Berichtdoor Sebastiaankl » 17 jun 2010 18:25
Jawel, er zitten kettingspanners op een Tomos, als je echter van tandwiel 33 (neem aan dat je snor hebt) naar 22 gaat, gaat het met je kettingspanners alleen niet lukken, dan zal je ook je ketting in moeten korten. Misschien is bijvoorbeeld een tandwiel 28 nog wel te doen met je huidige ketting door hem te spannen, maar dit weet ik niet.
De reden dat het het beste is om alles tegelijk te vervangen, is dat de ketting en tandwielen dan op elkaar in kunnen slijten. Al zet jij er nu alleen een nieuw achtertandwiel op, zijn je ketting en achtertandwiel niet op elkaar ingesleten, met als gevolg dat je ketting en tandwiel elkaar zullen gaan slijten, je ketting zal dan vervolgens ook je voortandwiel slijten. In je motorblok zelf zal er dus niks slijten, alleen bij je tandwielen.
Om je achtertandwiel te vervangen moet je je achterwiel eruit halen, een borgplaatje plat slaan en 4 boutjes eruit draaien. Om je voortandwiel te vervangen moet je je kickstart en vervolgens linkercarterdeksel eraf halen, een borgplaatje plat slaan en één grote moer losdraaien. Om je ketting te vervangen moet je de oude eraf halen en de nieuwe, die als je hem nieuw koopt één lange ketting is en dus nog niet verbonden is, om je tandwielen leggen en kijken hoeveel schakels hij korter moet voordat hij er strak op past. Dan moet je die schakels eraf halen/laten halen en beide einden van de ketting met elkaar verbinden dmv het verbindingsstukje dat je bij de nieuwe ketting hebt gekregen.
M'n Tomosje!
-Rereviseerd blok, spoelers opmaat voor 65cc
-65cc Airsal, inlaat en uitlaat bewerkt
-65cc Puch HD kop
-Proma GP
-15mm DO+Gaasfilter
-Beide koppelingsveren 1.5cm ingekort
-Leren koppelingsvoering
-TWV 26-24