• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Warm/Vastloper?

lukt het niet met afstellen? Stel hier al je afstel problemen en stotterende tomos problemen [ALLE SPROEIER VRAGEN HIER DUS OOK]
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
46 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 21 jul 2012 16:36

bedankt shadow had ff geen tijd om te doen kon alleen op telefoon

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 21 jul 2012 17:58

ohja mijn excuses
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 04 aug 2012 00:44

Om even dit topic opnieuw open te breken, wil ik graag een wijziging brengen aan dit topic.

Update: Gister een nieuwe zuiger erop gezet, alles getest en hij startte mooi. Tijdens het monteren van een piston clipje is er eentje in het blok gevallen (groot probleem?) :? Maar goed, test rit gedaan en na 200m weer een vastloper.. Geen idee waar het nu weer aan lag..

Nieuw project: Ik heb altijd al een Puch cilinder onder mijn tomos willen doen. Vandaar dat ik een spruitstuk voor een puchcilinder heb besteld op Tomoshop.nl en verder een biturbo uitlaat met een losse bocht ennn een 70cc Airsal voor Puch.

Nu is mijn vraag: Waardoor is mijn zuiger weer vastgelopen laatste keer? Even ter info: Er zat geen olie in de benzine vermengt, maar ik heb hier vaker mee gereden geen problemen gehad oid. En er zat een sproeier 70 in. Dat is toch goed voor een:

50cc airsal (is al een keer vastgelopen maar toen met nieuwe zuiger)
homoet
15mm carb
15mm spruitstuk
bougie hittegraad 8
Bromkop Tomos ori
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 04 aug 2012 01:37

miss was er tog meer met de cilinder aan de hand. geen olie is sws niet slim en erom vragen en als je de pistonclip er niet hebt uitgehaald kan die er ook voor gezorgd hebben

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 04 aug 2012 03:38

zonder olie rijden , en vooral als je nog moet inrijden is vragen om problemen !
de piston clipje is van metaal dus magnetisch eruit te halen zonder het blok te splitsen.

Ik en Machiel hebben voor het gemak zijn blok eronderuit gehaald en op tafel gelegd ,
zo kan je er beter in kijken zonder in een rare houding te hoeven werken.
de werkruimte is nihil in de carter dus je hebt dun materiaal nodig.

Neem bijv die dunne witte ijzerdraden waarmee je de vuilniszakken dicht bindt,
of ander ijzerdraad wat net zo dun is .
Hou deze even tegen een magneet aan om het ijzerdraad magnetisch te maken.
( bijv de vliegwiel is een magneet of aan de achterkant van een speaker zit een magneet , of in het rubber van de koelkast,
en ook sommige bergmeubels hebben een magneetsluiting )

Wanneer het clipje in het midden van de krukas ligt hebt je meer ruimte om hem te pakken en kan
je met een groter magnetisch voorwerp zoals een schroevendraaier erbij om de clip te pakken.

Met een scheut benzine kan je daarna de carter ook schoonspoelen.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 04 aug 2012 10:49

Volg de raad van hier boven op!

btw zonder olie in de benzine rijden is super slecht.
je hebt dan geen smering in je cilinder. waardoor het bijna 100% kans hebt dan het een keer gaat
vastlopen.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
Hardbreaktwo
Vaste forummer
Berichten: 487
Lid geworden op: 18 nov 2011 20:40
Locatie: Wijhe
  • Citeer

Berichtdoor Hardbreaktwo » 04 aug 2012 11:46

welke mafkees rijd er nog zonder olie rond xD kun je net zo goed je cilinder meteen in de oud ijzerbak gooien! scheelt je weer te moeite om het spul te monteren :P
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 04 aug 2012 12:55

Nouja ik dus xD. Ik wist van geen kwaad, omdat ik wel eens vaker rond reed zonder olie. Maar goed zo zie je maar weer, door schade en schande wordt men wijzer!
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 04 aug 2012 15:04

Om het even alleen even over de tomossen te hebben , en andere merken achterwege te laten.

Ieder Tomosblok heeft smering oftewel olie nodig.
Bij oa een Tomos bevindt deze olie zich in de brandstof , wat men dus als brommermix kent.
De nieuwere Tomossen mengen het zelf met de aanwezige oliereservoir ed.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 06 aug 2012 16:30

Beste allen,

Laatst heb ik een spruitstuk besteld om een puch cilinder op een tomos te plaatsen deze: http://www.tomoshop.nl/catalog/tomos-sp ... -1128.html

Welnu, op de site staat vermeld dat deze ook met een 15/15 of 16/16 carburateur kan combineren. Helaas past het busje niet op het spruitstuk en als ik een pvc buisje van een maatje groter pak, gaat die niet in de carburateur (dilemma dilemma..) Oftewel, wat kan ik hierop verzinnen zodat ik mijn carburateur kan aansluiten hierop.

Zelf een spruitstuk maken wordt m niet want ik ben niet zo handig en ik heb daar ook niet de middelen voor.

Graag hoor ik van jullie!
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 06 aug 2012 16:53

Hoeveel scheelt het om het passend te krijgen ?
Heb je al geprobeerd om een dikke schroevendraaier tussen de klem van de carb te steken ?
Zo gaat de klem iets verder open staan , misschien dat hij er dan wel in past ?

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 06 aug 2012 19:53

Ping,

Het probleem is opgelost, ik kreeg 'm met behulp van een hamer erin. Alleen staat er net zoals in de wiki het probleem uitgelegd dat met een puch cilinder de uitlaat te laag zit. Desondanks kreeg ik een biturbo uitlaat met een losse bocht er redelijk goed op! Weliswaar niet helemaal geluid dicht waardoor het lijkt alsof de uitlaat er een beetje los onder hangt (knetter knetter :evil: ).

Wel reed de Tomos tegen het einde vd teller aan en begon de km/h een beetje rond de 40/50 km per uur snel omhoog te gaan! :mrgreen:
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 06 aug 2012 21:16

Eerst de flens vast maken en dan de achterkant pas ophangen .
Evt als je dan nog te kort komt en hij lekt nog.
Dan kan je 2 pakkingen op elkaar zetten , mits je daar genoeg schroefdraad voor hebt .
Ik heb het pasgeleden ook zo gedaan , ik heb er wel vloeibaar pakking bij gebruikt om alles aan elkaar te plakken.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 06 aug 2012 21:26

Zal ik eens proberen. Aangezien het een losse bocht is zal het toch makkelijk te monteren zijn. Dubbele pakking kan wel, maar ik heb expres een puch pakking gepakt omdat deze beter bij de cilinder afsluit.
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 08 aug 2012 17:20

Het is gelukt! :D. Alleen nu is er nog een probleem ontstaan: Mijn losse bocht die gaat niet goed vast met de klem die ik erbij heb gekregen.. Ik kan de uitlaat er gemakkelijk vanaf halen, maar dat klemmetje zit er rete goed op vast :? Ik kan de klem zelfs niet meer los schroeven met de moer en bout die ik erop heb gedraaid, de moer lijkt wel dolgedraaid te zijn in het schroefdraad vd bout. Iemand een idee voor het goed vastzetten vd uitlaat op de bocht?

Plus, mijn kenteken is weer eens (voor de 3e keer al inmiddels) losgegaan. Ik heb m nog wel, maar die was in 2en gescheurd, dus het is weer eens tijd voor een nieuw kenteken. Alleen ben ik het spuugzat om vaak een kenteken opnieuw aan te schaffen, plus het trilt als een malle wat irritant is tijdens het rijden. Wat kan je hieraan doen zodat het goed, GOED, vast zit.

Ik hoor het graag!
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 08 aug 2012 19:41

om de boutjes een beetje kit doen.
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 08 aug 2012 19:48

Kan het misschien wat specifieker? Welke boutjes bedoel je? Van het kenteken of van de klem vd uitlaat?
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 08 aug 2012 19:50

kenteken.
Omhoog

Gebruikersavatar
Hardbreaktwo
Vaste forummer
Berichten: 487
Lid geworden op: 18 nov 2011 20:40
Locatie: Wijhe
  • Citeer

Berichtdoor Hardbreaktwo » 08 aug 2012 20:00

het kenteken zelf of die zwarte houder? want die houder gaat bij mij ook telkes kapot xD
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 08 aug 2012 22:33

Het kenteken gaat kapot nadat de houder kapot gaat. Want als de houder schade krijgt, trilt het kenteken als het ware vrijuit. Iets van 2 bouten met ringetjes ertussen en een moertje erbij? Eventueel dubbelzijdig tape tussen de kenteken houder en het kenteken?

Maar om nog even terug te komen op mijn andere vraag: De klem van de uitlaat met een losse bocht.. Iemand een suggestie? En hoe zit het met die bout en moer die ik in de klem heb gezet, die krijg ik dus met geen mogelijkheid los. Het draaien gaat ook zonder moeite, maar het zit muur en muur vast!
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
46 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Afstellen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.