Pagina 2 van 2

Re: Thomazzi have problems

Geplaatst: 29 sep 2008 11:48
door Marctraider
Even offtopic, de cilinder zal wel aangepast zijn op Snor (op marktplaats) maar volgens mij zit er geen verschil in een snorblok en een bromblok qua vertandingen oid. En een motorblok (Niet de cilinder) is toch wat je zoekt?

Re: Thomazzi have problems

Geplaatst: 29 sep 2008 14:07
door Thomazzi
Gisteren ben ik wreed aan de slag gegaan en heb meer als 5 uur arbeid er aan gehad.
Het probleem is/was als volgt.

Ten eerste maakte ik de carterkap open, koppeling eraf, daar zag ik het 1e probleem al; de koppelingsveer was er tussen uit gesprongen.
Deze is netjes weer gemonteerd en de carterkap er weer opgezet.

Toen ik 'm ging starten stond ie alsnog in zijn 'vrij' , maar toen ik even heel goed ging nadenken (kep in totaal wel 8 keer de beide carters geopend om te zien wat voor probleem het was) en toen kwam ik tot het idee om eens bij het voortandwiel (ketting) te kijken.

Toen ik het tandwiel eraf haalde (zat gewoon goed vast) zag ik dat de middelste tandjes (waar die zich mee vast klemt) van het tandwiel door en door versleten waren, het tandwiel is net een maand nieuw en is er opgezet door de bromboer omdat ik er toen geen zin in had, lekkere zaak dus.
Ik zag ook gelijk dat dezelfde tandwiel de middenvertanding van mijn blok ook gemolt heeft, hier ben ik zeker niet tevreden mee en ga de bromfietsspecialist aanspreken op dit geval.

Een set middenvertanding had ik gelukkig nog liggen en deze gemonteerd in het blok, evenals een donor tandwiel.
Alles is weer gemonteerd en rijd super

Wel heb ik ineens prestatie verlies door de nieuwe koppelings delen, dit scheelt ruim 5km.
Ook vind ik het vaag dat mijn brommer normaal overschakeld, maar er geen vraagtekenveertje inzit
:?

Re: Thomazzi have problems

Geplaatst: 29 sep 2008 14:27
door @lan
Dat vraagteken veertje zorgt er toch alleen maar voor dat het schakelen ietsjes soepeler verloopt.
En vaag dat je verlies hebt bij het monteren van nieuwe koppelingsdelen :S Maar kan dit ook komen omdat er meer kurk op zit, en dus ietsiepietsie meer gewicht?

Re: Thomazzi have problems

Geplaatst: 07 okt 2008 16:27
door Thomazzi
Dat ietsiepietse meer gewicht op de koppelingssegmenten zorgt er nu wel voor dat ik niet boven de 50 km/u uit kom met de volgende setup:

50cc, orgineel
15/15 carbarateur
15mm spruistuk
Bullit uitlaat.

Ik word hier echt schijtziek van, ik heb de cilinder, en al die andere shit van me brommer afgehaald in de hoop dat ik iets vreemds zou ontdekken, evenals valse lucht oid, maar ik ben niks tegengekomen.
Valse lucht is dus niet het probleem, en alles zit weer goed vast en strak - ook zoals het hoort.
Maar komt onder geen enkel geding boven de 50 uit.\

:?

Re: Thomazzi have problems

Geplaatst: 07 okt 2008 16:33
door Marctraider
wat was je vertanding ook al weeR?

Re: Thomazzi have problems

Geplaatst: 07 okt 2008 16:39
door Thomazzi
Ben vergeten dat er bij te zetten, dat is gewoon standaard 26/24.

Re: Thomazzi have problems

Geplaatst: 07 okt 2008 16:43
door Marctraider
Ok. Ik heb nu een vertanding van 26/26, tecno uitlaatje, nieuwste aluminium A55 cilinderblok met nicasil wand(standaard Brommerkop) en ik ga net 50km. Waarom zou jou tomosje uit 2001 dan harder gaan dan de mijne?

14/12 PHVA carb met 14mm spruitstuk.
Alles goed afgesteld.

Re: Thomazzi have problems

Geplaatst: 07 okt 2008 16:55
door Thomazzi
1. Mijn eerste brommer die ik had was een Tomos Targa uit 2002 en reed met:

een standaard snelle uitlaat - 14/12 carb + 12mm spruitstuk - ongeveer 55km/u (digitaal gemeten) op een lang stuk asvalt en half wind mee.

2. De Tomos die ik daarna had (evenals een Targa) reed minimaal 55km/u en kwam met gemak boven de 60 uit, die reed evenals mijn vorige met de bovengenoemde setup alleen zat er onder deze een bullit.

3. De Tomos Quadro uit 1998 die ik nu heb (zit geen origneel blok onder) rijd met de setup uit mijn vorige post niet boven de 50 uit.

Dus dat snap ik niet.

Ik heb overal op mijn brommer op valse lucht gezocht, dit kon ik niet vinden en heb de cilinder en de kop eraf gehaald + koppeling, en weer goed gemonteerd - zoals het zat.

Re: Thomazzi have problems

Geplaatst: 07 okt 2008 17:01
door Marctraider
Misschien waren bepaalde onderdelen daar al beter ingesleten bij die brommers? Er zijn echt zoveel factoren die snelheid kunnen bepalen, zelfs de druk in je banden kunnen al ~2km schelen. misschien is de nieuwe koppeling gewoon echt zwaarder. Beetje n00b standaard-eerste-vraag vraag, maar hoe ziet je bougie er uit?

Misschien is je druk toch veranderd in je cilinder? Heb je je zuigerveren al gechecked? Is je uitlaat nog wel schoon van binnen? (Qua belemmering door olie/benzine, etc)?

Re: Thomazzi have problems

Geplaatst: 07 okt 2008 17:05
door Thomazzi
Uitlaat is 2 pas week oud.

*gaat zometeen de boel weer opengooien*