• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 88 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • …
  • 158
  • Volgende
Dagobert
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2012 23:37
  • Citeer

Berichtdoor Dagobert » 20 jun 2012 11:45

HIer zie je een membraam gestuurde cilinder.
De spruitstuk op de foto is een 12mm opgeboord naar 14mm
je ziet aan 2 kanten van de membraam ,de vloeibare pakking er tussenuit komen.
waar de carb over de spruitstuk heengaat , wordt die begrenzt door een busje .
Kijk in de WIKI hoe dit eruit ziet en hoe je deze kan verwijderen

Aan de zijkant van de carb staat er of het een 14/9 of een 14/12 carb is.


Afbeelding
Zover ik weet heb ik dan gewoon een membraam gestuurde cilinder.Als me fotografish geheugen me niet in de steek heb gelaten dan :P Ga zometeen is kijken of het vervangen van de cilinder en of zuiger nodig is !Zow ie zo pakkingen vernieuwen :)
Omhoog


Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 20 jun 2012 12:48

en bij 14/9 of 14/12 is dan de inlaat diameter 9/12 of 14/14 of doorlaat 14/14 9/12
want ik snap geen kloot van die dellorto carbs :x

waarom gebruikten ze nooit gewoon bing
Links een 14/9 , rechts een 14/12
10.jpg

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Dagobert
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2012 23:37
  • Citeer

Berichtdoor Dagobert » 21 jun 2012 16:51

Vandaag tog maar nieuwe cilinder en zuiger gehaald,want er zaten paar kleine braambjes in,en de kosten zijn het opzich niet !
Alleen nu stond op de doos van de DMP cilinder+zuiger,dat ik een andere bougie en sproeier moet plaatsen?
Verder heb ik een snorkop,ontgrenst spruitstuk,biturbo uitlaat,sproeier 50 in de standaard snorcarb.De bougie die ik had gehaald is een NGK B5HS.Iemand ideeen tot over wat er op de doos staat van deze cilinder ?
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 21 jun 2012 17:08

De bougie die je moet hebben is een NGK B6HS. De sproeier die je moet hebben is 50-52.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 21 jun 2012 21:57

dus sproeier kun je laten, en zal wel ff bougie verv. dan kun je veel beter kijken of je sproeier goed is.
Omhoog

Dagobert
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2012 23:37
  • Citeer

Berichtdoor Dagobert » 22 jun 2012 12:44

Dankjewel,easy dus ^^
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 25 jun 2012 21:15

Hallo,

Ik heb een aardig oude tomos a35 quadro brom die volledig standaard is, dus met 12millimeter carburateur enz. Echter is dit wel een type met een s bocht uitlaat.
Nu is mijn vraag: hoe hard ga ik als ik de s bocht uitlaat vervang door een techo cc en is er veel verschil in op trekken?
En als laatste welke sproeier moet erin.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 25 jun 2012 21:21

een type met een s bocht?
Er zijn geen type's die een s bocht hebben.
s bocht is gewoon standaard snor uitlaat.
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 25 jun 2012 21:36

Tomos heeft ook een tijdje een brommer gemaakt met een s bocht uitlaat.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 25 jun 2012 21:55

welk model dan? en hoe kom je bij die informatie?
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 25 jun 2012 22:28

Een a35 quadro.
Het is mij een keer hier op het forum vertelt.
En anders zou het wel raar zijn dat er een 12mm carburateur op zit, ik kreeg er een helm bij, er zat een verzekerings plaatje op en ik heb een keer het frame nummer nagekeken.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 25 jun 2012 22:42

Uitlaat kan altijd later veranderd zijn he,
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 jun 2012 23:49

Er bestaan 2 typen s-bocht uitlaten, idd zoals fireface zegt. Eentje voor snor, de ander voor brom. Je moet naar het gedeelte kijken vanaf de aansluiting cilinder tot het deel voordat deze in het deel zit wat naar achteren loopt. Als de pijp van dun naar dik loopt heb je een snorpijp, anders een brom. De uitlaat zonder s-bocht is de zgn. speedy en is eigenlijk een expansiepijp welke lijkt op een standaard Tomos uitlaat. En ja, voordat daar weer vragen over komen, de eerdere modellen hadden ook zo'n "bochtloze" pijp, maar dat heeft meer te maken met de toeleverancier destijds en de motorkarakteristiek van de opgebouwde cilinders. De huidige A5 blokken moesten meer "geknepen" worden om aan de Euro2 norm te voldoen en de snelheid voldoende gereduceerd werd tot de maximale snelheid van 45 km/uur, vandaar dat Tomos uiteindelijk een extra bocht ook bij de bromversies heeft laten maken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Dagobert
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2012 23:37
  • Citeer

Berichtdoor Dagobert » 26 jun 2012 02:01

Ik heb afgelopen week een andere cilinder en zuiger geplaatst en ook weer andere uitlaat pakking,lekte met de ouwe.
Nu klinkt het alsof hij nog lekt,maar de deo test gedaan en gebeurde nks.met me hand op de uitlaat slaat ie ook gewoon uit.

Waar het dus omgaat ik hoor een soort lekkend,tikkend geluid soms bij de cilinder vandaan komen.op hogere snelheid is het weg ook.
De cilinder en zuiger is van dmp.maken die gewoon ander geluid of zou het,waar ik dus over gelezen heb,een kop tikker zijn?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

fireface
Vaste forummer
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 nov 2011 17:34
Locatie: Fryslân
  • Citeer

Berichtdoor fireface » 26 jun 2012 07:14

Er bestaan 2 typen s-bocht uitlaten, idd zoals fireface zegt. Eentje voor snor, de ander voor brom. Je moet naar het gedeelte kijken vanaf de aansluiting cilinder tot het deel voordat deze in het deel zit wat naar achteren loopt. Als de pijp van dun naar dik loopt heb je een snorpijp, anders een brom. De uitlaat zonder s-bocht is de zgn. speedy en is eigenlijk een expansiepijp welke lijkt op een standaard Tomos uitlaat. En ja, voordat daar weer vragen over komen, de eerdere modellen hadden ook zo'n "bochtloze" pijp, maar dat heeft meer te maken met de toeleverancier destijds en de motorkarakteristiek van de opgebouwde cilinders. De huidige A5 blokken moesten meer "geknepen" worden om aan de Euro2 norm te voldoen en de snelheid voldoende gereduceerd werd tot de maximale snelheid van 45 km/uur, vandaar dat Tomos uiteindelijk een extra bocht ook bij de bromversies heeft laten maken.
Het zal Allemaal wel, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag (lees even terug)
Want aangezien mijn tomos al meer geknepen is dan een normale tomos zou er ook meer snelheids winst uitkomen met een betere uitlaat.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 26 jun 2012 09:17

Ja tuurlijk is er gigantisch verschil in optrekken en in snelheid, hoeveel is eg heel erg moeilijk te zeggen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 jun 2012 12:46

Hallo,

Ik heb een aardig oude tomos a35 quadro brom die volledig standaard is, dus met 12millimeter carburateur enz. Echter is dit wel een type met een s bocht uitlaat.
Nu is mijn vraag: hoe hard ga ik als ik de s bocht uitlaat vervang door een techo cc en is er veel verschil in op trekken?
En als laatste welke sproeier moet erin.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Snelheidsverschil zal ergens tussen 5 en 10 kilometer per uur liggen, mits goed afgesteld. Verwacht geen wonderen, want een expansiepijp als een Techno-cc heeft een hele andere powerband dan de standaard pijpen van Tomos, die gebouwd zijn voor efficiëntie en milieu en trekkracht.

In principe hoef je niet direct een sproeier te vervangen. Kijk naar de kleur van je bougie en pas daar de sproeier op aan.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Dagobert
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 mei 2012 23:37
  • Citeer

Berichtdoor Dagobert » 26 jun 2012 23:15

Sorry voor de herhaling,maar ik hoopte graag nog even antwoord te krijgen op mijn vraag :)
Ik heb afgelopen week een andere cilinder en zuiger geplaatst en ook weer andere uitlaat pakking,lekte met de ouwe.
Nu klinkt het alsof hij nog lekt,maar de deo test gedaan en gebeurde nks.met me hand op de uitlaat slaat ie ook gewoon uit.

Waar het dus omgaat ik hoor een soort lekkend,tikkend geluid soms,dat bij de cilinder vandaan komt.op hogere snelheid is het weg.Er zit nog wel een B5HS bougie in en er werd me hier aangeraden een B6HS te nemen,zou het dat ook nog kunnen zijn?
De cilinder en zuiger is van dmp.maken die gewoon ander geluid of zou het een koptikker kunnen zijn?
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 27 jun 2012 08:32

Een koptikker kun je meestal ook zien aan dat de electrode van je bougie te dicht op elkaar staat (komt omdat de zuiger erop komt) voor de rest weet ik het zelf ook niet.
Je uitlaat zelf is ook niet lek?
Omhoog

Gebruikersavatar
Thrackan
Tomosforummer
Berichten: 150
Lid geworden op: 14 mei 2012 12:12
Locatie: Vlaardingen
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 27 jun 2012 08:51

Zo, na eergister eindelijk eens een nieuwe bougie te hebben gefikst kwam ik gisteravond een wittig uitgeslagen bougie tegen na het rijden (>20km).
Nou kan dat als het goed is 2 dingen betekenen:
- te kleine sproeier (te weinig benzine)
- ontsteking staat te vroeg

Nu wil ik graag weten welk van de 2 (of alle 2) het in mijn geval is.

Waar moet ik op letten om te kijken of het om een te vroege ontsteking gaat? Hangt daar een specifiek geluid aan? Of trillingen?

En ik heb hier gelezen dat je met te weinig benzine in je mengsel de cilinder te heet kan opstoken. Hoe kun je dat controleren?
Mijn cilinderkop is na een 10km ritje met veel lange stukken te warm om met blote handen aan te raken. (En ja, dat weet ik omdat ik de bougie meteen wilde controleren :mrgreen: )
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 88 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.