Berichtdoor C. van Klaveren » 31 aug 2012 00:47
Waarde nicky,
Ik zal er nog eens een briefje aan besteden.
In alle vriendelijkheid, je loopt te hard van stapel.
Als je je snor Tomos goed 10 km p/u harder wilt laten lopen kost dat moeite.
[Daar bedoel ik mee, dat je snor Tomos er standaard uit blijft zien.)
Wil je daarna je snor Tomos opnieuw 10 km p\u sneller laten lopen, dan kost dat 2x zo veel moeite.
En als je dat nog niet genoeg vindt en je wilt hem nog 10 km p\u sneller laten lopen, dan kost dat 4x zo veel moeite.
En dan loopt hij pas 55 km p\u, dit gezien van uit de basis snelheid van 25.
Ik heb daar vele jaren geleden een stukje over geschreven (staat in FAQ) hoe ik van 25 naar 45 kwam. Zoek dat eens op, dan hoef je zelf niet het wiel uit te vinden.
Verder nog:
Opnieuw: Wat ik al eerder aan je vroeg.
1. Is die 45 km p\u de juiste snelheid of zomaar ergens van afgelezen.
[Ik heb mijn fietsteller gebruik, doch wel even 3x getest en geijkt op verschillende rijkswegdelen. Want indianen verhalen heb ik persoonlijk niks aan.]
2. Is er verder niets anders aan die Tomos gedaan ?
3. Is je spruitstuk onbegrensd ? Zo gekocht of zelf gedaan ?
4. Is er iets aan je luchtfilter gedaan ?
5. Heb je iets aan je zuiger gedaan ?
Zou je zo goed willen zijn even daar duidelijk antwoord op te geven, anders kan een serieus mens niet verder.
En hard optrekken doe je niet met een ATW met 22 tanden. Dan moet je een race cilinder hebben en een hele grote carburateur.
Verder is het in de brom stand zetten van de ontsteking in wezen bedoeld wanneer het blokje meer toeren maakt. Dus dat is bij sneller rijden aan de orde. En bij het optrekken rij je niet snel. Het is maar dat je dat weet. Neemt niet weg, dat het in de bromstand zetten een voordeel geeft. Het gaat meestal om de topsnelheid en niet dat hij bij een laag toerental sterk is.
Verder zei opgemerkt:
Kortere kopp. veren kunnen een voordeel zijn, maar dat is geheel afhankelijk van het vermogenskarakter van je motortje. En dat is weer geheel afhankelijk van wat je aan je motortje gedaan hebt.
Maar als je spreekt \ schrijft over: “een bromkopje er opgooien” pleit dat niet voor je.
Sneller maken is een heel serieus en secuur werkje.
En zo het je nog niet duidelijk is:
Als je de ontsteking op de bromstand zet, dan loopt hij zomaar geen 10 km p\u harder. Dat hangt net als ik hier boven al melde, dat is geheel afhankelijk van het vermogenskarakter van je motortje. En dat is weer geheel afhankelijk van wat je aan je motortje gedaan hebt.
Het is wel niet zo`n leuk verhaal, maar wel serieus bedoeld en ter voorkoming van allerlei kosten en teleurstellingen.
In afwachting van antwoord op mijn vragen verblijf ik met vriendelijke groet,
Keeshaven