• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start wel maar blijft niet aan

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
48 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
dwdw1998
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 apr 2014 17:45
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 17 dec 2018 15:46

Beste forumleden,

Nadat ik een maand geleden mijn tomos een mooie spuitbeurt heb gegeven en vervolgens alles weer heb geïnstalleerd (motorblok etc.) deed hij het weer netjes alleen waren er 2 dingen die opvielen: De Tomos trok koud heel langzaam op en daarbij reed hij koud maar ongeveer 20 km/u. Na 10 a 15 minuten rijden trok hij dan uiteindelijk normaal op en haalde net de 30 km/u. Voordat ik de Tomos had gespoten deed hij het altijd in 1 kick en zonder optrekproblemen naar de 35 km/u. Na een paar weken rijden viel hij ineens uit na 500 meter, ging weer aan na kicken maar gaf het op na 100 meter.
Het enige wat hij nu nog doet is starten, vervolgens valt hij uit zichzelf uit na een paar seconden of gaat hij uit na wat gas geven.

Nu is het enige wat ik echt heb vervangen die uitlaatpakking (hier zat een te kleine uitlaatpakking in) en de pakking bij het vlotterbakje wegens lekkage.

Er zit een 14/9 carb op en een bullet uitlaat. Nu zat er een sproeier maatje 58 in, deze heb ik vervangen naar 52 maar dit heeft niet geholpen. De tank zit mooi vol.

Voor de duidelijkheid heb ik een paar video's gemaakt met de volgende link: https://1drv.ms/f/s!AqsJGJUzHXWF2XDAfHOsfuUUBuTl

Een video zonder en met luchtfilter.
Omhoog


TheOG
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2018 21:21
  • Citeer

Berichtdoor TheOG » 17 dec 2018 17:07

Hallo, het zou valse lucht kunnen zijn. Heb je de deo-test al geprobeerd?
Omhoog

dwdw1998
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 apr 2014 17:45
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 17 dec 2018 18:45

Ik heb inderdaad geprobeerd deo te spuiten bij het spruitstuk en carb. Dat heeft helaas niet geholpen..
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 17 dec 2018 19:26

lijkt toch op een brandstof tekort.
Je zegt, pakking vlotterbakje vervangen
Kan de vlotter nog vrij bewegen en hoe zit het met het naaldje dat de toevoer regelt, zit dit niet klem of zo?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 17 dec 2018 19:27

Als hij eerst met sproeier 58 wel aardig liep klopt het niet en trekt hij ergens valse lucht, anders had er wel een kleinere sproeier in gezeten ( 50 of 51) want met 58 verzuipt hij met een std setup zonder valse lucht.
Dus je hebt ergens valse lucht en je gaat een kleinere sproeier gebruiken....dan krijgt hij nu veeel te weinig benzine en valt daarom gelijk uit.
Omhoog

dwdw1998
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 apr 2014 17:45
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 18 dec 2018 15:51

Bedankt voor de antwoorden! Ik heb nog eens met de deotest geprobeerd en inderdaad ging die wat beter lopen. (een paar seconden langer) Volgens mij ligt het vooral bij de verbinding van de carburateur met het spruitstuk, welke pakking moet ik daar vervangen om daar geen valse lucht te krijgen?

Zal dan meteen even de vlotter controleren!
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 18 dec 2018 16:45

Bij een 14/9 carb zit er een rubber ring tussen de gasschuif en de aansluiting op het spruitstuk, die plastic bus.
Als je die te hard aandrukt gaat de gasschuif moeilijk, maar als er te veel ruimte is heb je daar lekkage via de gleuf in het spangedeelte.
Als die ring er helemaal niet meer zit of kapot is heb je ook lekkage, dus valse lucht.
Omhoog

dwdw1998
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 apr 2014 17:45
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 19 dec 2018 16:07

Die ring zit er geloof ik wel.. Is het dan echt hard aandrukken? Of zou die eigenlijk makkelijk moeten gaan? In dat geval zou ik even een nieuwe moeten kopen.
Omhoog

dwdw1998
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 apr 2014 17:45
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 03 feb 2019 19:11

Ik ben er weer, bedankt nog voor de reacties maar helaas.. Na wat drukke weken ben ik weer ermee bezig geweest, uiteindelijk heb ik alle pakkingen vervangen (kop,voet,membraan/spruitstuk,carbring) en nog steeds geen verbetering..

Hij gaat ook niet meer echt aan (heel even af en toe), gek genoeg als ik met remreiniger over een pakking spray gaat hij een tikkeltje langer aan (bij gas geven gaat die uit). Terwijl ik alle pakkingen goed heb vervangen, tutorials gevolgd etc..

Wie heeft enig idee wat dit kan zijn?

Tomos start wel even wanneer er remreiniger in cilinder wordt gespoten.
Omhoog

sturmgewehr
Tomosforummer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2017 12:53
Locatie: Oost-Souburg/Zld.
  • Citeer

Berichtdoor sturmgewehr » 04 feb 2019 08:17

Hallo, zo te lezen is het nog steeds een pakking die de boel niet goed afsluit. Het meest waarschijnlijke is dat de cilindervoet niet mooi vlak is en er nu een dunne (0.35) pakking tussen zit. Beter een voetpakking van 1mm nemen en toch ook alle andere weer nalopen. Of is het probleem intussen al opgelost?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 04 feb 2019 10:20

Mijn ervaring met bruine membraan pakking is slecht want deze pakkingen zijn zeer dun, de groene zijn ongeveer 2x zo dik.
Of bruine pakking icm met vloeibare monteren als het daar lekt.

Krukas keerringen nog oke?
Omhoog

dwdw1998
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 apr 2014 17:45
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 04 feb 2019 11:31

Het gekke is als ik de remreiniger op een van de pakkingen spuit loopt die al een seconde langer zeg maar. (voetpakking, bij membraan, bij carburateur) Ondertussen zitten er aan beide kanten van het membraan een groene pakking. Ik vind het dus maar lastig.. Overal nog een extra pakking bij doen..? Of overal nog wat vloeibare pakking overheen doen..?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 04 feb 2019 13:41

Heb je een blok met grote spoelers?

Moeilijk te zeggen of de voet of membraan pakking lekt want dat zit dicht bij elkaar.
Heb je de pas vlakken netje ontdaan van oude pakking resten, en met monteren alles in 3 stappen kruislings vast gedraaid?

Wat sturmgewehr al voorstelde, een voetpakking van 1 mm dik dicht beter af en de timing gaat iets omhoog, compressie gaat dan wel iets omlaag maar dat kun je weer oplossen door een dunnere koppakking van een puch maxi 0,5 mm of zundapp 0,1 of 0,2 mm (de 4 gaten van de tapeinden pas maken met bv een holpijpje)

Of idd pakkingen monteren met een dun laagje vloeibare pakking aan beide zijden.

(wel raar dat hij start zonder choke op de filmpjes, die van mij start zonder choke echt niet)
Omhoog

dwdw1998
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 apr 2014 17:45
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 04 feb 2019 15:18

Ik heb inderdaad wel de resten verwijderd en kruislings aangedraaid.. Ik ga dan maar proberen met een dikkere voetpakking en kijken of dat goed gaat. Dan maar hopen dat die het doet..
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 04 feb 2019 19:30

Heeft het blok grote of kleine spoelers (spoelpoorten) dat is mij nog onduidelijk.
Omhoog

dwdw1998
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 apr 2014 17:45
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 05 feb 2019 01:10

Dat zou ik even moeten nakijken. Kan dat door alleen de carterkap eraf te halen of moet de behuizing er ook vanaf?
Omhoog

sturmgewehr
Tomosforummer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2017 12:53
Locatie: Oost-Souburg/Zld.
  • Citeer

Berichtdoor sturmgewehr » 05 feb 2019 12:39

Dat kun je pas zien als de hele cilinder er af is. Bij grote spoolers moet je echt uitkijken dat je de goede pakking neemt anders gegarandeerd lekkage zeker bij after-market cilinders.
Omhoog

sturmgewehr
Tomosforummer
Berichten: 104
Lid geworden op: 10 aug 2017 12:53
Locatie: Oost-Souburg/Zld.
  • Citeer

Berichtdoor sturmgewehr » 05 feb 2019 12:53

Hier kun je duidelijk het verschil zien:

Afbeelding
Afbeelding
a dice
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 05 feb 2019 13:01

Dat zie je als de cilinder eraf hebt.
Als je een blok hebt met grote spoelers en je gebruikt een A5 cilinder dan lekt hij bij de spoelpoorten aan de membraan kant, zie foto's
Afbeelding
Afbeelding
Omhoog

dwdw1998
Tomosforummer
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 apr 2014 17:45
  • Citeer

Berichtdoor dwdw1998 » 06 feb 2019 20:10

https://1drv.ms/f/s!AqsJGJUzHXWF8yHac7gruyB_aejU

Hier de foto's die ik heb gemaakt van de binnenkant. Tips?

(Het gaat gelukkig steeds sneller met het monteren en demonteren haha)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
48 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.