• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

nieuwe electra aanleggen tomos flexer

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 13 jan 2019 17:10

Hoi electrotechneuten,

Ik heb net de electrische ontsteking te vervangen (zie elders in dit forum en hij start weer en gaat uit.
De zwarte draad gaat gesplitst naar de bobine en naar de aan/uit schakelaar. De bruine draad gaat van aan/uit schakelaar naar de massa.

nu heb ik diverse electrische schema's erbij gepakt maar veel verschillen ten opzichte van mijn tomosje van 2005 en loop tegen niet brandende verlichting aan en geen werkende claxon. Hierdoor ga ik nu dus zelf draden aanleggen maar hoe?

De gele draad vanuit de ontsteking gaat naar spanningsregelaar en zit geplugd op de bovenste.
Daaronder komt een bruine draad gesplitst voor de massa
Vervolgens komt daaronder weer geel dat naar de verbruikers gaat (remhendel links, claxon)

Remlicht
Vanaf de remhendel links zit de schakelaar voor remlicht (geel, groen), deze is verbonden met remlicht achter en werkt.

Claxon (blauwe knop)(bedrading groen en bruin)
vanaf de stuurschakelaar gaat een groende draad naar de claxon,
vanaf de stuurschakelaar gaat een bruine draad naar de massa.
vanaf de claxon gaat een 2e draad (geel) naar de spanningsregelaar
claxon werkt niet :(
20190113_165934.jpg

Verlichting
Op de lamp voor zitten blauwe draad, gele draad, witte draad, bruine draad
blauwe draad gaat van stuurschakelaar naar koplamp punt 1
20190113_170005.jpg
De witte gaat van stuurschakelaar naar koplamp punt 3
De gele draad afkomstig van spanningsregelaar gaat naar punt 2
De bruine draad gaat naar de massa, maar zal ook verbonden dienen te worden aan de aan/uit schakelaar neem ik aan zodat het licht uit gaat.

De verlichting dient te branden als de brommer wordt gestart en gaat uit zodra de aan/uit schakelaar wordt uitgezet.

Alleen in de stuurschakelaar zijn nog 2 pennen vrij voor de grijze draad die naar de achterlamp verlichting dient te gaan als goed is.
testing.png
testing.png (21.54 KiB) 18665 keer bekeken
In het schema zelf even getekend zoals die eruit ziet met de componenten, is te zien hoe de draden nu liggen exclusief de grijze bedrading. Remlicht werkt en wordt bedient vanaf linker rem.

Wie kan mij helpen in deze electrische wereld
alvast dank

grt
loe
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3869
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 13 jan 2019 18:57

Geel hoort volgens mij niet op de koplamp.
Blauw is groot licht en wit is dim licht die naar de stuurschakelaar gaan (wisselschakelaar) stuurschakelaar heeft een wel een voeding nodig van de spanningsregelaar.
Grijs is stadslicht en teller verlichting en achterlicht.

Denk dat je geen voeding-aanvoer op je lichtschakelaar hebt.

Werkt de claxon wel als je zelf ff met een kabeltje massa maakt?
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 14 jan 2019 09:29

Als geel wel op de koplamp zit en niet op de schakelaar, dan is dit misschien wel niet standaard, maar wordt de verlichting dus geschakeld via massa. Vandaar die tweede bruine draad, slecht gesoldeerd, niet " af fabriek"?
Kun je dus controleren met een massa draad naar de verlichting, net zoals bij de claxon.
Het vervelende van die vele gele draden is dat wanneer er een sluiting maakt, (isolatie doorgesleten) het niets meer doet.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3869
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 14 jan 2019 10:28

Schakelen tussen dim en groot licht via massa kan zo niet als geel op het stadslicht zit en bruin op de aarde van de koplamp.
Geel moet naar de licht schakelaar en dan schakelt hij naar blauw of wit.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9680
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jan 2019 11:09

Wat voor type claxon zit erop? Wissel- of gelijkspanning? Ik heb begrepen uit je andere topic dat je geen accu hebt, dus moet je een wisselspanningclaxon hebben.

Claxon wordt geschakeld in de schakelaar over massa, dus claxon zelf moet spanningaanvoer hebben. de groene draad is dus de massa. De gele draad op de koplamp ken ik niet, tenzij je de kleine lamp (niet standaard) permanent wil laten branden (soort dagrijverlichting). Anders kun je idd beter een aftakking maken van de tellerverlichting (grijze draad, deze is ook voor achterlicht) of gewoon weglaten. Ik weet niet of jouw stuurschakelaar een functie heeft om de verlichting uit te zetten of alleen kan schakelen tussen dim- en grootlicht.

Verder kun je uitgaan van de symbolen op de componenten (voor zover deze aanwezig zijn) zodat je weet welke draden op welke ingang moeten komen. Vwb de spanningsregelaar, ik neem aan dat je het model hebt uit je schema (de platte versie, 4-polig). Daar zijn 2 versies van, voor kickstart en e-start. Voor de kickstartversie is de aansluiting als onderstaande foto:
Afbeelding
Waarbij de draad uit het blok op de meest linker komt, dan massa, en als derde de uitgaande dubbel geel naar de verlichting en andere componenten.

I.p.v. deze platte regelaar kun je ook kiezen voor de vierkante versie met 3 aansluitpunten nemen. de aansluit volgorde hiervan is: Enkel geel, dubbel geel, bruin. (zie onderstaande foto)

Afbeelding
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 14 jan 2019 13:26

Dank voor de reactie.
De claxon is wissel en is middels de groene draad verbonden aan de drukknop.
Vanaf deze zelfde knop gaat bruin naar de massa.
Op de claxon zit nog een gele draad die samen met andere gelen naar de derde pen gaat op de spanningsregelaar.

Ik heb de aansluiting effe uitgeprint van het forum en zal deze toepassen.
Er zit geen display op het tomosje.
De stuurschakelaar voor verlichting kan schakelen tussen groot en dimlicht.

Als ik goed lees dient nog geel te worden toegevoegd aan de schakelaar en grijs? Dit komt dan overeen met de 2 lussen die nog vrij zijn in bovenste foto?

grt
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9680
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 jan 2019 14:43

Er gaat idd een gele draad naar de schakelaar (centraal punt). Van daaruit wordt alles aangestuurd qua spanning t.b.v. verlichting (dus NIET de claxon). Ik weet niet of die gele draad op 1 van de 2 vrije pootjes moet komen zichtbaar op de foto. Misschien is die wel bedoeld voor de grijze draad, welke voor de achterverlichting is en eventueel verlichting van een tellerhuis. Ik heb helaas hier geen schakelaar liggen als die van jou, anders had ik een foto gemakt van de binnezijde. Misschien kan iemand met een zelfde schakelaar een foto maken van de binnenzijde en hier posten? Anders is het een kwestie van meten met een multimeter welke contact maken in welke stand van de schakelaar. Wie heeft overigens zo gesoldeerd?

Iig is de groene draad van/ naar de claxon komt een massadraad. Deze zet je bij de claxon op 1 van de bevestigingspunten, het andere bevestigingspunt aan de de claxon komt een gele draad die bij het balhoofd uit de kabelboom komt. Wanneer je nu de claxonknop bediend, zal deze op een massapunt (bruine draad) schakelen en de claxon moet het dan doen.

In de schakelaar moet dus een gezamenlijk massapunt zitten waar een bruine draad op komt. Deze wordt gebruikt voor claxon (groene draad naar de claxon) en uitschakelen van de ontsteking (zwarte draad van by-pass) om de motor te stoppen. Verder een een gele draad t.b.v. verlichting. Van daaruit wordt alles qua spanning verder aangestuurd naar de koplamp (wit en blauw voor resp. dim-/ grootlicht) en achterlicht (grijs) welke op beide standen wordt geschakeld (moet altijd branden met licht aan).

Kwestie van alles doormeten op Ohm stand en op een papier een tekening maken van de aansluitingen in de schakelaar. Zet bij alle aansluiting die erop zitten de daarbij behorende functies. Dan weet je ook welke draden waar moeten komen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 14 jan 2019 16:11

Dank je zal aan de slag gaan straks.
SOlderen dient opnieuw gedaan te worden, was de eerste keer, ook dat dient te worden geleerd :)

wordt vervolgd

grt
Omhoog

peterzoetermeer
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 03 sep 2016 09:55
  • Citeer

Berichtdoor peterzoetermeer » 14 jan 2019 16:53

Soldeertip:
Eerste de draadjes in elkaar draaien en vertinnen.
Op het punt waar het draadje moet komen een beetje soldeer toevoegen (als daar al niet een klodder op zit).
Draad op het punt zetten en de bout erbij, als het goed is vloeit het in een keer tezamen, bout weg, even wachten, en het draadje loslaten.
Als het niet direct wil vloeien is je bout te koud.
Omhoog

Gebruikersavatar
blueridder
Tomosforummer
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 nov 2017 21:47
Locatie: maastricht
  • Citeer

Berichtdoor blueridder » 25 jan 2019 10:22

Tomosje rijdt weer en alles werkt behalve de claxon, deze is vervangen door de ouderwetse bel.
Vrouwtje tevreden hiermee.
Iedereen bedankt voor de bijdrage

grt
Omhoog

Hans54
Tomosforummer
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 mar 2021 22:26
  • Citeer

Berichtdoor Hans54 » 24 jun 2021 21:34

Dag allemaal, mijn Tomos loopt prima na veel hulp via het forum.

ik gebruik rond 1 op 35/40 in het najaar ga ik de valse lucht opzoeken want er zit volgens jullie een te grote sproeier in.

VRAAG

De claxon doet op toeren bijna niets en op stationair niets, ik meet 6 volt bij claxoneren.

er zit een sort condensator(rond pijpje zwart met 2 draden in serie geschakeld )

wie heeft tips

Er zit geen accu op electrostart op,wel knipper bollen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9680
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 jun 2021 08:16

Claxon op wisselspanning zal stationair idd niet veel doen. En dat de spanning in elkaar zakt bij gebruik is ook niet uitzonderlijk. Eigenlijk bekrachtig je steeds een redelijk zware spoel, dat kost vermogen.

Dat andere ding waar je het over hebt is waarschijnlijk de wisselspanning knipperautomaat voor de richtingaanwijzers. Kun je misschien een foto plaatsen voor bevestiging?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3869
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 29 jun 2021 11:37

@ shadowranger deze waarschijnlijk https://tomos-onderdelen.nl/claxon-tomos
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9680
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 jun 2021 12:54


Dat andere ding waar je het over hebt is waarschijnlijk de wisselspanning knipperautomaat voor de richtingaanwijzers. Kun je misschien een foto plaatsen voor bevestiging?
Ik had t hier over Fons.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3869
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 29 jun 2021 13:37

Ik verwacht toch dat het om de claxon gaat als ik dit lees.
De claxon doet op toeren bijna niets en op stationair niets, ik meet 6 volt bij claxoneren.
Er zit een soort condensator(rond pijpje zwart met 2 draden in serie geschakeld.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.