Pagina 2 van 2

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 12:53
door JeWeetZelluf
Waar haal jij dat in godsnaam vandaan, een S bocht uitlaat loopt sowieso voor geen meter, ik weet niet hoe jij erbij komt dat dat sneller optrekt want het is gewoon echt onzin, ik denk dat ik al ff wat langer sleutel dan jou gozer, net zoiets als je mooie theorie over de bromkop, meer onderdruk in je carter is sneller optrekken gozer, hoe je het ook went of keert..

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 14:58
door PassieWaterm
Heren,

Ik had een vliegwieltrekker gekocht maar die past niet...is te klein. Als ik de diameter pak van de winding van het vliegwiel is dat 24....kan dat ???

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 15:08
door gerritje
ik zal die van mij zo ff opmeten, wat voor ontsteking heb je?

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 15:10
door Timo
Waar haal jij dat in godsnaam vandaan, een S bocht uitlaat loopt sowieso voor geen meter, ik weet niet hoe jij erbij komt dat dat sneller optrekt want het is gewoon echt onzin, ik denk dat ik al ff wat langer sleutel dan jou gozer, net zoiets als je mooie theorie over de bromkop, meer onderdruk in je carter is sneller optrekken gozer, hoe je het ook went of keert..
Juist, en een HD kop heeft een kleinere verbrandingskamer dan een bromkop, dus trekt een bromkop trager op dan een HD kop. Je spreekt jezelf tegen als je zegt dat dit niet waar is :roll:

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 15:22
door PassieWaterm
ik zal die van mij zo ff opmeten, wat voor ontsteking heb je?
Waar zie ik dat ????

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 15:27
door Timo
Contactpunten 2 spoels, contactpunten 4 spoels of elektrisch.

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 15:32
door PassieWaterm
Contactpunten 2 spoels, contactpunten 4 spoels of elektrisch.
Zeker niet electrisch....ik zie niet hoeveel spoelen er zitten

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 15:39
door PassieWaterm
Contactpunten 2 spoels, contactpunten 4 spoels of elektrisch.
Ik kan je wel vertellen dat ik met een 17-er DOPsleutel de moer er gewoon vanaf kon draaien, had ik geen dunne pijpsleutel voor nodig. Had nog speling aan de buitenkant van de dopsleutel ten opzichte van de schroefdraad van het vliegwiel

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 17:00
door JeWeetZelluf
Waar haal jij dat in godsnaam vandaan, een S bocht uitlaat loopt sowieso voor geen meter, ik weet niet hoe jij erbij komt dat dat sneller optrekt want het is gewoon echt onzin, ik denk dat ik al ff wat langer sleutel dan jou gozer, net zoiets als je mooie theorie over de bromkop, meer onderdruk in je carter is sneller optrekken gozer, hoe je het ook went of keert..
Juist, en een HD kop heeft een kleinere verbrandingskamer dan een bromkop, dus trekt een bromkop trager op dan een HD kop. Je spreekt jezelf tegen als je zegt dat dit niet waar is :roll:
Sorry firezi, dat stukje heb ik inderdaad verkeerd gelezen, toch ben ik geen fan van HD koppen, het is gewoon een verkeerde manier om aan meer compressie te komen vind ik, hoe dan ook, dat stukje wat je zei over de S bocht uitlaat daar kan ik helaas niet in meegaan :P

TS, als je een dicht vliegwiel hebt heb je een elektronische ontsteking, als je 3 grote gaten in het vliegwiel hebt, kan je een Puch vliegwieltrekker gebruiken, bij het dichte vliegwiel een van een Yamaha/Zundapp/Kreidler.

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 17:04
door Sugi
Waar haal jij dat in godsnaam vandaan, een S bocht uitlaat loopt sowieso voor geen meter, ik weet niet hoe jij erbij komt dat dat sneller optrekt want het is gewoon echt onzin, ik denk dat ik al ff wat langer sleutel dan jou gozer, net zoiets als je mooie theorie over de bromkop, meer onderdruk in je carter is sneller optrekken gozer, hoe je het ook went of keert..
Kan je mijn onderbouwing wat betreft de s-bocht onderuit halen? Roepen dat iets niet zo is zonder onderbouwing werkt zo slecht.

Wat betreft je carterdruk, die is niet afhankelijk van je cilinderkop/verbrandingsruimte. Als je zuiger omhoog beweegt dan ontstaat er onder de zuiger (in je carter dus) onderdruk, dit zuigt via de carburateur lucht/benzine aan. Wanneer de zuiger weer omlaag beweegt wordt dit mengsel via de spoelpoorten de cilinder in geperst door middel van overdruk waarna het tussen zuiger en cilinderkop samengedrukt wordt (compressie).
Omdat de uitlaatpoort niet wordt afgesloten wanneer er nieuw mengsel de cilinder inkomt zal er, afhankelijk van de tegendruk van je uitlaat, een deel van je mengsel de uitlaat in gaan of zullen niet alle uitlaatgassen afgevoerd worden (hele hoge tegendruk); nu is hoge tegendruk prima bij lage toerentallen omdat je dat een optimalere cilindervulling geeft maar bij hogere toerentallen zullen niet alle uitlaatgassen de cilinder verlaten hebben wat uiteindelijk weer voor een slechtere cilindervulling zorgt met als gevolg dat op hogere toerentallen de motor slechter presteert als dat deze zou doen met een uitlaat met lagere tegendruk.
Hogere carterdruk (of carteronderdruk) is te bereiken door je krukas balansgaten op te vullen etc, niet door de verbrandingsruimte in de cilinderkop kleiner te maken.

@PassieWaterm
Dat je de moer er af krijgt is niet zo verwonderlijk, om te zien wat voor ontsteking je precies hebt en om em aan te passen moet wel je vliegwiel er af.
Ik denk trouwens dat het een elektronische ontsteking is, zonder CDI

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 17:19
door PassieWaterm
Waar haal jij dat in godsnaam vandaan, een S bocht uitlaat loopt sowieso voor geen meter, ik weet niet hoe jij erbij komt dat dat sneller optrekt want het is gewoon echt onzin, ik denk dat ik al ff wat langer sleutel dan jou gozer, net zoiets als je mooie theorie over de bromkop, meer onderdruk in je carter is sneller optrekken gozer, hoe je het ook went of keert..
Juist, en een HD kop heeft een kleinere verbrandingskamer dan een bromkop, dus trekt een bromkop trager op dan een HD kop. Je spreekt jezelf tegen als je zegt dat dit niet waar is :roll:
Sorry firezi, dat stukje heb ik inderdaad verkeerd gelezen, toch ben ik geen fan van HD koppen, het is gewoon een verkeerde manier om aan meer compressie te komen vind ik, hoe dan ook, dat stukje wat je zei over de S bocht uitlaat daar kan ik helaas niet in meegaan :P

TS, als je een dicht vliegwiel hebt heb je een elektronische ontsteking, als je 3 grote gaten in het vliegwiel hebt, kan je een Puch vliegwieltrekker gebruiken, bij het dichte vliegwiel een van een Yamaha/Zundapp/Kreidler.

Er zaten idd gaten in het vliegwiel, weet niet meer of het er 3 waren, dus Puch trekker ?
Wat bedoel je met DICHT vliegwiel ?

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 17:22
door Sugi
Afbeelding
Afbeelding
Zijn dichte vliegwielen, gebruikelijk bij elektronische ontstekingen.

Afbeelding
Vliegwiel met gaten (waarschijnlijk zoals de jouwe)

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 17:25
door PassieWaterm
Afbeelding
Afbeelding
Zijn dichte vliegwielen, gebruikelijk bij elektronische ontstekingen.

Afbeelding
Vliegwiel met gaten (waarschijnlijk zoals de jouwe)
Middelste foto !!! Dat is hem.
Dus......welke trekker ?

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 30 jun 2010 17:28
door PassieWaterm
Ik dacht dat je die ronde gaatjes bedoelde...sorry....
Op die foto zie je ook dat de schroefdraad veel groter is, en dat was het probleem. Kun je die wel stellen zoals in de FAQ, met pijltje op bovenste streepje zetten...brom dus....of moet dat bij die op gevoel ?

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 03 jul 2010 09:22
door PassieWaterm
Heren,
Bedankt voor jullie input !
Ik weet nog steeds niet welke vliegwieltrekker ik moet hebben en ik moet echt iets doen aan de Tomos, want als hij koud is prutteld hij alleen maar en komt niet van de plaats. Als ik 35 rij dan "kleppert" hij in de cilinder....not funny.
Ik denk dat ik hem maar eens wegbreng.

greetz

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 03 jul 2010 11:48
door gerritje
ik heb net ff mijn vliegwiel gemeten, en ik kom ook uit op 24mm.

deze kan er dan dus gewoon op lijkt me:http://www.speed-parts.nl/vliegwieltrek ... oters.html

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 03 jul 2010 13:47
door PassieWaterm
ik heb net ff mijn vliegwiel gemeten, en ik kom ook uit op 24mm.

deze kan er dan dus gewoon op lijkt me:http://www.speed-parts.nl/vliegwieltrek ... oters.html
Heel erg bedankt voor de moeite !
Hoe hard loopt die van jou eigenlijk ?

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 03 jul 2010 13:52
door gerritje
49, maar ik moet hem nog goed afstellen en me ontsteking op brom zetten

Re: Geen trakkracht meer na andere uitlaat

Geplaatst: 16 jul 2010 17:01
door PassieWaterm
Hallo heren:

Even een update. Ik heb hem weggebracht naar een "oude sleutelaar" omdat hij met de snelle uitlaat voor geen meter meer liep als hij koud was ( pruttel de pruttel, witte rook), totaal geen vermogen meer en als hij warm was met pijn en moeite 35 kmh en klepperen in de cylinderkop bergaf bij 40 kmh. Die sleutelaar wist me te vertellen dat ik maar liever niet dat ding deed opvoeren want er zat speling in het krukas-lager en de zuiger kwam tegen de kop bij hogere snelheden (dat hoorde ik zelf ook). Oplossing was een dikkere pakking maar met die speling niet zo verstandig. Ontsteking kon niet worden verzet, had maar 1 ontstekingspunt ?????

Nu heb ik dus de originele uitlaat ( brom) er maar weer opgezet, maar de luchtfilter-begrenzing er uit gelaten. Hij rijd nu precies 25, en als hij iets harder wil ( berg af) dan begint hij te sputteren, stotteren, 4-takten....weet niet hoe je het moet noemen, maar houd dus in. Is dat een kwestie van te kleine of te grote sproeier ? Tot de 25 loopt hij echt mooi. ATW is 33, kan daar nog iets mee voor meer snelheid ? Ik wil toch de 30 kmh halen...dus ideeën ?????????