Berichtdoor shadowranger » 27 apr 2017 11:53
Vonkjes tussen de punten is niet geheel uit te sluiten, ook niet met de beste condensator. Echter vraag ik mij af of er echt serieuze vonken tussen de punten zitten als bij de bougie (knapt het echt?) of zijn het slechts wat lichte vonkjes bij het openen van de punten als wat je ook ziet bij de koolborstels van een boormachine e.d.? In het laatste geval zou ik me daar niet druk over maken, dat is normaal.
Echter wat ief aangeeft in zijn post kan wel het geval zijn, dat de punten op een hoger toerental gaan "zweven", wat niets anders is dan dat de punten niet (meer) de gelegenheid krijgen om op tijd weer dicht te gaan en daardoor een (steeds) zwakkere vonk wordt gemaakt. Dit is echter wel gekoppeld aan de juiste afstelling van de punten zoals voorgeschreven in de werkplaatshandleidingen (zie Wiki sectie van het forum).
Je geeft aan dat de ontsteking goed staat, misschien is er ergens anders een boosdoener in het traject naar de bougie (bobine, bougiekabel/ -dop of bougie zelf). Denk hierbij ook aan voldoende massa voor de bobine, zeker als deze op het vliegwieldeksel is gemonteerd en er vettigheid tussen de pasvlakken zit.
Je geeft aan dat de bougie zwart/ vettig is. Misschien is de sproeier toch te groot (ga terug naar de setup waar je Tomos eerder goed mee reed voordat de problemen ontstonden) en steek eens een verse bougie in (als de aansluitingen van bobine/ bougiekabel en-dop goed zijn). Soms kan dit heel veel schelen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn