Berichtdoor shadowranger » 28 jan 2008 19:37
Het heeft te maken met voorontsteking, oftewel ,hoe vroeg de vonk op de bougie komt voordat de zuiger in het bovenste dode punt is. Bij snorfietsen is het gebruikelijk (om enerzijds de snelheid te temperen) dat deze vrij laat staat, zeg maar precies op het BDP. Bij brommers (45 km/uur) is dit ongeveer 1,8-2 mm voor BDP, dus heeft die motor meer kracht, de explosie begint net voordat de zuiger op de top is. Bij de Snor uitvoering heb je dus minder kracht. Door het verstellen van de voorontsteking krijg je meer kracht en trek je iets harder op, snelheidswinst boek je alleen met de vertanding te veranderen. 1à 2 km/ uur sneller kan wel met de vertanding die je nu hebt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn