Hoi electrotechneuten,
Ik heb net de electrische ontsteking te vervangen (zie elders in dit forum en hij start weer en gaat uit.
De zwarte draad gaat gesplitst naar de bobine en naar de aan/uit schakelaar. De bruine draad gaat van aan/uit schakelaar naar de massa.
nu heb ik diverse electrische schema's erbij gepakt maar veel verschillen ten opzichte van mijn tomosje van 2005 en loop tegen niet brandende verlichting aan en geen werkende claxon. Hierdoor ga ik nu dus zelf draden aanleggen maar hoe?
De gele draad vanuit de ontsteking gaat naar spanningsregelaar en zit geplugd op de bovenste.
Daaronder komt een bruine draad gesplitst voor de massa
Vervolgens komt daaronder weer geel dat naar de verbruikers gaat (remhendel links, claxon)
Remlicht
Vanaf de remhendel links zit de schakelaar voor remlicht (geel, groen), deze is verbonden met remlicht achter en werkt.
Claxon (blauwe knop)(bedrading groen en bruin)
vanaf de stuurschakelaar gaat een groende draad naar de claxon,
vanaf de stuurschakelaar gaat een bruine draad naar de massa.
vanaf de claxon gaat een 2e draad (geel) naar de spanningsregelaar
claxon werkt niet
Verlichting
Op de lamp voor zitten blauwe draad, gele draad, witte draad, bruine draad
blauwe draad gaat van stuurschakelaar naar koplamp punt 1
De witte gaat van stuurschakelaar naar koplamp punt 3
De gele draad afkomstig van spanningsregelaar gaat naar punt 2
De bruine draad gaat naar de massa, maar zal ook verbonden dienen te worden aan de aan/uit schakelaar neem ik aan zodat het licht uit gaat.
De verlichting dient te branden als de brommer wordt gestart en gaat uit zodra de aan/uit schakelaar wordt uitgezet.
Alleen in de stuurschakelaar zijn nog 2 pennen vrij voor de grijze draad die naar de achterlamp verlichting dient te gaan als goed is.
In het schema zelf even getekend zoals die eruit ziet met de componenten, is te zien hoe de draden nu liggen exclusief de grijze bedrading. Remlicht werkt en wordt bedient vanaf linker rem.
Wie kan mij helpen in deze electrische wereld
alvast dank
grt
loe