• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos Youngst'r loopt minder na uitvallen...

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Jeroenst'r
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 okt 2017 19:45
Locatie: Gelderland Midden
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenst'r » 24 okt 2017 22:37

Dat dus.

Welke model tomos heb je? Youngst'r (A35)
uit welk jaar komt de tomos ? 2009 / ca. 3.100 km
Is het een snor of een brommer? Snor
wanneer ontstond het probleem? Net

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Een beurtje bij de lokale specialist

Het verhaal begon met het uitvallen van de Tomos. Zie 'spoiler' hieronder.
Spoiler: show
Ik heb deze Youngst'r nog maar net. Na wat kleine problemen zelf te hebben opgelost is hij bij de lokale specialist (MotoVeda in Ede) geweest voor een check-up (de laatste was in 2015 bij Fred Motoren in Rotjeknor) en een beurt. Nieuwe bougie, nieuwe carter olie, carburateur (ultrasonisch) gereinigd en afgesteld, wat fijnafstelling, etc.

Vanavond was ik een eindje aan het snorren. Ik wil hem even goed op gang helpen omdat hij ruim een jaar heeft stilgestaan bij de vorige eigenaar. Na een stuk vals plat in mijn voordeel, dus de snor liep maximaal tegen de 35 km/u viel hij ineens uit. Herstarten lukte; paar honderd meter weer uit. En zo nog ca. 3 keer. Er klotste nog mengsmering in de tank en ook op reserve stand hetzelfde euvel. Daarvoor liep hij super! Wat me opviel is dat hij tussen het uitvallen door juist extra snel optrok, dus ik vermoed een brandstof probleem (hij leek meer lucht te krijgen).

Wat kan dit zijn? (Al gezocht op warmloper, maar daar lijkt het niet op.)

Bvd, Jeroen

Volgens mij was het brandstof niveau dusdanig laag dat hij toch te weinig kreeg.
Na een tankbeurt bleef hij toch uitvallen tot het probleem ineens weg was. Vuiltje?

Inmiddels loopt hij weer, maar trekt trager op en loopt gemiddeld 5 km/u minder.

Start goed.
Loopt koud niet stationair, warm wel.
Bandenspanning ok.
Uitlaatpoort en uitlaat zo goed als schoon.
Zuiger ziet er ok uit gezien door de uitlaatpoort.
Kop er even af gehad; geen bijzonderheden. Bougie is net nieuw.
Luchtfilter bevat een klein beetje mengsmering, maar carburateur niet echt nat.

Ketting blijft niet goed op spanning. Er zit een ATW 26 op zag ik. Dat ga ik aanpassen, want ik ben niet de lichtste.
Volgens mij heeft hij het gewoon iets te zwaar. Er zit een 23 mm binnendiameter origineel ogende uitlaat op zonder s-bocht. Verder lijkt hij origineel.

Waardoor zou het uitvallen en daarna het inhouden kunnen komen? Simpelweg iets afstellen?
Youngst'R A35 snor (2009) - DMP HD cilinderkop - ATW 28 - Techno Bullet uitlaat
Omhoog


Gebruikersavatar
Jeroenst'r
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 okt 2017 19:45
Locatie: Gelderland Midden
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenst'r » 27 okt 2017 10:37

Probleem aangepast.
Youngst'R A35 snor (2009) - DMP HD cilinderkop - ATW 28 - Techno Bullet uitlaat
Omhoog

Gebruikersavatar
Jeroenst'r
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 okt 2017 19:45
Locatie: Gelderland Midden
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenst'r » 27 okt 2017 20:42

Vanavond de Youngst'r weer eens goed uitgelaten. Onderweg naar het tankstation liep hij minder dan op de terugweg met volle tank. Dat kan eraan liggen dat hij goed warm was, maar ik begin sterk te vermoeden dat het brandstofniveau invloed heeft op de prestaties. Hij begon immers uit te vallen met bijna lege tank en nu lijkt het erop dat hij juist top presteert met volle tank. Kan dit duiden op een kleine verstopping / vernauwing die onder druk van meer brandstof (als in meer gewicht) meer doorlaat? Of denk ik nu te simpel?
Youngst'R A35 snor (2009) - DMP HD cilinderkop - ATW 28 - Techno Bullet uitlaat
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 okt 2017 14:32

Youngst'R heeft als ik het goed heb een ontluchtingsknop onder het zadel in het frame zitten. Je geeft aan dat je na het tanken weer betere prestaties had als naar het station toe. Dit komt op mij over als een niet goed werkende ontluchtingsknop. Doordat je de dop van de tnak hebt gehad is het luchtdrukverschil (of beter gezegd soort van vacuüm) in de tank verdwenen.

Misschien kun je eens proberen om wanneer het weer voorkomt, deze knop eens uit te trekken/ in te drukken om te zien of hiermee je probleem is opgelost. Dit kan duiden op een slecht werkende (be)luchting van je tank wanneer je rijdt. Normaliter gebruik je deze ontluchter alleen bij het tanken om het laatste deel van de tank (onder je zadel) te vullen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Jeroenst'r
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 okt 2017 19:45
Locatie: Gelderland Midden
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenst'r » 30 okt 2017 19:28

Bedankt voor je antwoord!

Tijdens mijn eerste tankbeurt had ik hem zo vol getankt dat er brandstof uit de ontluchting liep. ;)
Ik was dus al vroeg bekend met die knop. Ik gebruik hem altijd na het tanken om de lucht te laten ontsnappen.

Voor de goed orde; hoort de ontluchter dicht te blijven onder het rijden waardoor er JUIST druk ontstaan in de tank?
Of hoort de knop juist altijd overdruk af te voeren, ook als het hem niet indrukt?

Ik denk dat ik de tank zo leeg heb gereden dat er toch weer wat vuil in de carburateur is gekomen. Het laatste laagje troep uit de tank zeg maar. Inmiddels gaat het beter. De Youngst'r had het sowieso best zwaar, dus heb ik hem een handje geholpen met een nieuwe HD cilinderkop. Hij trekt en schakelt nu veel beter! Als de ketting en/of een tandwiel aan de beurt is gaat het ATW van 26 eraan en komt er 28 of 31 op. Dan trekt het nog wat beter. Hij loopt nu 35-37 dus ietsje minder snelheid mag.
Youngst'R A35 snor (2009) - DMP HD cilinderkop - ATW 28 - Techno Bullet uitlaat
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 30 okt 2017 21:25

Bij het tanken sluit je op een gegeven moment lucht in in het gedeelte van de tank onder je zadel. De ontluchtingsknop moet je indrukken om dit te helpen te ontsnappen en zo meer brandstof te kunnen tanken. De ontluchting werkt maar 1 kant op. Tijdens het tanken wordt er dus overdruk creëert. Overdruk is overigens een relatief iets, want het is slechts insluiting van de dan in de tank aanwezige lucht.

Als je tank leger raakt krijg je onderdruk, wat middels de ontluchting automatisch zou moeten worden opgeheven. Als deze niet juist werkt (bijvoorbeeld te zwaar loopt omdat deze is vervuilt door je te enthousiaste tankbeurt destijds) krijg je op een gegeven moment teveel onderdruk waardoor er te weinig benzine in je carburateur kan stromen (vacuum). Dit zou kunnen verklaren waarom je Youngst'R met een half lege tank minder presteert. Maar dat zou je gaandeweg het rijden moeten merken. In principe zou dit tijdens stilstand een nachtje later weer weg moeten zijn. Vandaar dat ik aangaf om dit te forceren door de dop los te draaien of de ontluchter eens met de hand te bedienen en te kijken of je "probleem" daarmee verholpen zou zijn. Dan kun je iets uitsluiten of juist aanwijzen als mogelijke oorzaak.

Dat er (weer) vervuiling in de carburateur is gekomen zou kunnen, maar daarvoor zitter er nog diverse filtertjes op de kraan en carburateur om de grootste delen op te vangen. Je kan het iig controleren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Jeroenst'r
Tomosforummer
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 okt 2017 19:45
Locatie: Gelderland Midden
  • Citeer

Berichtdoor Jeroenst'r » 30 okt 2017 22:43

Helemaal helder. Mocht het zicht weer voordoen, dan weet ik wat me te doen staat. Vriendelijk bedankt!
Youngst'R A35 snor (2009) - DMP HD cilinderkop - ATW 28 - Techno Bullet uitlaat
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.