Pagina 2 van 3

Geplaatst: 05 mar 2007 19:10
door prutser
hmm...ik zou het tog maar verversen..kijke wat hij dan doet..anders koppelingsveer even nakijken zou ik zeggen

Geplaatst: 05 mar 2007 19:54
door Robin
hmm...ik zou het tog maar verversen..kijke wat hij dan doet..anders koppelingsveer even nakijken zou ik zeggen
Olie is gewoon nieuw, dus valt weinig te verversen.
Zal wel nieuwe koppelingveren proberen.

Geplaatst: 05 mar 2007 21:03
door TQ Rider
wat valt er nou te laggen leg me dat eens uit ;)

Geplaatst: 05 mar 2007 21:18
door prutser
weinig moet ik zegge...waar maak je dat uit op?...laggen= lachen?...niet

Geplaatst: 05 mar 2007 21:36
door Paul123
@ tq rider ik lach omdat je een admin ownt :P

Geplaatst: 05 mar 2007 21:52
door Vuile Beunkoe
En toen gingen we ontopic?

ff voor de goede orde... Ik word hier niet echt geowned ofzo? Ik leg puur mijn ervaringen op tafel, en ik vind het goed dat dit bewijs er nu is. Want voorheen had NIEMAND dat ;)

Geplaatst: 06 mar 2007 14:28
door TQ Rider
Precies ik own(de) niks! maar hoe zit het nou met het probleem is het al opgelost?

Geplaatst: 06 mar 2007 15:53
door prutser
de begin vraag : is de koppeling van een snorfiets hetzelfde als een brommer,...is dus al beantwoord als je goed over de reply's leest,..
de koppelingen ( lees goed ! )...zijn precies hetzelfde!
het verschil zit hem in de eindvertraging!...
brommer: 72/11= 6,55
snorfiets: 67/17= 3,94

even voor de duidelijkheid een totaal rekensommentje...

brommer:

1e versnelling 66/17 = 3,88
2e versnelling 53/24 = 2,20

vertraging van de eerste versnelling tot het voortandwiel :

3,88 x ( 72/11 ) = 25,4117

vertraging van de tweede versnelling tot het voortandwiel :

2,20 x ( 72/11 ) = 14,4545

Snorfiets:

1e versnelling 66/17 = 3,88
2e versnelling 53/24 = 2,20

vertraging van de eerste versnelling tot het voortandwiel :

3,88 x ( 67/17 ) = 15,28

vertraging van de tweede versnelling tot het voortandwiel :

2,20 x ( 67/17 ) = 8,53

de transmissie van een snorfiets is dus sneller als dat van een brommer!..

maar omdat een snor meestal een groot achtertandwiel heeft schakelt hij eerder over zo lijkt het,..
natuurlijk zijn er nog andere factoren waarom een snor lanzamer is als een brommer.

wil je een blok met hoge top dan moet je een inwendige snor vertanding met een goede cilinder en caburateur ,..en langzame vertanding ( bijv 28 /22 )

wil je een blok met grote trekkracht dan moet je een inwendige brommer vertanding met een goede cilinder en caburateur ,...snelle vertanding ( 26 /24- 26/26 )


conclusie: factoren zijn afhangkelijk van andere factoren,..

volgens mij zijn de probleemstellingen nu wel duidelijk niet?

Geplaatst: 06 mar 2007 17:05
door Robin
Oke leuk, maar zou graag me overtoeren probleem willen verhelpen.
Elke tomos snor loopt goed, dan zou de mijne ook zo moeten lopen.

Geplaatst: 06 mar 2007 20:15
door prutser
wat zijn je tandwiel maten voortandwiel, achtertandwiel\???

Geplaatst: 06 mar 2007 21:02
door TQ Rider
Dan moet je naar iets ander bekijken. Inplaats van naar je koppeling. Kijk eens naar je tandwiel verhouding dat je teveel toeren heb voor je tandwiel verhouding.

Geplaatst: 08 mar 2007 18:27
door Robin
Dan moet je naar iets ander bekijken. Inplaats van naar je koppeling. Kijk eens naar je tandwiel verhouding dat je teveel toeren heb voor je tandwiel verhouding.
Tandwielen voorhouding maakt echt niks uit hoor.(Dan heb ik over het verschil tussen een snor en snor)(brom en snor is wel verschillend)
Een standaard snor heeft precies de zelfde interne vertanding als een andere snor.
En dan heeft die andere snor 26/33 als externe tandwiel verhouding
en de mijne 26/28.

De mijne draait dan over toeren en die andere snor rijd gewoon geweldig voorbij :roll: terwiel die andere tomos nog lichter is vertand.
Het heeft gewoon met iets anders te maken.

Heb nieuwe trekveren gehaald voor de koppeling en vraagtekenveren.
Dus hoop er nou wel eruit te komen. :P

Ook het nieuwe luchtfilter is gewoon baggerzooi. Het vilt komt gewoon het filterkast uit. En de filterkast kan niet eens normaal naadloos sluiten. Vind je het gek dat tomos brommers stotteren omdat er steeds kleine beetje valse lucht het luchtfilter inkomen en dan de mengsel verhouding lichtelijk niet meer klopt en gaat stotteren.
Heb nou een gaasfiltertje met een aanzuigrubber en een geluidsdemp boxje. Heb meer vertrouwen in om dat goed afgesteld te krijgen. Zonder dat het amper stotterd. En een luchtfilterbegrenzings buisje erin schiet niet op, want krijgt dan teweinig lucht met 14/12 en gaat dan inhouden.

Geplaatst: 08 mar 2007 21:14
door TQ Rider
Dat is lastig afstellen met zo'n gaasje. En misschien heb je verkeerde olie in je carter gegooit of zijn je koppelings platen beetje op.

Geplaatst: 08 mar 2007 21:48
door Volty
Ik heb alleen zo'n gaasfiltertje, en ik was binnen een half uur klaar met afstellen..

Geplaatst: 09 mar 2007 17:37
door Robin
Dat is lastig afstellen met zo'n gaasje. En misschien heb je verkeerde olie in je carter gegooit of zijn je koppelings platen beetje op.
Hoe kan de koppeling na 1500km al op zijn?
Olie is echt voor tomos/puch van eurol (euroscooters.nl)
Met gaasje is het juist makkelijker afstellen. :roll:

Geplaatst: 09 mar 2007 19:33
door Paul123
je kan een koppeling in 1500 km goed doorrijden, hangt van je rijstijl af.

maar makkelijk is het niet :P

Geplaatst: 15 mar 2007 21:28
door Paul123
Kom ik nou stom uit de hoek als ik is zeg dat die eerste foto en die bovenste een 2 speed vertanding is, en die 2de een 1 speed vertanding?

Correct me if i'm wrong, maar anders moet ik toch zeggen dat tandwielen in een tomos blok hetzelfde zijn.

Dat schoot mij even te binnen toen ik die foto's voor een 2de keer zag :roll: .

Geplaatst: 16 mar 2007 20:46
door shadowranger
De foto's zijn van het laatste tandwiel in de bak (die waar het kettingwiel mee aangedreven wordt). Deze zit tussen de 2 carterhelften in. Daar kom je normaal niet bij.

Verder zijn de detailfoto's van het achterste van de tussenas (zeg maar waar het vraagtekenveertje ook zit). Dit heeft dus niets te maken met 1-of 2-speed bakken.

Geplaatst: 13 mei 2007 16:14
door Robin
Zit er nou echt verschil in dat tandwiel in die bak? snor 2 speed vs brom 2 speed. De ene zeg dit en een andere weer dat. :cry: :shock: :?

Geplaatst: 13 mei 2007 19:04
door Kleine man
Zit er nou echt verschil in dat tandwiel in die bak? snor 2 speed vs brom 2 speed. De ene zeg dit en een andere weer dat. :cry: :shock: :?
omg zie de vorige pagina,, foto's zijn toch duidelijk zat of niet?

Ga het maar natellen op die foto's anders.. lijkt me duidelijk dat er verschil in zit?