• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Japie's Streetmate

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
37 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 31 mar 2016 19:47

Lagers druppie olie, boring dun laagje, prima. Beter kopervet als geen vet, er is beter vet, weet ff niet hoe het heet, grafiet? Maar zo veel zal dat niet uitmaken toch. Misschien dat het er met het een over 30 jaar net wat makkelijker uit wil als met het ander ;)

Tapeinden van de cilinder mogen ook wel een laagje hebben, die hangen gewoon in de elementen, bij originele cilinder iig.

Verder geen idee, weet niet waar de slijtage zit met klapperende koppeling en belangrijker, of het kwaad kan als er te veel spanning op staat. Latoenkoper kan altijd nog toch?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog


Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 05 apr 2016 21:42

Avond!

Na het ontvangen van de nodige delen en het wachten tot de lagertjes een paar dagen in de vriezer hadden gelegen, ze in de carters geplaatst. Met de brander het carter warmgestookt, bevroren lager erop/in leggen, kleine tik met een lagerklopper voor de zekerheid en alles weer tot kamertemperatuur laten komen, zitten perfect :)

Daarna de twee helften maar weer tegen elkaar aan gezet, eerst uiteraard aandrijftandwiel in het lager persen, krukas (ook bevroren erin gedrukt) en pakking ertussen en daarna kon alles zo worden aangedraaid. Elke kant van de krukas even een slagje met de rubber hamer, en het geheel draait als een zonnetje! Ziet er ook niet verkeerd uit, al zeg ik het zelf..... 8)
IMAG4175.jpg
Blok
IMAG4174.jpg
Blok
Daarna geprobeerd om de keerringen erin te drukken, beide kanten helemaal verpest :( Keerring ging er meteen al scheef in en er was geen redden meer aan..... Dus maar weer een aantal nieuwe bestellen, en hopen op een goede tip van jullie ;(

Ook de (niet werkende) startmotor even bekeken, de oorzaak bleek niet heel erg lastig te ontdekken.

Zoek de koolborstel:
IMAG4184.jpg
Startmotor
Zoek de verdwenen stroom:
IMAG4183.jpg
Anker
Op zich geen enkel probleem, kan bij het omwisselen immers gewoon de startmotor van mijn huidige blokje erop zetten :mrgreen:

Nu dus een kwestie van wachten op de bestelde keerringen, voordat ik wederom een poging kan wagen. Maar tot nu toe ziet het er goed uit zo :koning:

Fijne avond,
Japie
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 05 apr 2016 22:02

Mooi bezig!

Meer vraag als tip maar zou het niet handiger zijn de keerringen eerst in de carters te plaatsen?

Niet dat het zo niet zou moeten kunnen maar dan kan je er beter bij of mis ik een ander nadeel?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 06 apr 2016 22:08

Vaak moet je bij het plaatsen van de carters toch een beetje wrikken en daarna een tikje op de krukas geven om hem te centreren.

Dan zou in principe de afdichtlip ook wat heen en weer bewegen, wat zijn levensduur niet echt ten goede komt in mijn ogen. Wanneer de krukas etc er al in zit heb je wat meer geleiding en houvast.

Maar nieuwe zijn besteld, komen vrijdag binnen
Omhoog

Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 08 apr 2016 21:38

Avond,

Nieuwe keerringen een uurtje in de ATF gelegd, kon ze er daarna zo indrukken en nog even aantikken. :D
Daarna maar de ontsteking teruggezet, waarbij mij opviel dat de "uitstulping" voor de pick-up niet echt in lijn zit met de pick up zelf. Nu heb ik het vliegwiel weliswaar amper aangedraaid, maar toch nog een afstand die groter is dan de afstand die het vliegwiel verplaatst bij het aandraaien. Klopt dit wel?
IMAG4191.jpg
Pick up
IMAG4192.jpg
Pick up
Voor de rest de koppeling etc. er ook weer ingezet, begint langzaam weer een nuttig blokje te lijken....
De cilinder is trouwens gestraald en heel mooi geworden, maar de carterkap is een gevlekte bende geworden. Lijkt wel alsof er een hele harde pantserlaag op zit, want met een breekmesje kun je wel tot het aluminium krabben. Iemand een idee hoe ik dit eraf kan krijgen? Stralen lukt niet....
IMAG4193.jpg
Blok
In ieder geval,
Fijne avond
Omhoog

Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 13 apr 2016 18:38

Avond,

Gestraalde cilinder zit weer op zijn plek, kopje zit er ook op en alle aandrijving en ontsteking zit ook weer zoals het hoort. Pick-up streepje op vliegwiel zit niet steeds niet voor de sensor, maar dat zal dan wel :P

Even wachten tot ik een weekendje vrij heb, dan kan ik alles omwisselen. De rechter carterkap krijg ik niet meer netjes, dus ga die van mijn huidige blok gebruiken. Dat uitwisselen is geen probleem toch?
IMAG4210.jpg
Kopje
IMAG4208.jpg
Bovenaanzicht
Omhoog

kinderbrueno
Diehard
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 okt 2015 21:33
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 13 apr 2016 22:41

Ik heb me laten vertellen dat dan de speling van de krukas niet meer kan kloppen ivm de shims die het opvullen bij de lagers. Maar dat wordt gewoon een kwestie van proberen.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)
Omhoog

Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 23 apr 2016 20:13

Allen,

De blokjes zijn omgewisseld, de gereviseerde loopt als een zonnetje. De pick-up sensor zat inderdaad verkeerd, de opvulbussen hoorde tussen de sensor en het carter (overigens een foutje op de exploded views van Tomos zelf).

Kraantje ook meteen schoongemaakt, ineens werkte mijn reserve weer :x
IMAG4240.jpg
Kraantje
Kleine fun fact, wist je dat er tussen 2005 en 2008 een wijziging is geweest van type bendix? De oude versie is langer, heeft andere tanden en ze zijn niet uitwisselbaar.......
IMAG4237.jpg
Bendix
Het geheel werkt exact als ik wilde, rijdt netjes 50 maar trekt mooi op en maakt bijna geen geluid. Alleen de sproeier afstellen, zit nu 56 in :mrgreen: Ook ziet de gereviseerde er een stuk beter uit....
IMAG4235.jpg
Blokken
Omhoog

brammer
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jan 2016 09:50
  • Citeer

Berichtdoor brammer » 26 apr 2016 10:57

ziet er allemaal netjes uit! je zei dat het tankslot stuk was. maar bedoel je dan de tankkap of alleen het slot?
want een vriend van mij had ook een streetmate waarbij die kap stuk is geslagen zou toevallig zijn als jij die nu hebt...
Omhoog

Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 26 apr 2016 19:36

Alleen het slotje was gesloopt, de kap zelf gelukkig niet. Was lastig los te krijgen geweest
Omhoog

Andy01
Tomosforummer
Berichten: 75
Lid geworden op: 02 nov 2015 08:11
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Andy01 » 27 apr 2016 11:00

Ziet er netjes uit!
Tomos Revival 2005 Snor
Omhoog

Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 27 jun 2017 18:39

Zo, tijdje geleden

De Streetmate is ondertussen eens flink aangepakt. Motorblokje gereviseerd, cilinder ietwat bijgewerkt en nieuwe lagers, keerringen etc.

Alles (op het frame na) is gestraald en meermalen gespoten, waarbij de chromen velgen zwart zijn gemaakt.
Vervolgens alles teruggezet met uiteraard nieuwe boutjes en moertjes, nieuwe achterbruglagers, remkabels, remblokken, elektra bijgewerkt en voorvelg vervangen voor een ander exemplaar (deze heeft een kleinere naaf en grote remschijf, stoerder :) ), nieuwe schokbrekers en zelf een uitlaat gebogen en gelast met een demper van een S25, voor een mooi diep geluid en behoorlijk knappe prestaties.

Genoeg geluld, plaatjes van het eindresultaat van de klusperiode:
IMG-20170423-WA0017.jpeg
IMG-20170422-WA0011.jpeg
IMG-20170422-WA0013.jpeg
IMG-20170422-WA0009.jpeg
Vervolgens ermee op vakantie geweest, vanaf Amsterdam naar Duitsland (Kleef) gereden en vervolgens via Rotterdam weer terug in een paar dagen.
IMAG5363.jpg
Natuurlijk kon sleutelen niet uitblijven, na alle heuvels gaf de koppeling het op.... Gelukkig had ik een reservekoppeling bij me en kon ik al snel weer doorkachelen. Voor de rest op wat losgetrilde onderdelen geen pech gehad :D
IMAG5357.jpg
Uiteraard blijven we sleutelen, het motorblokje wat eronder vandaan komt weer uit elkaar, en wat aanpassen. Zit alleen met een hoofdbreker, want beide cilinders hebben een hoge pingel erin welke steeds erger wordt, nieuwe zuiger heeft niet geholpen (dure zuiger, 65,-........)
Nu is het een blok met grote spoelers (A55) en heb ik de volgende opties in mijn hoofd:
1. Nieuwe A55 zuiger kopen (Duur!) met een nieuwe A55 cilinder (Heel duur!)
2. Nieuwe A35 cilinder + zuiger (Eurokit 50cc snel bijv.) kopen (niet duur) en twee A35 carterhelften vinden en er een A35 blok van maken met 15/15 carb. etc
3. Nieuwe A35 opstelling zoals bovenstaand, maar dan met de A55 carters waarbij ik de spoelers in de cilinder vanaf de grote spoeler uitfrees zodat het geheel wel goed past. Weet alleen niet of dit werkt......

Mogelijkheden zijn redelijk groot, zoals lassen, draaien, frezen, etc.
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 27 jun 2017 19:30

netjes!!

over die opties; optie 3 lijkt mij geen goed plan, lassen aan de cilinder is al een heel ding(dit moet omdat het anders valse lucht zuigendacht ik.), maar er is kans op vervorming dacht ik en als dat overkomt dan ven je nog meer geld kwijt...

wat voor een cilinder zit er nu op??
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 27 jun 2017 22:53

optie 4 nog wat (?), uitzoeken wat die pingel is (detonatie?)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

105-crosser
Tomosforummer
Berichten: 66
Lid geworden op: 24 feb 2017 17:41
  • Citeer

Berichtdoor 105-crosser » 28 jun 2017 21:29

Mooi ding man! Dat gereviseerde blok ziet er ook super uit zo! Ga ik denk ook ooit nog een keer doen. Alleen dat bruine hitteband staat hem echt niet ;( Zou zwart niet veel mooier staan?
Super Сasual Dating
Omhoog

Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 09 jul 2017 20:18

Bedankt voor de reacties! Ieder zo zijn smaak betreffende de kleuren van alles hé ;-)

Detoneren, zou heel misschien kunnen maar mijn andere blok (met veel minder compressie) maakt hetzelfde geluid.
Het geluid is ook enkel als ik vol gas rij (tussen de 50 en 54 km/u), optrek vanuit stilstand en zodra ik mijn gas loslaat, wat mijn versleten zuigerveren doet vermoeden toch? Juist gek, dit is een gloednieuwe zuiger.

Eerder al eens mijn zuiger vervangen met een nieuw DMP-exemplaar maar werd toen juist erger. Toen een nieuwe Tomos-zuiger (voor de A-55) geprobeerd maar nu komt het probleem dus weer op.

Baal er een beetje van, want het is geen gehoor als je vol gas rijdt en het klinkt alsof elk moment je cilinder uit elkaar gaat klappen.
Omhoog

Japie
Tomosforummer
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 jan 2016 22:22
  • Citeer

Berichtdoor Japie » 13 aug 2018 19:34

We begonnen met een gekocht frame van een Revival, met wat losse onderdelen.....
IMAG5656.jpg
Toen begonnen met strippen en steuntjes/beugels wegslijpen, om een kaal frame te krijgen.
Eerst was het:
IMAG5679.jpg
En toen was het:
IMAG5686.jpg
Daarna een tussenprofiel erin gelast en een kamer in het frame gemaakt en een en ander weer verstevigd tegen scheuren.
Op het profiel zal de benzinetank komen, in het frame alle elektra (Bobine en spanningsregelaar)
IMAG6194.jpg
IMAG6197.jpg
Toen een benzinetank uit RVS gemaakt die over het profiel valt, met inwendig klotsschotten en een reserve.
IMG-20180130-WA0004.jpeg
Het achterdeel van het frame weggeslepen en een nieuw buizenframe gebogen welke precies onder het nieuwe zitje past, met nog wat laswerk. Toen het frame gespoten.
IMG-20180220-WA0007.jpeg
Nieuwe (RVS) voorvorkpoten gemaakt en geplaatst, velgen gespoten, achterbrug verlengd zodat de dikke achterband past, motorblok gereviseerd, alle elektra en remkabels zijn door het frame getrokken. Steuntje voor voorlamp etc. gemaakt, enzovoorts enzovoorts.
IMG-20180224-WA0008.jpeg
Heel veel gedoe gehad om het motortje te laten lopen. Kreeg de ontsteking niet goed en de pakking van het membraan was lek. Uiteindelijk was het dan zo ver, en na een jaar sinds het begin van het project rijdt hij.
20180726_185329.jpg
Alles werkt naar behoren, alleen de verlichting hapert soms (uitvallen, gok een los contactje).
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
37 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.