Hieronder een HOW TO voor het doormeten van een electronische ontsteking±
De getoonde ankerplaat op de foto toont betrefd 5 elektrische elementen.
De 3 koper gekleurde spoelen (die in serie met elkaar staan) zorgen voor het licht.
De enkele donkere spoel, die voor de ontsteking is.
En de opnemer ( kennelijk ook Hull-sensor genoemd )
Wat deze laatste aangaat tast ik persoonlijk nog in het duister. D`r zit weinig elektronisch aan, het zijn slechts doorverbindingen in een plastic omhulsel. Ik zal je het laten zien.
Het begin van de rechter koperen spoel zit aan de ankerplaat vast. (Aarde of de min, zo je wilt).
Het uiteinde van de linker koperen spoel eindigt in de opnemer en zit daar door gewyrapt met de gele draad. En die gele draad gaat rechtstreeks naar de spanningsregelaar.
In geval van de ééne donkere spoel. Daar zit het begin van de spoeldraad ook aan de ankerplaat vast. (Aarde) En de andere kant van de spoel wordt ook naar de opnemer gevoerd en is daar ook gewyrapt, maar nu aan een zwarte draad.
Die zwarte draad die wordt buiten het blok gesplitst in twee zwarte draden, waarvan er één naar de stuurschakelaar gaat. (Om het motortje uit te kunnen zetten) En de andere gaat rechtstreeks naar de bobine-unit.
Hoe het met die opnemer zit, of hoe het werkt ? Daar ben ik nog steeds niet achter, maar dat komt. [Ik geloof zelf, dat niemand het hier op het Forum weet]
Voor de goede orde ben ik even die spoelen door gaan meten bij mijn Tomosje.
Nu is het zo (En daar is al melding van gemaakt door een ander) dat daar normaal gesproken weinig aan kapot gaat. Of buiten werking treed. Maar goed meten is weten en ik had ze tenslotte zelf ook nooit doorgemeten, omdat het altijd werkte bij mij.
Ik heb het met 2 verschillende meters gemeten.
De weggooi-meter geeft over de gele draad t.o.v. aarde, een uiteindelijke waarde van 2,5 Ohm. [D`r zit kennelijk een capacitaire waarde in die meter bij lage Ohm metingen.]
En de weggooi-meter geeft over de zwarte draad t.o.v. aarde een waarde van 307 Ohm.
Bij de prof. meter geeft over de gele draad t.o.v. aarde, een uiteindelijke waarde van 3 Ohm. En over de zwarte draad geeft hij 302 Ohm t.o.v. aarde.
Verder kan het heel goed mogelijk zijn dat het probleem bij de Bobine-unit ligt en daar zijn de waarden van;
De + op de bruine draad en de – op de bobine aansluiting. Dat geeft 1477 Ohm.
De – op de bruine draad en de + op de bobine aansluiting. Dat geeft 1478 Ohm.
De + op de bruine draad en de – op de lipcontact aansluiting. Dat geeft 793 Ohm.
De – op de bruine draad en de + op de lipcontact aansluiting. Dat geeft een oneindige waarde.
De + op de lipcontact aansluiting en de – op de bobine aansluiting. Dat geeft oneindige waarde
De – op de lipcontact aansluiting en de + op de bobine aansluiting. Dat geeft oneindige waarde
Natuurlijk kan het simpel in \ aan de bougie kabel liggen of de Bougie zelf. (Maar dat was al opgemerkt)
Probeer een paar bougie`s. {Ik had het vorige week toevallig in Italië, maar goed ik ben te oud om voor één gat te vangen.}
Maak ook even de zwarte draad naar de schakelaar los. Want als die aarde maakt, dan zal die Tomos het ook nooit doen. (Het is maar een opmerking.)
Verder komt uit de meting naar voren dat de 3 in serie staande lichtspoelen met “dikke” draad zijn gewonden en niet zo veel windingen hebben. Dit gezien de Ohmse waarde van die spoelen en de ± 15V wisselspanning die daar uit zal komen. (schatting mijnerzijds)
De ontstekingsspoel heeft een veel grotere Ohmse weerstand. Daar zal een veel dunnere wikkeldraad op zitten en vele malen meer windingen. ERGO: Daar zal ook een veel hogere spanning uit komen [zonder kracht (Amperage)]
Tot zo ver even geïnformeerd.
En met vriendelijk groet verblijf ik weer.