• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

14/9 carb omwisselen met 16/16

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
TimmyTim
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mar 2016 15:46
  • Citeer

Berichtdoor TimmyTim » 20 mar 2017 14:57

Hi allemaal,

Na een tijdje afwezigheid wil ik mijn tomos weer klaarmaken voor het zomerseizoen.

Ik wil mijn Tomos wat opvoeren. Setup is op dit moment als volgt:

tandwiel 33 achter
50cc met hogedrukkop
14/9 carb
origineel luchtfilter zonder "snorkel" pijpje
origineel spruitstuk (ontgrensd)
ontsteking op bromstand
originele uitlaat

Hij rijdt nu ongeveer 34 en trekt redelijk goed op, maar ik wil graag wat harder trekken en de topsnelheid ook omhoog gooien.

Ik heb nog een tweede Tomos staan die ik voor een heel zacht prijsje (half werkend) op de kop heb getikt. Toen ik hem openmaakte zag ik dat er een 16/16 carb op zat.

Mijn idee: De 16/16 carb omwisselen met de 14/9 carb en dit combineren met een Standaard Snel uitlaat bestellen en monteren.

Vraag: Is dit mogelijk met de huidige setup of moet ik meer/andere onderdelen monteren (bijvoorbeeld spruitstuk of snel membraan oid)

Alvast bedankt voor het advies!

Mvg,

Tim
Omhoog


fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 20 mar 2017 16:28

Je moet er nog een 15mm spruitstuk bij hebben, anders heeft de 16/16 geen nut. En ik zou een kleiner achtertandwiel nemen want anders ga je over toeren maken.
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 20 mar 2017 16:30

Of het spruitstuk past weet ik niet, want ik weet niet over wat voor carb je het hebt (ik gok dellorto). 16/16 heeft echter weinig toegevoegde waarde aangezien het spruitstuk maar 15mm is.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 20 mar 2017 16:31

Damn, ben je me weer voor.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

TimmyTim
Tomosforummer
Berichten: 67
Lid geworden op: 12 mar 2016 15:46
  • Citeer

Berichtdoor TimmyTim » 21 mar 2017 13:40

Thanks voor jullie reacties. Ik ga er indd een kleiner tandwiel (28) op zetten.

Over het spruitstuk: Ik weet niet wat er nu op zit (ik denk origineel). Is het dan de moeite waard om een 15mm spruitstuk te bestellen en te monteren (is dit erg moeilijk?). En past een 15mm spruitstuk op een 16/16 carb?
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 21 mar 2017 14:28

Cilinder moet er even af en je benzinekraan, is allemaal vrij makkelijk te doen. Een 15mm spruitstuk maak verschil met je standaard. Je 16/16 past er direct op, maar is effectief slechts 15mm omdat je spruitstuk 15mm is.
Als je gebruik zou maken van je originele spruitstuk dan is de carburateur effectief maar 9 of 12mm.
De oplossing voor (bijna) al je Tomos gerelateerde vragen: klik, klik en klik.

In de mottenballen gelegd.
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 21 mar 2017 18:08

Spruitstuk is wel te vervangen zonder benzinekraan of cilinder te demonteren, heb ik ook wel eens gedaan. Ik kan je wel vertellen dat het op die manier echt geen pretje is.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 mar 2017 18:12

Hele blok er onder vandaan halen. Werkt ook makkelijker en hoef je geen pakkingen te vervangen behalve die van het spruitstuk.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 21 mar 2017 18:17

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik alles vaak genoeg in en uit elkaar gehad heb en praktisch nooit een pakking vervangen heb, zonder valse lucht.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 21 mar 2017 23:02

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik alles vaak genoeg in en uit elkaar gehad heb en praktisch nooit een pakking vervangen heb, zonder valse lucht.
tja, doe ik ook vaak zat...
ligt er maar net aan wat de staat van de pakking is.
en als je daarna geen compressie meer hebt weet je wat het probleem is :wink:
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 22 mar 2017 00:00

Exactement.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 15 mei 2017 23:44

Bruno het toch niet bij het rechte end. Relatie valse lucht en compresssie is nihiel.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 16 mei 2017 10:56

Bruno het toch niet bij het rechte end. Relatie valse lucht en compresssie is nihiel.
Ivo bedoel je.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 16 mei 2017 11:54

Als ik 'Exactement' lees ga ik ervan uit dat je het eens bent met het schrijven van diegene waart je op reageerd.

Ok, flauw, ik ook ff bijgochem O+
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 16 mei 2017 15:33

Ik doelde op de staat van de pakking :D
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.