang zit voor olie injectie. En de restonderdelen zoals oliereservoir. Wel kan je uiteraard zelf een gaatje in het spruitstuk boren o.i.d, en een aansluiting maken.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Gebruikersavatar
Ziggys91
Vastgeroeste forummer
Berichten: 859
Lid geworden op: 23 feb 2008 13:11
  • Citeer

Berichtdoor Ziggys91 » 18 nov 2008 22:18

Ik weet niet waar jullie het over hebben maar alle bromboeren in leiden hebben ze gewoon hoor.Heb ook al meerdere keren nieuwe type voetpakkingen gehaald, aangezien ik ook 3 nieuw type blokken met grote spoelpoorten heb gehad.
50cc straatracer ........?

Straattomos #2 65cc airsal, 1515, technigas
Straattomos #1 65cc airsal, hpi, leovince
Polini 65cc Sprinter 10.3 sec, 9.4pk
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 19 nov 2008 08:47

Ja, maar Leiden is dan ook dé Tomosstad van Nederland. Onlangs was ik er en ik heb echt mijn ogen uitgekeken, wat een gruwelijke berg Tomossen rijden daar rond zeg :D
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 19 nov 2008 09:07

Opzich in Gouda ook, maar zelfs de 'beste' 5-sterren Bovag bedrijf genaamd 'rep26' waar ze je zogenaamd geweldig helpen heeft ze niet.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 20 nov 2008 15:17

Hebben deze A55 blokken nou exact dezelfde koppelingen als de A5 of zijn ze handig nét een tikkie anders gemaakt?
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 20 nov 2008 15:34

Geen idee, maar de A5 is even een tikkie ouder heh... En membraaninlaat terwijl de A55 zuigergestuurde inlaat heeft. Maar volgens tomosforum A5 specificatiepagina zitten er gewoon 2 versnellingen in. Denk niet dat er veel anders is dan de rest van tomos (a35 etcetera) misschien wat kleine veranderingen en ander materiaal maar de basisprincipe is hetzelfde.

Als je het echt wilt weten moet je de part nummers er allemaal bijhalen en die vergelijken met elkaar. dus van de streetmate spare parts manual en die van een A5 brommer... Meestal gebruiken ze gewoon dezelfde parts met dezelfde nummers als deze hetzelfde is als de voorgangen...

Streetmate gebruikt ook nog bepaalde onderdelen van een A35, hebben dus zelfde part nummer... zegt verder ook niet alles hoor. maarja
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Gebruikersavatar
Waldo
Vastgeroeste forummer
Berichten: 985
Lid geworden op: 27 okt 2007 22:09
Locatie: Wassenaar, Zuid-Holland
Contacteer:
Contacteer Waldo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Waldo » 20 nov 2008 15:59

Zelfde koppeling kwa vorm, maar materiaal is echt anders volgens mij
Derbi Senda SM-Xtreme
Omhoog

Gebruikersavatar
Ziggys91
Vastgeroeste forummer
Berichten: 859
Lid geworden op: 23 feb 2008 13:11
  • Citeer

Berichtdoor Ziggys91 » 20 nov 2008 16:29

en bij het nieuwe type blok heb je zegmaar als je optrekt de eerste meter veel toeren daarna opeens rustige toeren en daarna schiet ie door in zn 2.
Zie en luister het maar op dit filmpje:
http://nl.youtube.com/watch?v=0-0HWuA411E
50cc straatracer ........?

Straattomos #2 65cc airsal, 1515, technigas
Straattomos #1 65cc airsal, hpi, leovince
Polini 65cc Sprinter 10.3 sec, 9.4pk
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 20 nov 2008 16:48

En misschien gewicht?
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.