Beste Tomosliefhebbers,
Ik heb via Tomos zelf kunnen achterhalen welk type Tomos ik nou precies heb, het gaat om een A35 Quadro uit 1996. Dit zal in de toekomst flink kunnen helpen, bij het beantwoorden en uitzoeken van eventuele problemen. Want sinds dat er een nieuwe Arsail 65cc Cilinder onzit, is er nog altijd een probleem wat mij tegenhoudt om het dingetje te berijden.
Het begon toen ik de Tomos stratte en weg wou rijden bij een maatje van me. Ik ben toen zonder enig probleem naar die maat toe gereden, en heb daar de Tomos in de voortuin gezet. Hij heeft daar toen 5-6 uurtjes gestaan, toen we naar een feest wouden vertrekken kickte ik de Tomos aan en hij startte zoals altijd. Toen ik gas gaf om de tuin uit te rijden, kwam hij niet vooruit. Hij bleef gewoon letterlijk stilstaan terwijl ik genoeg gas gaf, en ik de cilinder enorm hoge toeren hoorde maken.
Ik heb hem toen uitgezet en eerst even de tuin uitgereden, toen ik hem weer aankickte deed hij precies hetzelfde. Ook met afwisselend gasgeven bleef hij gewoon staan, ik ben toen met de Tomos gaan steppen terwijl ik heel lichtjes gas gaf. En toen van het een op andere moment hapte hij naar de 1e versnelling en trok mij met een enorm schok vooruit. Hij heeft tijdens het rijden naar het feest nog een paar keer deze kuur vertoont als ik stilstond voor een stoplicht, doormiddel van te steppen en licht gas te geven hapte hij waar naar de 1e versnelling en reedt dan verder zonder problemen.
Echter begin hij deze kuur door de tijd heen steeds vaker te vertonen, en schoot soms zelfs weer vanuit de 1e versnelling terug in de stand dat hij weer niet vooruit komt, en de cilinder hoge toeren maakt. Het is ook zeer vervelend als hij ineens naar de 1e versnelling hapt, terwijl de cilinder enorm hoge toeren loopt te maken omdat hij dan met een enorm schok wegtrekt.
Sinds kort heb ik er een Airsal 65cc onderzitten, en wilt hij nog wel een in zijn vrije toestand staan als ik weg wil rijden. Dit resulteerd erin dat de Airsal echt gigantisch snel en heftig in toeren oploopt, en ik moet er niet aan denken dat hij dan ineens naar de 1e versnelling hapt, waarschijnlijk klap ik dan kij hard achterover. Toch lukt het wel eens om hem in de 1e versnelling te krijgen zonder dat het misgaat, maar omdat de Airsal echt zo enorm snel optrekt en sterk is schiet hij dus wel eens vanuit zijn 1e versnelling terug in die vrije toestand. Dit weerhoudt mij ervan om de Tomos nu te berijden, omdat ik nog erg aan de kracht van de Airsal moeten wennen aangezien er eerst een ei-cilindertje onderzat.
Nu is mijn vraag dus wat dit probleem veroorzaakt, aangezien ik dit zo snel mogelijk wil oplossen. Kan iemand mij misschien ook vertrellen of het veilig is om met deze toestand de Tomos te berijden?