• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Contactpunten afstellen

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 30 jun 2011 17:48

na het lezen van de FAQ heb ik toch nog wat vragen;

mijn voor-ontsteking van de AT staat op 1.5, deze moet naar 0.8
dus .7 vroeger, maar hoe kan ik dat zien, als het goed is staat er een streepje op je grondplaat?
geeft dat streepje dan 1.5 aan? of 0? of 1?

en hoe kan je in godsnaam accuraat 0.7 vroeger zetten op een schijf die je moet draaien, dus hoe meet ik dat netjes

mvg
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 jun 2011 18:25

Schuifmaat in de cilinder steken en het BDP zoeken. Dan 0.8 mm verder dan de maat die je afleest op de schuifmaat en vastzetten. Opnieuw insteken in de cilinder en opnieuw de zuiger omhoog laten komen totdat je voelt dat deze de achterkant van de schuifmaat raakt. Vloeitje oid tussen de punten houden en kijken of je het vloeitje tussen de punten kan uittrekken op het punt dat de zuiger de schuifmaat raakt. Anders de grondplaat verdraaien in de richting dat de voorontsteking moet staan. Let wel op dat je de maximale opening tussen de punten wel goed hebt staan (0.35 - 0.45 mm). Linksom voor minder voorontsteking (als de punten te vroeg open gaan) en rechtsom voor meer voorontsteking (als de punten te laat of niet open gaan).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 30 jun 2011 18:54

Schuifmaat in de cilinder steken en het BDP zoeken. Dan 0.8 mm verder dan de maat die je afleest op de schuifmaat en vastzetten.
waarom 0.8 mm verder ? (ik snap dat 0.8 slaat op de gewilde voorontsteking maar wat is hier de gedachte achter?)
en hoe vastzetten (de schuifmaat?)


Opnieuw insteken in de cilinder en opnieuw de zuiger omhoog laten komen totdat je voelt dat deze de achterkant van de schuifmaat raakt. Vloeitje oid tussen de punten houden en kijken of je het vloeitje tussen de punten kan uittrekken op het punt dat de zuiger de schuifmaat raakt. Anders de grondplaat verdraaien in de richting dat de voorontsteking moet staan. Let wel op dat je de maximale opening tussen de punten wel goed hebt staan (0.35 - 0.45 mm). Linksom voor minder voorontsteking (als de punten te vroeg open gaan) en rechtsom voor meer voorontsteking (als de punten te laat of niet open gaan).
dus ik moet hem rechtsom, aangezien hij nu op "at" stand staat en op "bt" stand moet gaan staan (vroeger voor snellere setup)
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 30 jun 2011 21:42

Voorontsteking van 0.85mm tot 1,00 mm is goed voor je bt
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 30 jun 2011 21:51

Voorontsteking van 0.85mm tot 1,00 mm is goed voor je bt
ja dat weet , maar ik weet niet echt hoe ik dat moet doen,

ja de grondplaat naar links (vroeger) of juist andersom? rechts ? draaien

en de grond plaat moet je dan toch .7 mm verschuiven (1.5 mm (standaard) naar 0.8)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 jul 2011 19:30

Het gaat erom dat je je vooronsteking zo afsteld dat de vonk 0.8mm vóór het BDP wordt gegeven. Dit heeft niets te maken met de grondplaat 0.7 mm te verdraaien. Je moet de op en neer gaande beweging van je zuiger/drijfstang hebben. Die is bepalend voor de maat.

Over het schuifmaat vastzetten: Er zit toch een wieltje o.i.d. op om de schuifmaat vast te kunnen zetten op een bepaalde maat?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 01 jul 2011 22:12

Het gaat erom dat je je vooronsteking zo afsteld dat de vonk 0.8mm vóór het BDP wordt gegeven. Dit heeft niets te maken met de grondplaat 0.7 mm te verdraaien. Je moet de op en neer gaande beweging van je zuiger/drijfstang hebben. Die is bepalend voor de maat.

Over het schuifmaat vastzetten: Er zit toch een wieltje o.i.d. op om de schuifmaat vast te kunnen zetten op een bepaalde maat?
aha zo, dus de perfecte afstelling is 0.8 voor het BDP

dus hoe kan je dan zien hoever je je grondplaat moet verschuiven om die waarde te bereiken
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 jul 2011 14:12

Wat ik dus zeg, je moet je grondplaat net zover verdraaien totdat het openen van de punten net is begonnen. Dit weet je pas als je weet waar 0.8mm voor BDP is dat je hebt opgemeten met de schuifmaat op de kop van de zuiger. Eventueel zet je een streepje op het vliegwiel bij een punt op het carter aar 0.8 mm voor BDP is. Dan deze blokkeren tegen verdraaien en de grondplaat verdraaien totdat de punten willen openen. Of dit linksom of rechtsom is ligt aan de huidige afstelling.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.