• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Oorzaak vastloper

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
MaxWillemsen
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 nov 2022 20:23
Locatie: Silvolde Achterhoek
  • Citeer

Berichtdoor MaxWillemsen » 27 nov 2022 20:54

Wij hebben een vastloper gehad omdat de mengsmering vergeten is, dus we hebben er een nieuwe 65cc kit op gebouwd, na het starten hebben we gemerkt dat hij meteen weer vast liep. misschien dat hij 10 cycles heeft gemaakt ofzo. De cilinder en zuiger zijn nog prima en de bak lijkt ook perfect(op 1 missend ringetje na, maar dat is een ultiem dunne). De ontsteking loopt ook niet aan. De krukas leek prima, er zat van voor naar achteren GEEN enkele speling op, van links naar rechts zat een klein beetje speling. Er zat een beetje weerstand op de drijfstang als je die op en neer bewoog, maar na hem in te vetten vas dat over.

Heeft iemand een idee waarom de Tomos nu weer vastgelopen is?
Omhoog


Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 27 nov 2022 21:37

Hebben jullie de krukas ook rondgedraaid? en wil hij überhaupt nog rond draaien in de staat zoals hij nu is? Enige verkleurde delen kunnen aanduiden dat het te warm is geworden door wrijving = slijtage. Enige geluiden tikken/krassen? Het is lastig te zeggen zo.

Ik zou zou zeggen haal alles er weer af. eventueel het koppelingshuis verwijderen om te kijken of de krukas nog soepel rond loopt. Als de krukas niet soepel gaat dan kun je overwegen de keerringen te verwijderen, dan kun je de krukaslagers ook goed bekijken. En de zuiger / zuigerveren / cilinder / cilinderkop / bougie goed bekijken op slijtage.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 nov 2022 23:34

Naast cilinder/ zuiger worden ook lagers van de krukas gesmeerd door de mengsmering. Zijn deze ook vervangen, want dat lees ik niet.

Als je netjes mengsmering hebt gemaakt in de juiste verhouding dan zou deze in principe niet mogen vastlopen. Er lijkt me dus meer aan de hand
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 29 nov 2022 08:14

Moet je natuurlijk wel je vlotterbak van de carb legen....
Omhoog

Willemsen_max
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2022 15:39
  • Citeer

Berichtdoor Willemsen_max » 01 dec 2022 16:07

Wij hebben dit verder onderzocht, als je druk zet op de drijfstang dan blokkeert de krukas volledig. Als je de drijfstang weer naar buiten trekt dan zit hij plots weer los. Hoe dit precies kan weet ik ook niet.

Wij hebben nu als oplossing: een nieuw blok.

Dit nieuwe blok heeft alleen ook een probleem, als hij koud is dan heeft hij 0 vermogen en als hij warm is ook vrij weinig. Nog een probleem is dat er een plasje olie onder het vliegwiel lag. achter het vliegwiel lijkt alles ook aardig vet, heeft iemand een idee hoe dit kan komen?
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 01 dec 2022 17:18

Dan zit het probleem toch in de bigend / krukas lagers.

Olie bij het vliegwiel betekend in de meeste gevallen een lekkende keerring. Dus die er in ieder geval opnieuw in zetten en de boel daar schoonmaken. Dit kan ook de enige oorzaak zijn voor het missen van vermogen, je drukt het mengsel langs de keering ipv naar de ontbrandingskamer.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

MaxWillemsen
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 nov 2022 20:23
Locatie: Silvolde Achterhoek
  • Citeer

Berichtdoor MaxWillemsen » 02 dec 2022 21:04

ik ben straks tijdens een test van de kabelboom achter een deel van de oorzaak van het missen van vermogen gekomen. de bougi zat er los in. dus ik ben benieuwd of er nu nog meer olie vrij komt.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 02 dec 2022 21:16

Als de keerring lekt zuigt hij daar ook lucht aan, die lucht bevat geen benzine met 2takt olie....dus weer kans op een warm-vastloper.
Omhoog

MaxWillemsen
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 nov 2022 20:23
Locatie: Silvolde Achterhoek
  • Citeer

Berichtdoor MaxWillemsen » 06 dec 2022 21:32

ik heb de krukaskeerring vervangen en bij het los maken van de keerring is mij opgevallen dat de Ring/metalen plaatje die de lager balletjes op de plek houdt bij het laatste balletje is afgebroken. dit plaatje heb ik er met een punttang en een schroevendraaier naar buiten getrokken. het resultaat is nu dat een balletje niet meer op de plek wordt gehouden en alle kanten op kan rollen. De kans bestaat dat dit ook met de andere 2 balletjes gebeurt die er langs zitten. Ik had geen zin om de krukaslagers te vervangen want dan moet ik het hele blok splitsen. dus ik heb alles weer in elkaar gezet. De Tomos loopt nu perfect en ik hoor eigenlijk geen bijgeluiden. Alleen op lage toerentallen hoor ik zo heel af en toe een zachte tik, maar dit kan net zo goed iets anders zijn. Ik hoor ook de standaard zoemende hooge toon die je ook hoort als je achteruit rijdt met de auto. deze is snelheidsafhankelijk en niet afhankelijk van het toerental. dus dit is geen gevolg van het kapotte krukaslager.

Kan iemand een schatting doen hoe lang dit nog goed gaat, of moet ik het zelf gaan uitvinden?

Hoe dan ook ik laat van me weten.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3873
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 07 dec 2022 11:47

Ik durf geen schatting te doen, de lagerkooi zorgt ervoor dat onderlinge afstand van de kogels gelijk blijft en dat de belasting gelijkmatig verdeeld wordt.
Omhoog

Richfart
Tomosforummer
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2021 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Richfart » 07 dec 2022 19:02

Volgens mij zijn de versnellingsbak tanden bij de achteruit van een auto recht IPV schuin. Deze maken daarom meer geluid. Wellicht dat je de eerste versnelling nu duidelijker hoort aan gezien die ook rechte tanden heeft. die van de 2e versnelling zijn schuin.
Tomos AT50 (1984)
Omhoog

MaxWillemsen
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 nov 2022 20:23
Locatie: Silvolde Achterhoek
  • Citeer

Berichtdoor MaxWillemsen » 07 dec 2022 21:30

Ik durf geen schatting te doen, de lagerkooi zorgt ervoor dat onderlinge afstand van de kogels gelijk blijft en dat de belasting gelijkmatig verdeeld wordt.
We zijn nu een dag, 30km, verder en de tomos heeft een bijgeluid.
Omhoog

HenkNummerZoveel
Tomosforummer
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 nov 2021 16:16
  • Citeer

Berichtdoor HenkNummerZoveel » 09 dec 2022 19:34

Een lager met defecte kooi vraagt om vast te lopen.
De vraag is niet of maar wanneer.
Daarbij kan je blok schade oplopen.
Ik zou het lager vervangen en geen meter meer rijden met de brommert.
Omhoog

MaxWillemsen
Tomosforummer
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 nov 2022 20:23
Locatie: Silvolde Achterhoek
  • Citeer

Berichtdoor MaxWillemsen » 09 dec 2022 21:21

Een lager met defecte kooi vraagt om vast te lopen.
De vraag is niet of maar wanneer.
Daarbij kan je blok schade oplopen.
Ik zou het lager vervangen en geen meter meer rijden met de brommert.
Oke, we gaan het merken. Wij hebben geen zin om het lager te verwachten dus we gaan er vanzelf achter komen wat het resultaat is.

Zolang het Geen wiellager is....
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.