• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Algemeen: Kleine vragen topic -3-

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1603 berichten
  • Pagina 70 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • …
  • 81
  • Volgende
Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 19 jun 2013 10:35

Schroefdraad zit aan de andere kant.
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

laurence1507
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor laurence1507 » 19 jun 2013 13:17

maakt dat iets uit of past het er gewoon op zonder aanpassingen?

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 19 jun 2013 13:54

past niet want hij zit dan anders om

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

laurence1507
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor laurence1507 » 19 jun 2013 15:55

oke bedankt!

Denisu
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 31 jul 2013 23:35

Welke schokbrekers kan ik het beste op mijn Tomos Flexer frame (oud model met spatbord) doen?
Wat mij betreft mag die wel wat hoger staan.

Ik wil ze graag hier halen:

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... &catId=765

Daarnaast, welke uitlaat zit er altijd standaard onder een Tomosje? Zo'n sigaar:
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... &catId=771

Ik heb een brommer 45km/h, en wil niet sneller gaan.

Denisu
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 02 aug 2013 10:14

Eenmaal andermaal hierboven?:P

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 02 aug 2013 12:44

Wat zit er nu op (meten van hart oog naar hart oog dan weet je de lengte)? Wat er op moet is een kwestie van smaak en wat je verder van plan bent. De schokdemper lengtes gaan per 20 mm omhoog, dus kun je zelf wel bepalen aan de hand van je eigen schokbrekers wat jij mooi vindt en esthetisch verantwoord is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Denisu
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 02 aug 2013 15:45

Dankje, die zal ik dan even bekijken. Het wordt denk ik 300mm zwarte (alleen chrome ringen).
Er zit nu 280 onder.

En voor de uitlaat?
Heb nu zo een sigaar eronder, chroom. Maar weet echt op de site niet welke dezelfde is. Ik mag niet sneller gaan.

Denisu
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 03 aug 2013 18:16

Heb trouwens nu het uitlaten overzicht gelezen, maar ik zou echt niet weten welke een standaard uitlaat is dan op die site:
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... &catId=771

En wat is euro 2? 2-takt?

Dan zijn het denk deze;
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8683
en
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=7508

Hulp is nodig, zolang de korting nog is :)! Het gaat om een flexer frame, verder alles origineel, dus wil ook wel een originele uitlaat.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 aug 2013 08:56

Euro-2 wil zeggen, ophanging aan het frame met 2 bouten ipv 1. De nieuwste frames zijn voorzien van de 2-bouts ophanging. Let daarop als je een uitlaat besteld. Je kan eventueel, als de uitlaat alleen in euro-1 verkrijgbaar is een verloopplaatje meebestellen.

Afbeelding
Euro-2 ophanging

Afbeelding
Euro-1 ophanging

Afbeelding
Verloopplaatje euro-2 naar euro-1

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Denisu
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 05 aug 2013 20:42

Dat is een mooi plaatje!
Ik heb het laatste plaatje!

oitje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor oitje » 19 aug 2013 15:52

Ik heb even een vraagje;

Ik rij momenteel rond de 60 km/pu met m'n tomos.
Ik wil alleen dat hij nog wat harder optrekt, zegmaar dat ik scooters eruit trek :') maar m'n top mag niet hoger gaan dan 65.

Welke setup zou hier het beste voor zijn? :

Airsal 50cc snel + Bromkop
twv 26 - 22

Std luchtfilter
Technigas Next R
Ontsteking op brom
15mm carb + sptuirstuk

Airsal 65cc + Bromkop
twv 26-31

Std luchtfilter
Technigas Next R
Ontsteking op brom
15mm carb + spruitstuk

Of hebben jullie andere suggesties?
Mvg

homoetje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 19 aug 2013 17:30

Moet je Borcheld11 even PM`en die heeft ook een hele laagtoerige setup ( lees erg veel trekkracht ). Ik denk dat als je veel trekkracht wil je beter een techno cc kan nemen i.p.v een technigas next.

Maar die 2e setup met tandwiel 31 achter gaat hem niet worden want dan maak je echt inmens veel toeren wat erg slecht voor je cilinder en blok is, en dan ga je echt nog maar 40KM/H max. denk ik.
Setup:
*Maxwell Racing 65
-Inlaat spijl verwijderd
-Uitlaat poort @29,34mm breed
16/16 Dellorto SHA
Techno Circuit
Trekveren koppeling @Stage6 oranje

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 19 aug 2013 19:32

Ik heb even een vraagje;

Ik rij momenteel rond de 60 km/pu met m'n tomos.
Ik wil alleen dat hij nog wat harder optrekt, zegmaar dat ik scooters eruit trek :') maar m'n top mag niet hoger gaan dan 65.

Welke setup zou hier het beste voor zijn? :

Airsal 50cc snel + Bromkop
twv 26 - 22

Std luchtfilter
Technigas Next R
Ontsteking op brom
15mm carb + sptuirstuk

Airsal 65cc + Bromkop
twv 26-31

Std luchtfilter
Technigas Next R
Ontsteking op brom
15mm carb + spruitstuk

Of hebben jullie andere suggesties?
Mvg
optie b maar dan aangepast.
aangepaste airsel 65cc
uitlaatpoort 67% breed van de boring maken. 44mm X 0,67 = 29.48 om safe te gaan zou ik 29.4 mm doen. ik had ook spoelpoorten 1 mm eerder laten openen dan uitlaatpoort weet alleen niet of het echt veel heeft geholpen. had geen berekening gemaakt van blowdown. btw inlaat poort T vorming maken. dus schotje eruit zeg maar. :mrgreen:
twv
26-26 of 26-28
Luchtfilter
Gaasfilter wat je bij nieuwe 15mm caberateur krijgt.
Uitlaat
technigas next r of omgelaste laser x pro.
laser x pro trekt beter dan technigas!
tecno cc is klote uitlaat gezien kwaliteit en geluid. optrekken gaat nog wel. maar laser x pro ownt :P
ontsteking op bromstand.

carb + spruitstuk
15mm of groter ligt eraan hoeveel je wilt verbruiken :x maar groter trekt beter.

koppeling
ik heb zelf aangepaste KTM koppeling
Afbeelding

Maar andere aangepaste koppeling voldoet ook. zoals deze
Afbeelding

Kijk uit met een grote carb als 21mm en zo snelle setup als hierboven. bij kameraad van mij met inkorte koppelingsveren 21 mm carb. laser x pro en 70cc parmakit is zijn koppelingshuis in 2 stukken gebroken. :lol:
we laten nog een keer versterkt koppelingshuis maken,

btw mij snelheid met aangepaste laagtoerige 65cc airsal, bromkop.
laser x pro ,twv 26-28 en 15mm carb ga ik 50 km/u voor 60 km/u zou je uitlaatpoort iets omhoog kunnen veilen als het nog niet zo hard gaat. maar ligt ook beetje aan welke carb je erop heb , twv en welke uitlaat. :P

btw als je nog vragen heb moet je ze maar stellen O+
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

oitje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor oitje » 19 aug 2013 19:50

Dankjewel!
65cc aanpassen, ga ik doen! Ben momenteel al een beetje aan het oefenen op een std 50cc, zal anders ff een keertje een poortmap hier ergens posten.

Laser x Pro omlassen had je al eerder voorgesteld, waarvoor nog bedankt! Sorry ik was op vakantie dus vandaar dat ik niet reageerde hehe... :')

Alleen het probleem hier is een beetje, er rijden hier non stop motorwouten rond, dus vandaar dat standaard luchtfilter.
Ook daarom viel de Laser x pro af, maakte teveel herrie ;(

Ook door de herrie heb ik er nu een standaard luchtfilter op zitten, ik vrees dat ik ook een std luchtfilter op een 65cc moet gooien, ben zelf al beetje bezig geweest met een powerfilter stiller maken, maar is niet echt goed gelukt.

En de KTM koppeling, strak idee! ik moet heirvoor nog wel even sparen ben ik bang... crisis :mrgreen:

Maar vandaar dat ik zulke onlogische setup's maakte, 65cc met standaard filter enzo, want hij mag echt niet teveel herrie maken, maat van me had eerder al een boete gehad wegens geluidsoverlast of iets dergelijks, en damn, die liep wel lekker hoog op! hehe :cry:

Borcheld11
Diehard
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 19 aug 2013 22:36

Dankjewel!
65cc aanpassen, ga ik doen! Ben momenteel al een beetje aan het oefenen op een std 50cc, zal anders ff een keertje een poortmap hier ergens posten.

Laser x Pro omlassen had je al eerder voorgesteld, waarvoor nog bedankt! Sorry ik was op vakantie dus vandaar dat ik niet reageerde hehe... :')

Alleen het probleem hier is een beetje, er rijden hier non stop motorwouten rond, dus vandaar dat standaard luchtfilter.
Ook daarom viel de Laser x pro af, maakte teveel herrie ;(

Ook door de herrie heb ik er nu een standaard luchtfilter op zitten, ik vrees dat ik ook een std luchtfilter op een 65cc moet gooien, ben zelf al beetje bezig geweest met een powerfilter stiller maken, maar is niet echt goed gelukt.

En de KTM koppeling, strak idee! ik moet heirvoor nog wel even sparen ben ik bang... crisis :mrgreen:

Maar vandaar dat ik zulke onlogische setup's maakte, 65cc met standaard filter enzo, want hij mag echt niet teveel herrie maken, maat van me had eerder al een boete gehad wegens geluidsoverlast of iets dergelijks, en damn, die liep wel lekker hoog op! hehe :cry:
Laser x pro maakt niet meer geluid dan tecnigas next r of elke andere opvoeruitlaat tenzij je de demperwol op hebt.
hij is alleen een stuk groter :x gaasfilter maakt wel meer lawaai. maar klinkt juist lekker. maar als je uitlaatpakking goed is en je demperwol. dan maakt het niet teveel lawaai hoor. maja klote als ze daar al snel om gaan zeuren. veel motorwouten daarzo dan? ik rijd zelf meestel binnendoor behalve savonds dan zie je ze niet en als ze per auto zijn maakt niks uit <O~ btw we gaan ook wel vaak rijden in duitsland. kom je ze helemaal niet tegen. tenminste hier over de grens niet. :P

Btw in orginele luchtfilter kan je ook extra gaten boren he. helpt ook. maar gaasfilter is beter.
je moet wel opletten dat je de gaten boort aan de aanzichtzijde zeg maar en alleen waar schuimfilter achterzit. anders filtert hij de lucht niet en dempt het geluid ook minder

Alvast succes :mrgreen:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music

oitje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor oitje » 20 aug 2013 13:39

Laser x pro maakt niet meer geluid dan tecnigas next r of elke andere opvoeruitlaat tenzij je de demperwol op hebt. hij is alleen een stuk groter gaasfilter maakt wel meer lawaai. maar klinkt juist lekker. maar als je uitlaatpakking goed is en je demperwol. dan maakt het niet teveel lawaai hoor. maja klote als ze daar al snel om gaan zeuren. veel motorwouten daarzo dan? ik rijd zelf meestel binnendoor behalve savonds dan zie je ze niet en als ze per auto zijn maakt niks uit btw we gaan ook wel vaak rijden in duitsland. kom je ze helemaal niet tegen. tenminste hier over de grens niet. Btw in orginele luchtfilter kan je ook extra gaten boren he. helpt ook. maar gaasfilter is beter.je moet wel opletten dat je de gaten boort aan de aanzichtzijde zeg maar en alleen waar schuimfilter achterzit. anders filtert hij de lucht niet en dempt het geluid ook minderAlvast succes
Ik ga het proberen, met de extra gaten in 't luchtfilter enzo, ben momenteel bezig een soort van geludisdichte box maken die om m'n powerfilter gaat, maar nog steeds geen succes, maar we komen er wel!

Maar het is wel super chill als je daar aan de grens woont volgens mij, ik woon hier in Gouda, wat vlakbij rotterdam ligt. Nonstop rollerbank controle's en motorwoute, gelukkig is er zo'n leuke rollerbank app, anders was ik allaaaangg gefucked, maargoed. je moet het zien als een soort van kat en muis spel haha :')

Maar thanks voor alle tips! ik stel het zeer op prijs O+

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 07 okt 2013 09:05

Afgelopen weekend voor het eerst mijn buitenbanden vervangen (mocht ook wel, zeker mijn achterband zat amper nog profiel op), maar nu merk ik dat mijn nieuwe banden niet helemaal goed zitten.

Als ik over asfalt rijd hobbelt de boel enorm. De banden zitten dus niet goed rond/recht op de velg.
Hoe kan ik dit fiksen? Mijn ervaring met banden wisselen stopt bij de fiets...

EDIT: net iets gelezen over het aandraaien van de ventielmoer voordat je oppompt, dat dat niet goed is... Daar gaat vanmiddag mijn eerste fixpoging naartoe.

Verder heb ik dit weekend een hoop onderhoud gedaan:
- voortandwielkeerring vervangen
- binnen- en buitenbanden vervangen (nu swallow roadsters 16x2,25, was een deestone crapband voorop en een roadster achterop)
- tientallen doekjes verbruikt om alle vette troep van het voortandwiel t/m het achterwiel er af te poetsen
- nieuw benzineslangetje (de oude was weer KEIhard geworden, na een half jaar oid)
- nieuw membraan geplaatst
- bougie vervangen (NGK B6HS ipv Champion L86)

Had aan het eind geen zin meer om de ATF te vervangen, dus die moet binnenkort nog een keertje.

Bij het vervangen van het membraan heb ik de pakking aan de cilinderkant gedaan. Op de exploded view zit ie juist aan de spruitstukkant. Is dat een probleem? Het membraan heeft sowieso een rubber/plastic rand, die moet ook wel goed afsluiten.

Na dit alles heb ik wel het idee dat de tomos wat minder kracht heeft. Ik kom nu nog maar met 35km/u uit de beneluxtunnel, waar dat eerst rond de 40 lag. Ook mijn top heb ik wat ingeleverd.
Nou hoop ik dat dat allemaal ligt aan weerstand/krachtverlies van het gehobbel :x anders wordt het nog even goed uitzoeken wat te doen.

Kan dit met het membraan en/of de bougie te maken hebben?
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 okt 2013 19:07

Banden leeg laten lopen tot er weinig lucht in zit. Ventiel naar binnen drukken zodat binnenband op die plek goed in de buitenband zit. Vervolgens de hiel van de band insmeren met afwasmiddel oid ( als de buitenband niet goed op de velg ligt) daar waar deze niet goed zit. Eventueel ook wat op de velgrand waar de band op komt te liggen. Vervolgens lekker oppompen tot 1,5 bar meer dan voorgeschreven of totdat de band mooi rond op de velg zit en daarna terugzetten op de gewone spanning (v: 1.8, a: 2,3 bar).

Membraan hoort zo gemonteerd te zitten, dat de lippen met de losse kant aan de onderzijde zitten (de lippen krullen naar boven). Als je dit hebt omgedraaid kan dit wellicht de oorzaak zijn. Vwb de pakking, die hoort aan de metalen zijde te zitten, niet bij het "rubberen" deel. Gehobbel van de banden hebben er niets mee te maken.

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 07 okt 2013 21:03

Membraan hoort zo gemonteerd te zitten, dat de lippen met de losse kant aan de onderzijde zitten (de lippen krullen naar boven). Als je dit hebt omgedraaid kan dit wellicht de oorzaak zijn..
Membraan kan je echt maar op 1 manier monteren.
Ondersteboven dan komt de vorm en de montagegaten niet overeen.
Met de metalen lippen naar buiten ipv naar binnen dan komen de lippen tegen de spuitstuk aan.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
1603 berichten
  • Pagina 70 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71