• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

cilinder poort uitdremelen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
koena3
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor koena3 » 18 dec 2008 00:04

hoi

ik heb eeen 2003 cilinder(wel zonder elektronische start)
ik wil hem wat sneller latne optrekken
ik had er een topic over gelezen..maar kon hem niet vinden
ik dacht dat het nog was om 2mm van elke kant weg te dremelen
en hoeveel kan ik naar boven dremelen?
(wil ik nou nog niet doen.want het is een snor en vindt 40 al hard zat)

en inlaat ook iets aan done.of gewoon zo laten?
tomos is goedkoop maar niet veel aandacht in onderdelen

daar in tegen puch maxi wel
maar die zijn weer altijd aanduwen en dat is ook niks en met kickstart is kei duur

Ingmar.
Pro Forummer
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 18 dec 2008 00:20

als je maar 40 wilt rijden heeft je uitlaat tunen geen nut gooi er een ander pijpje onder en je bent klaar

en op je vraag is pas antwoord te geefen als je de huidige maten van je uitlaatpoort weet
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 18 dec 2008 09:05

Je kan gaan dremelen wat je wilt, maar als je uitlaatgassen worden geblokkeerd door je snor-uitlaat heeft cilinder tuning niet veel nut. Krijg je weinig tot geen winst mee.

Idd gewoon ander uitlaatje en cabbie opnieuw afstellen. Ga je denk ik ook ~40
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

koena3
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor koena3 » 18 dec 2008 09:33

ik heb al een soort bullitpijp(zat erop toen ik hem kocht. nog nooit oip een andere tomos gezien.heeft wel een expansie gedeelte.)en er zit al een brom blok op.dus begrenzers zijn er ook al uit.alleen ik heb hem wat lichter vertand.

maar die zijn weer altijd aanduwen en dat is ook niks en met kickstart is kei duur

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 19 dec 2008 20:05

Er zijn niet zomaar vaste maten voor het aanpassen vna poortjes. Als jij nou eens als eerste een goede nette poortmap maakt met daarbij alle maten, dan zou ik beginnen met alle kanaaltjes af te werken.
In de tussentijd ga je je wat meer verdiepen in het hoe en waarom zodat je een idee hebt van wat je aan het doen bent.

Maar toch vind ik het niet helemaal een logisdche stap om van ontgrensd blokje naar poortentuning te gaan. Beter ga je beginnen met een sneller uitlaatje kopen, groter carburateurtje monteren en een hofge druk kop erop. Goed afstellen van de ontsteking en carburateur maken ook een wereld van verschil.

koena3
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor koena3 » 20 dec 2008 18:21

men blokje is een bromblokje
mischien dat ik men cilinderkop nog afdraai voor meer compressie
maar ik ga volgende week met men cilinder aan de gang. ik ga denk de uitlaatpoort 55procent van de boring uitdremelen.en ik wil hem nog niet hoger maken.

maar ik vroeg me af of niemand een poortmap had van een orginele tomoscilinder die getuned is.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 20 dec 2008 22:44

Waarde Koena3,

Ik heb je eerste verhaal gelezen.
En ik wil je best op weg helpen, maar ook eerst behoeden voor misstappen die je niet makkelijk hersteld.
Maar als eerste adviseer ik, type eerst je vraagstelling in Word, dan zie je de onjuistheden in je vraagstelling zelf ook. Dat voorkomt dat men een verkeerd beeld van iemand krijgt.
En het is dan duidelijker te begrijpen wat je bedoelt.

Vervolg:
Waar ik je voor wil behoeden is het volgende; Als je aan een uitlaatpoort gaat vijlen of dremelen verlies je altijd koppel en Pk`s bij het lage toerental. En dat is als je aan het begin staat van “sneller machen” erg vervelend.
Tenzij je precies weet wat je doet en van te voren weet wat het resultaat zal zijn.

Zeker als je naar boven vijlt of dremeld raak je koppel en Pk`s kwijt. Voor een deel komt dat wel wat terug bij het hogere toerental. (In jou geval als hij op de standaard staat of als je met een harde wind in je rug rijdt)
Als je hem sneller wil laten optrekken zal je er eerst meer pk`s in moeten brengen bij een laag toerental. [ Tenzij je de koppeling veren een paar centimeter in gaat korten ] {Dan moet je wel in de complete Snor-setting blijven rijden. Dan trekt hij er ook aan als een gek, alleen dan rijdt hij maar 25 km p\u}

Gelezen hebbende, dat jij op dit moment 40 km nog voldoende vindt (niks mis mee) en vlot op wil trekken moet je zeker niet aan je uitlaat werken.
Voor de goede orde zei gemeld: Mijn vrouw d`r Tomosje loopt met onbewerkte cilinder in ene lijn naar de 50 – 55 km p\u en hij trekt als een lier.
Natuurlijk heb ik het e.e.a. verfijnt aangepast zoals de gebruikelijke dingen. T.w. de carb. van 9 naar 12mm gebracht, de prop uit het spruitstuk gehaald, de ontsteking vroeger gezet, Bromkop, gewone bromuitlaat gemonteerd, 2 gaten in de zuiger geboord, atw 26 en nog wat andere kleine dingetjes.
Maar aan de cilinder is niets gedaan en hij trekt geweldig. Laat staan als er atw 33 op zou zitten. Dan loopt hij 47 – 48 Km en trekt hij er nog harder aan. [Is helemaal mooi voor moe tussen die schooljongens in bij het verkeerslicht. Scheurt dat mens van tegen de 60jr dat hele zooitje er uit, dat is echt lachen]

Dus vraagsteller, trek je plan. Ik heb je op weg geholpen en in afwachting verblijf ik met vriendelijke groet …

En als laatste tip (absoluut goed bedoeld) ga eens een week lang elke vrije tijd die je hebt het hele forumgedoe doorlezen EN ….. maak aantekeningen over dingen die je nog niet kent. Dat heb ik ook gedaan in 2005, je leert er gratis en voor niks veel van en over.
Keeshaven

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen