Pagina 7 van 8
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 24 dec 2008 22:07
door henk kasten
Dankje,
Teveel wrijving? Hoeveel wrijving uiteindelijk ontstaat hangt af van het koppel van de motor bij het aangrijptoerental, bij dit toerental zijn het koppel dat de motor levert en de tegenwerkende wrijving van de koppeling namelijk in evenwicht.
Daarnaast heeft het (voering)oppervlakte geen invloed op de wrijvingskracht, de formule voor wrijving is namelijk;
Fw = wrijvingscoëfficiënt x normaalkracht
Even een stukje van wikipedia gekopieerd;
I.v.m. de wrijving kunnen een drietal wetten geformuleerd worden.
1. De wrijvingskracht is evenredig met de normale kracht
2. De wrijvingskracht is niet afhankelijk van de grootte van het contactoppervlak.
3. De wrijvingskracht is afhankelijk van de aard van de contactoppervlakken.
4. Bij kleine snelheden is de wrijvingskracht onafhankelijk van de snelheid.
De tweede wet is natuurlijk wel eigenaardig, maar is experimenteel vastgesteld. De verklaring zoekt men in het feit dat, op microscopische schaal, er in feite zeer weinig contacten zijn tussen de oppervlakken. Op microscopische schaal zien de meeste oppervlakken er vrij ruw uit, eerder als grof schuurpapier. Als men bij zelfde normale kracht het (macroscopische) contactoppervlak verkleint, dan komt er een grotere kracht per vierkante centimeter, een grotere druk op de oppervlakken. Hierbij zal het microscopische contactoppervlak vergroten en zal daardoor de wrijvingskracht toenemen.
Ik heb ervoor gekozen om toch het hele segment te bekleden omdat de voering dan minder belast wordt, de belasting wordt tenslotte over een groter oppervlakte verdeeld. De voering zal dus langer meegaan.
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 25 dec 2008 14:24
door C. van Klaveren
In reactie op de info van H.K. en aan andere forummers,
Het ziet er ook bij jou weer geweldig uit.
Ik heb het een paar maal bekeken en belezen. (ook genoten)
Als ik vragen mag.
Om nu de voortgang bij andere forummers te bewerkstelligen het volgende:
Zou je (H.K.) ook willen vermelden wat voor “schoen” materiaal dat is ?
En waarmee je het “verlijmt” hebt ?
En waar de lijm en het “schoen” materiaal te verkrijgen is voor een Tomosrijder ?
En als laatste (typisch Hollands natuurlijk) Wat voor financiële aderlating (of niet) moeten wij als Tomosrijder eventueel lijden om jou professionele lijn te volgen en te verwezenlijken ?
Tot zover even, het was me weer een genoegen deze laatste ontwikkeling te volgen.
In afwachting op antwoord verblijf ik met vriendelijke groet,
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 01 jan 2009 21:25
door henk kasten
Bedankt,
Ik heb deze voering en lijm bestelt via ww.vulka.nl zij hebben mij deze voering geadviseerd voor deze toepassing (oliebestendige voering voor een centrifugaalkoppeling van een bromfiets). Het probleem is echter dat de minimale afname 300mm bij 1000mm is. Ik heb even op mijn bankafschrift gekeken en ik heb toen 157,20 overgemaakt, dat is dus voor de voering, de lijm en de verzendkosten.
Maar bedenk wel dat je er hiermee nog niet bent. Je bent ook een oven nodig, dat kan gewoon met een eenvoudige keuken-oven, maar nadat je hierin je segmenten hebt gevulcaniseerd, zou ik er geen koekjes meer in bakken. Er blijft namelijk een sterke chemische lucht in de oven hangen.
Wanneer je de voering op de segmenten vulcaniseerd, moeten deze strak tegen elkaar aan geklemd zijn, je zult dus een klem o.i.d. moeten maken om deze in de kom tegen elkaar aan te drukken.
De voering die ik heb gebruikt is de dunste die vulka kan leveren, namelijk 3mm dik. Dit is te dik voor onze toepassing, er zal dus een deel vanaf gehaald moeten worden. Nu kun je dit er natuurlijk voorzichtig afschuren, maar uit ervaring kan ik vertellen dat het nogal tegenvalt om de ronding van de voering mooi te laten aansluiten in het koppelingshuis.
Ik hoop hiermee je vragen voldoende te hebben beantwoord, als er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag. Mocht de tijd uitwijzen dat deze voering een duurzame vervanging is van de originele voering dan wil ik wel een aantal segmenten voor derden bekleden, aangezien ik toch niet alle voering gebruik.
Oja, en allemaal de beste wensen voor 2009!
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 02 jan 2009 13:28
door C. van Klaveren
Beste H.K.
Als eerste: Ja je hebt zeker mijn vragen meer dan beantwoord.
En …. Ja ook de beste wensen voor het komende jaar. Als ook voor alle andere, en aan een ieder nog gemeld, toon je respect voor diegene die tegenover je staat. Het helpt ook je zelf in het leven. [ Wie goed doet, goed ontmoet. ]
En verder over gelezen hebbende in de voorgaande reactie. Er staat in wat ik bedoelde. Gezien de grootte ( 110 cm X 30 cm = 0,3 m² ) is de aankoop verdedigbaar en is er makkelijk 100 setjes uit te halen. ( Één set is 0,0025 m² ) Of te wel €1,60 per set.
Mogelijk een idee voor je. Maar misschien heb je zelf andere ideeën.
Anderzijds moet de dikte aangepast worden en dat had jij perfect opgelost. (Middels de afdraai mal) Maar je schrijft er al over, als het goed blijft is er hulp mogelijk. (voor anderen)
Bij deze verblijf ik weer en ik heb er van genoten.
Nog een tip: Via de Frogertjes kan je bij de 2e hand winkel aan oventjes komen.
geintje
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 02 jan 2009 14:13
door n03L
Je hebt wel voor rond de 10-15 euro een camping oventje, denk dat dat ook wel voldoet. jammer alleen dat dat materiaal per grote hoeveelheden wordt verkocht.
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 03 jan 2009 12:21
door Ingmar.
dacht je dat het daar stopte nee hoor verder dan nieuwe voering
tomos koppeling met scooter trekveren
heb er al mee gereden grijpt bij de 6000-7000 toeren aan

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 03 jan 2009 12:45
door Ziggys91
weetje he ingmar, ik zat laatst precies hetzelfde te denken als jij hier hebt uitgevoert! echt zo toevallig, maar wel vet dat je het hebt gemaakt!
Oja en heb jij de drukveren dingen er gewoon uit gehaald en die dingen waar ze in vast zitten groter gefreest en dan gewoon gaatjes geboort er naast zodat je die veertjes kan haken?
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 04 jan 2009 20:10
door 7P_
Geniaal ingmar
Alsof de uitsparingen ervoor gemaakt zijn

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 04 jan 2009 20:20
door Kevin...
hmm
ingmar en ik hebben allebij hetzelfde gemaakt
ingmar,zou je mij eens een pb willen sturen met je msn adres?
heb wat vraagjes over het vulcaniseren.
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 04 jan 2009 20:40
door Mc. Sim
Ik denk dat 80% van de aangepaste tomos koppelingen voor sprints er zo uit ziet

Dit was ook mijn eerste idee, maar als mijn huidige idee niet gaat lukken word het ook zo iets. Iemand al gereden met zijn verlijmde voering?
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 04 jan 2009 20:45
door Ingmar.
jah ikkuh gewoon goed slijt niet snel en slipt niet
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 04 jan 2009 23:40
door n03L
dacht je dat het daar stopte nee hoor verder dan nieuwe voering
tomos koppeling met scooter trekveren
heb er al mee gereden grijpt bij de 6000-7000 toeren aan

Dit wil ik over een paar maanden gaan doen

maar wel dat ie wat vroeger aangrijpt, maar dit lijkt me makkelijker dan de koppelingsveren inkorten, is ook minder werk want met scooterveertjes doe je er gewoon een ander kleurtje in

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 07 jan 2009 20:08
door Paul123
Ingmar hoe sterk zijn die veertjes? Ik heb nog wel een keer met jim erover gesproken, hij zei dat alleen zwarte aerox trekveren van natuurlijk mhr sterk genoeg zouden zijn voor de betere pk setup's.
Hoe strakker ze natuurlijk zijn, hoe later het aangrijpingspunt van de koppeling, maar hoe meer toeren nodig zijn om de segmenten uit elkaar te persen hoe groter de spanning op de veren. Dit is vanzelfsprkekend, vandaar dat ik mij afvroeg welke veren jij gebruikt hebt.
Moeten er verder geen uitsparingen in de carterkap gemaakt worden? Lijkt mij vrij krap zitten namelijk allemaal.
Zou trouwens meteen een mooi projectje zijn, om de koppelingskap zo te modificeren dat de krukas en een lagerpunt heeft aan het uiteinde van de carterkap, en dat je toch de koppeling kan zien draaien door middel van een doorzichtige plaat

.
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 07 jan 2009 20:16
door poekelen
je ziet niks door al de olie

volgens mij had een puchblok het al, kan ook een ander blok zijn

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 07 jan 2009 20:32
door Ingmar.
Ingmar ........plaat

.
weet ik het welke veertjes het zijn

gewoon van de brommerboer uit zijn bakje
ik heb deze op men 65cc blok getest
wat zal dat hebben 7-8 pk????of is dat al te veel
dus heb geen idee hoe het gaat met 17-22 pk
carterkap aan passen hoeft niet je kan de veertje ook nog dieper frezen.
maby maak ik wel ff een mooie how to hier voor

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 07 jan 2009 20:48
door Ziggys91
Ingmar ........plaat

.
weet ik het welke veertjes het zijn

gewoon van de brommerboer uit zijn bakje
ik heb deze op men 65cc blok getest
wat zal dat hebben 7-8 pk????of is dat al te veel
dus heb geen idee hoe het gaat met 17-22 pk
carterkap aan passen hoeft niet je kan de veertje ook nog dieper frezen.
maby maak ik wel ff een mooie how to hier voor

DOEN!(die how to) zou superchill zijn!
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 07 jan 2009 21:02
door Renault
Lijkt mij niet echt moeilijk om met enige fantasie van die veertjes er tussen te krijgen
Altijd meteen FAQ, ondervind zelf iets en probeer
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 07 jan 2009 22:02
door Ziggys91
jep maar ik vroeg me een paar dingen af:
-heb jij de 'drukveren' er gewoon in gelaten? (die 3 dingen met die soort clipjes die om het centrum van je koppeling heen zitten)
-maakt het erg veel uit of de gaten allemaal op dezelfde plekken geboort worden(voor het haken van de veertjes)?
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 18 jan 2009 11:30
door bastiaan2222
mijn koppeling zelf gereviseerd en het is helemaal goed gegaan
ik had zelf de lijm van patex idiaal binnen 10 minuten droog
en me brommer schakeld als een beest
Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.
Geplaatst: 18 jan 2009 14:11
door 7P_
mijn koppeling zelf gereviseerd en het is helemaal goed gegaan
ik had zelf de lijm van patex idiaal binnen 10 minuten droog
en me brommer schakeld als een beest
Met wat voor materiaal heb je het gedaan?