• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Originele Tomos cilinderkop 65/70cc ?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 18 jul 2016 16:03

Bestaan er originele Tomos cilinderkoppen van 65/70cc ?

Lijkt me zeer gewild omdat de politie van buiten kan zien dat het een originele Tomos is maar natuurlijk de boring niet kan meten (zonder te demonteren).
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 jul 2016 16:55

Nee. Zijn er zover ik weet niet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 18 jul 2016 23:00

Nee. Zijn er zover ik weet niet.
Volgens mij zijn ze er wel.
Daar heb ik ook een reden voor om dat te denken.
Maar ik vraag dat hier in het forum omdat ik graag de mening wil weten van echte Tomos experts.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 19 jul 2016 17:04

..... omdat ik graag de mening wil weten van echte Tomos experts.
Pardon? Ik ben geen expert? Ik hoop niet dat ik hier aanstoot aan moet nemen, en dat jij nu de "wiseguy" van het forum gaat worden. Dus verklaar je nader vanwege bovenstaande opmerking..

Vwb de koppen, die met een Tomos logo erop zijn er niet. Dus voor origineel blijft het antwoord "nee".
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 19 jul 2016 21:28

..... omdat ik graag de mening wil weten van echte Tomos experts.
Pardon? Ik ben geen expert? Ik hoop niet dat ik hier aanstoot aan moet nemen, en dat jij nu de "wiseguy" van het forum gaat worden. Dus verklaar je nader vanwege bovenstaande opmerking..

Vwb de koppen, die met een Tomos logo erop zijn er niet. Dus voor origineel blijft het antwoord "nee".

Sorry sorry shadowranger ik wil je absoluut niet beledigen. Mijn excuses als dat zo overkomt.

Ik vindt het ook raar maar ik heb hier een cilinderkop liggen waar origineel Tomos op staat, exact dezelfde vorm heeft met een boring van 44mm. Ik heb er fotootjes van maar die kan ik niet met mobiel hier plaatsen.

Eventueel kan ik ze ook via WhatsApp naar je toe sturen. Dan moet je ff in een PB bericht je 06 doorgeven.

Op de koelvin staat ook werkelijk A5 op dus zou 50cc moeten zijn. Maar er zit duidelijk verschil in tussen de 50cc en de vermoedelijke 65cc kop.

Je kunt ook geen kleurverschil zien, ook geen nabewerking op een draai- of freesbank oid.

Nogmaals sorry voor de verkeerde schrijfwijze, ik wil heel graag wat hulp hierin.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 jul 2016 20:13

Je kan de foto uploaden via een site als tinypic e.d.. De link kun je dan in het bericht plaatsen tussen tags. Btw, uitwisselen van 06-nummers is niet erg verstandig, gezien het open karakter van het forum. Je PB heb ik dan ook na het lezen verwijderd.

Vooralsnog ken ik geen koppen met een boring van 44 mm die ook nog het plaatje erop hebben met Tomos logo. Ik wacht je foto af. Ben benieuwd. Kun je deze ook voorzien van maten wat jij denkt dat de boringmaat zou moeten zijn?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 21 jul 2016 20:36

Bij deze een aantal foto's van de Tomos cilinderkop met een boring van 44mm.
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 jul 2016 20:46

Wat ik al vermoedde, die is vakkundig uitgedraaid. Ik zie duidelijk nog de "rand" waar het weggedraaide materiaal normaal zat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 23 jul 2016 13:32

Dat kun je zo niet goed zien Shadowranger.
Inmiddels heb ik de bevestiging dat dit een originele is.
Niet een bewerkte.
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 23 jul 2016 20:18

Op wat voor manier heb je bevestiging gekregen dan? En in welk land en onder welk type Tomos zijn er dan brommers de markt op gebracht met dergelijke cilinderinhoud?
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Racing RTS
Tomosforummer
Berichten: 60
Lid geworden op: 04 dec 2015 14:06
Locatie: Veendam - Groningen
Contacteer:
Contacteer Racing RTS
Website Skype
  • Citeer

Berichtdoor Racing RTS » 25 jul 2016 01:48

Er zijn door de fabrikant een paar speciale uitvoeringen geweest bedoeld voor speciale race serie in hun land. Die series beperken zich tot 80 Max 120 stuks.

Als metalurg kan ik zien dat er geen nabewerking heeft plaatsgevonden. Die rand klopt wel, maar elke nabewerking heeft structuurverandering tot gevolg. Dat is bij deze cilinderkop niet zo. Dat kun je duidelijk zien maar ik kan me best voorstellen dat het op de foto's niet duidelijk wordt.

Ik had eerlijk gezegd verwacht dat hier Tomos goeroes zijn in het forum die weten van het bestaan van deze speciale series. Vandaar ook mijn vraag hier.

In ieder geval heeft Tomos deze series geproduceerd als een raceklasse (in hun eigen land) om het hoofd te kunnen bieden tegen de opkomende Aziatische markt waar destijds veel meer voor te verkrijgen was.

Overigens hebben ze deze serie alleen maar met 44mm boring gehad en niet in 45 of nog groter.
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 25 jul 2016 10:56

Ik vind het om meerdere redenenen niet erg plausibel.

Wat is de bron van dit verhaal?
Is er verschil in volume/ diameter van de verbrandingruimte? (exclusief squish rand)
Is de diameter van de zichtbare rand niet toevallig precies 38 mm?
Opkomende aziatische markt na 1992? (toen kwam dit type blok op het toneel)
Waarom de zilveren kop? (ziet er origineel uit) Racetechnisch minder handig en volgens mij pas bij (nog) latere modellen toegepast.
Waarom een speciale mal maken voor 100 kopjes als uitdraaien net zo makkelijk (makkelijker) wil en je nog betere toleranties kan bewerkstelligen ook?
Waarom is er niets over te vinden terwijl de d3 d5 d6 d7 en d9 wel beschreven worden?
70cc was niet echt een gebruikelijke klasse in het verleden?

En zo nog wel wat.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.