• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt uit

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
121 berichten
  • Pagina 2 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 7
  • Volgende
Gebruikersavatar
Frnk93
Vaste forummer
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 sep 2009 01:05
Locatie: Wildervank
  • Citeer

Berichtdoor Frnk93 » 18 aug 2010 23:01

waar woon je? als je niet ver weg woont kan ik wel even kijken voor je, dat grijze snorkelding kan zoveel zijn, bedoel je daarmee dat palletje die bij de gaskabel zit? als die er niet in zit kan je hem niet met het gas hard aantrekken van de choke halen :mrgreen:
Mijn Yamaha TZR
viewtopic.php?f=11&t=13976&p=222454#p222454
Mijn Tomos
viewtopic.php?f=68&t=20568
Mijn Derbi Senda
nog geen topic van gemaakt
Omhoog


Gebruikersavatar
Muggetje
Vaste forummer
Berichten: 349
Lid geworden op: 02 feb 2010 21:32
  • Citeer

Berichtdoor Muggetje » 18 aug 2010 23:36

dat holle buisje met die rechte hoek zorgt ervoor dat er minder benzine in de carburateur blijft liggen en dat het daaronder wordt opgezogen als het er ligt. Dit is voor zover ik weet iets wat met milieueisen te maken heeft en het is niet erg als dat ontbreekt
Tomos A35 snor:
Std 50 cc + Hogedruk kop
14/9 carb + begrensd spruitstuk + ontgrensd luchtfilter (sproeier 49)
Technigas next
TWV: 26-28
Ontsteking: bromstand
Chromen tankstrip, Malossi racelucht en polini racevonkjes :mrgreen:
Top: 55 op Tomos teller
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 19 aug 2010 00:22

Ik bedoel inderdaad een hol buisje dat bij het 1e plaatje dat gat in wijst, en bij mij ontbreekt.
Als dat niet erg is, dan ga ik daar verder ook niet naar kijken.

Maar hoe zit het met mijn choke-afstelling? Als ik hem nu ingedrukt heb, ziet hij eruit als op dat 2e plaatje. Maar hoort hij niet gewoon tot het einde te komen, zodat dat ijzeren ding met dat gecentreerde gaatje erin helemaal voor het grote gat komt te zitten?

Ik wil morgen eigenlijk weer verder gaan, dus ik hoop dat iemand mij een bruikbaar antwoord kan geven :mrgreen: thx alvast!

Edit: De pakking die in de carburateur zit (lucht inlaatpakking) die van rand tot rand moet lopen, is bij mij een stukje (ongeveer cm te kort), is dat erg? Dan bedoel ik dus die pakking die in die hoge buitenrand moet, eigenlijk in hetzelfde stuk als waar mijn andere vragen over gaan nu.

@Frnk93: Vind het tof aangeboden van je, maar ik wil proberen het zelf op te lossen :)
Omhoog

Gebruikersavatar
Frnk93
Vaste forummer
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 sep 2009 01:05
Locatie: Wildervank
  • Citeer

Berichtdoor Frnk93 » 19 aug 2010 00:33

als hij door de pakking niet afsluit, dan krijgt ie valse lucht en zou dit inderdaad erg zijn, dit met je choke lijkt mij het probleem, hierdoor zou hij minder lucht krijgen, druk het klepje waar 40 op staat(chokeklepje) maar eens terug met de hand en kijk eens of hij dan mooi loopt, eventueel als je het niet opgelost krijgt heb ik nog wel zo'n carbu voor je liggen :)
Mijn Yamaha TZR
viewtopic.php?f=11&t=13976&p=222454#p222454
Mijn Tomos
viewtopic.php?f=68&t=20568
Mijn Derbi Senda
nog geen topic van gemaakt
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 19 aug 2010 02:15

Nou ik bedoel eigenlijk het probleem dat op dit topicprobleem is gekomen ;).
Om er zeker van te zijn dat ik mijn topicprobleem goed oplos, ben ik eerst aan de slag gegaan met het goed schoonmaken van m'n carburateur. Dat heb ik nu gedaan, maar tijdens het schoonmaken kwam ik dus mijn 2e probleem tegen, en dat gaat over de plaats van de choke (ingeschakeld).

Zit deze goed, zoals die op de 2e foto te zien is? Of hoort hij verder naar achteren te zitten?
Is het erg dat dat laatste opzetstukje voor dat grote gat weg is? Bij foto1 zit dat er nog wel (zo hoort het).
De luchtinlaat pakking is ongeveer 1 cm te kort, is dat een probleem?

Dat zijn de vragen waar ik nu graag eerst antwoord op heb, voordat ik morgen verder kan.
Bedankt!
Omhoog

Gebruikersavatar
Frnk93
Vaste forummer
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 sep 2009 01:05
Locatie: Wildervank
  • Citeer

Berichtdoor Frnk93 » 19 aug 2010 02:33

wat veroorzaakte het probleem waar het allemaal om begon dan? ik heb foto's gemaakt(nu nog) zodat je even kan zien hoe dit hoort te zitten, en morgen verder kan:
zonder choke
Afbeelding
met choke
Afbeelding
Mijn Yamaha TZR
viewtopic.php?f=11&t=13976&p=222454#p222454
Mijn Tomos
viewtopic.php?f=68&t=20568
Mijn Derbi Senda
nog geen topic van gemaakt
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 19 aug 2010 12:25

Tjah, meer info als in de topicstart kan ik je eigenlijk niet geven.
Soms valt hij gewoon opeens bijna stil, waarna hij weer vrolijk verder rijdt.
Hij lijkt wel steeds minder hard te gaan, dus ik denk in ieder geval dat de carburateur vuil is.

Ik hoop niet dat het de krukaskeerringen zijn, want die heb ik nog nooit vervangen :P
Maarja, ik heb nu wel vakantie, dus het kan beter nu als wanneer de vakantie voorbij is.

Die 2e foto is erg handig, thx :)

Iemand verder een idee hoe je dat oude type luchtfilter open kan maken?
Het ziet er voor mij namelijk uit als een afgedichte box die je niet open kan maken...
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 19 aug 2010 15:03

Nou het probleem van de choke is al verholpen.
Ik wist niet dat als de gashendel niet vastzat aan de carburateur, dat hij dan niet bleef hangen.

Ik vroeg me nog wel af of iemand weet, of dat het sowieso wel kan, om dat oude type luchtfilterbox schoon te maken / open te krijgen?

EDIT: Ik kwam er ook achter toen ik onder het blok keek dat er wat oliedruppeltjes aan het blok hingen.
Een kleine druppel aan de linkercarterkap onder en wat kleine druppeltjes bij de rechtercarterkap onderaan bij de vulschroef.
Volgens mij is deze lek, ik krijg hem ook niet vastgedraaid...net of hij dolgedraaid is.

Iemand die weet waar deze lekkages vandaan komen? Links is eigenlijk het meeste van pakkingen en sluitingen al vervangen ;).
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 19 aug 2010 22:34

Anyone?
Omhoog

Gebruikersavatar
jada
Vaste forummer
Berichten: 325
Lid geworden op: 29 dec 2009 23:01
  • Citeer

Berichtdoor jada » 19 aug 2010 22:56

ja je rechtercarterkap is lek.
nieuw draad tappen of nieuwe kap.
Tomos A35
Omhoog

Gebruikersavatar
wouter1191
Vaste forummer
Berichten: 334
Lid geworden op: 10 apr 2010 19:00
Locatie: Ede
  • Citeer

Berichtdoor wouter1191 » 20 aug 2010 09:25

of vloeibare pakking op de vulschroef en er dan indraaien,
hielp bij mij zelf ook,
was ook lek.
viewtopic.php?f=68&t=14657
Tomos Standaard brom
44mm Airsal
70cc HD kop
Techno Estoril
twv 26-22
15mm spruit
carb 16/16
Sproeier 82
70 echte km/h
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 20 aug 2010 12:36

Ah ok. En het openmaken van dat oude type luchtfilterbox? Gaat dat wel?
Hoe moet je die anders schoonmaken als ie niet open kan ;)?
Omhoog

Gebruikersavatar
Frnk93
Vaste forummer
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 sep 2009 01:05
Locatie: Wildervank
  • Citeer

Berichtdoor Frnk93 » 20 aug 2010 13:06

ik denk dat ik die gewoon zou laten voor wat het is, wat je nog kan doen is hem in een emmer benzine gooien, even schudden en daarna leeg gooien en laten drogen in de zon
Mijn Yamaha TZR
viewtopic.php?f=11&t=13976&p=222454#p222454
Mijn Tomos
viewtopic.php?f=68&t=20568
Mijn Derbi Senda
nog geen topic van gemaakt
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 20 aug 2010 18:06

Ok ik heb ondertussen heel mijn carburateur gereinigd en hij is weer zo goed als nieuw :).
Alles weer in elkaar gezet, inclusief een gloednieuwe bougie.

Net een stukje gereden, maar hij lijkt nu wat in te houden op te top; er komt de hele tijd een pruttelgeluid uit de uitlaat.

Verder valt hij toch meteen weer stil zodra hij heel even stilstaat.
Ik heb de stationairsschroef zover mogelijk in- en uitgedraaid en alles daar tussenin, maar het maakt geen verschil.

Wat zou het dan kunnen zijn?
Uitlaat ontkolen? Valse lucht? Lekke krukaskeerringen?

PS: De luchtfilter heb ik nog niet schoongemaakt, aangezien deze niet openkan (oude model)
Omhoog

Gebruikersavatar
Frnk93
Vaste forummer
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 sep 2009 01:05
Locatie: Wildervank
  • Citeer

Berichtdoor Frnk93 » 20 aug 2010 18:12

het uitlaatpoortje in je cilinder wil ook wel eens dichtkolen, maak deze eens schoon, verdr is dat pruttelen op top toch een te rijke afstelling naar mijn idee en zou je er een kleinere sproeier in moeten draaien, denk ik dan :mrgreen:
edit: morgen zal ik even kijken voor je hoe zo'n luchtfilter open kan. moet vanavond werken
Mijn Yamaha TZR
viewtopic.php?f=11&t=13976&p=222454#p222454
Mijn Tomos
viewtopic.php?f=68&t=20568
Mijn Derbi Senda
nog geen topic van gemaakt
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 20 aug 2010 19:06

Ja ik heb me uitlaat ook nog niet ontkoolt, dus dat moet ik eerst maar eens doen denk ik dan? :mrgreen:
En als dat niet werkt ook even die cilinderpoort ontkolen, hoe moet ik dat precies doen (zonder hem los te halen)?

Ik wil er alleen niet echt aan dat hij te rijk staat afgesteld. Ik bedoel er ligt een Proma uitlaat onder, bromblok enz. en hij reed eerst met sproeier 52 prima. Sindsdien is er niets veranderd. Nu is het met 50 al moeilijk, dan zou ik nu 48 erin moete leggen. Is dat niet heeel erg klein?
Omhoog

Gebruikersavatar
Hezz
Tomosforummer
Berichten: 120
Lid geworden op: 09 aug 2010 17:07
  • Citeer

Berichtdoor Hezz » 20 aug 2010 23:18

Heb hem liever te rijk afgesteld dan te arm. Meer mengsel = meer smering. Kan geen kwaad, als het maar niet te lang duurt. Probeer gewoon netjes af te stellen a.d.h.v. je bougie. Als dat goed zit, hoef je naar je sproeier niet te kijken maar naar andere eventuele boosdoeners. :)
Tomos A35
50cc Bromcilinder & Bromkop
14/12 Carb
TWV 26/26
Ontgrenst luchtfilter
Ontgrenst spruitstuk
Ontsteking: Brom
Technigas Next


Rijdend!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 aug 2010 10:59

......Ik vroeg me nog wel af of iemand weet, of dat het sowieso wel kan, om dat oude type luchtfilterbox schoon te maken / open te krijgen?....
Dat is alleen een geruisdemper, geen luchtfilter. Ik begrijp dat je het hier hebt over een carburateur in het midden van het blok. Daar is niets aan schoon te maken, behalve het gaasfilter dat tussen de geruisbox en de carburateur hoort.

Die kun je uitspoelen in benzine, daarna uitblazen (met compressor of luchtpomp) en wat lichte 2-takt olie over het filter te smeren (anders vangt ie het stof niet op.

Ik las ook iets over uitlaat ontkolen, dat lijkt me bij een Proma (open pijp) niet helpen. Wel kun je eens kijken of de uitlaatpoort niet teveel zit dichtgekoolt. Deze kun je uitkrabben met een kleine schroevendraaier. Let wel op dat je de zuiger in de onderste positie in de cilinder zet anders zit de kool in je spoelcarter bij de krukas. Het beste is eigenlijk om de cilinder eraf te halen voor zo'n klusje. Dan zie je wat je doet en wat het resultaat is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 22 aug 2010 13:49

Aha. Nou ik heb dat gaasfilter niet...alleen die geruisdemper dan denk ik (als dat dat zwarte, rechthoekige ding is).
De uitlaat kan ik inderdaad wel eens loshalen en kijken of er iets in de weg zit. :)
Omhoog

The_Rv
Tomosforummer
Berichten: 136
Lid geworden op: 08 sep 2009 19:29
  • Citeer

Berichtdoor The_Rv » 22 aug 2010 22:38

Ik heb vandaag een heel stuk gereden, en hij houdt nog steeds heel erg in.
Soms verdwijnt het opeens en rijdt hij goed door, maar vaak is het ook gewoon langzaam.

Ik zag ook allemaal benzine op me rechterkap zitten, het lijkt uit het vlotterbakje te komen (heb m'n carb. rechts zitten).
M'n carburateur is net helemaal gereinigd, dus snap niet echt waar dan vandaan kan komen.

Iemand enig idee? En ook meteen van dat gaasfilter :D?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
121 berichten
  • Pagina 2 van 7
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 7
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 34 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.