Pagina 2 van 2

Re: startproblemen

Geplaatst: 04 dec 2008 12:30
door C. van Klaveren
Waarde Postkar,

Het wordt iets duidelijker. Ik wil niet de schoolmeester uithangen, maar de laatste zin in je commentaar\reactie is grammaticaal een ramp.
Lees je je eigen tekst niet 3x na. (Ik wel)

Maar goed, ik heb mijn eigen schrijven uit 29 sept. 2005 even door gelezen. [Hartstikke handig als je een archief aanlegt ] Er zat bij mij in de 9/14 carb. ook sproeier 52 in.

Ik begrijp er nu uit: Of nu het choke-schuifje er voor zit of niet. Hij start hetzelfde. En hij klimt hetzelfde in toerental omhoog.
Wel, …… het zit dan niet goed. Maar dat wist je al.

Als je nu je vinger voor de luchtinlaat houdt (Als het motortje loopt) Blijft hij dan ook gewoon doordraaien ? Als hij dat doet trekt hij gewoon valse lucht.
En dat zou dan langs de carb. deksel zijn. Kijk eens naar de pakking van de deksel. Ik heb daar in 2005 al eens een artikeltje over geschreven. Dan heb je een geniepig probleempje

Ik heb nog even een fotootje opgezocht.
Afbeelding


Doe er eens een sproeier 50 en een sproeier 54 in.

Ik heb geen tijd meer, met vriendelijke groeten ……

Re: startproblemen

Geplaatst: 04 dec 2008 14:02
door Marctraider
Yup, en veel mensen vergeten die plek voor valse lucht. Ook bij de nieuwere carburateurs die hebben een gasschuifdeksel met een pakking, als er iets niet goed is kan hier ook gewoon valse lucht uit worden onttrokken.

Re: startproblemen

Geplaatst: 04 dec 2008 16:44
door Postkar
oke bedankt voor de grammaticale les en nee Ik lees mijn teksten niet drie keer na.
Maar om terug te komen op het probleem, het starten met of zonder choke is niet hetzelfde.
Met choke start de brommer wel beter, hij geeft alleen wel hetzelfde toerenaantal.
Ik had al sproeier 53 geprobeerd en toen starte hij nog slechter en reed ook slechter, zou een maatje groter(54) dan nog zin hebben?
Die valse lucht bij de carburateurdeksel is wel een goede tip ga ik binnenkort even proberen alsmede de ontstekingstand want die staat ook niet helemaal perfect.
Maar aangezien het niet zo lekker weer is vandaag kijk ik morgen wel even :P

Re: startproblemen

Geplaatst: 04 dec 2008 16:46
door Marctraider
Als die 53 al niet goed werkt vanaf een lagere waarde werkt 54 nog slechter normaal gesproken dan...

Re: startproblemen

Geplaatst: 04 dec 2008 20:49
door C. van Klaveren
Beste Postkar,

We gaan toch iets vooruit.

Ik begrijp er nu uit, dat `t motortje met of zonder choke er op, hetzelfde toerental draait.

Maar wat doet hij nou, als hij gestart is met choke er op en je geeft daarna bijna vol gas. (De choke moet er wel op blijven staan).
Slaat hij dan af ?
Gaat hij 4-takten. (stotteren) ?
Of vliegt hij in toerental omhoog ?

Volgende vraag:
Je start hem zonder choke er op. Het motortje draait.
Je houd nu je vinger tegen `t luchtgat en je geeft ½ gas.
Slaat hij nu af of niet ?

[Deze vragen stonden al eerder in mijn vorige reactie`s. Ga er even voor zitten en probeer ze duidelijk te beantwoorden. Dan komen we tot een goed eindresultaat]

Met sproeier 54 wordt het niets in deze omstandigheden. (Zo als bij de vorige redacteur al te lezen was) Mogelijk dat 51 in deze omstandigheden beter is. Maar dat is maar een idee.

Verder is mijn ervaring m.b.t. starten het volgende:
Een warme bougie start veel beter dan een koude.
De ontsteking in Snor of brom stand maakt niet echt een verschil.
Wel het luchtfilter er op houden. (in jouw geval)
Geen licht aan zetten.
Uitlaat poort moet wel schoon zijn. Als hij dicht gekoold zit start hij ook moeilijk. (logisch)
Zit je uitlaat zelf niet dicht. (Start hij ook niet)
Als hij valse lucht trekt start hij ook slecht of niet.

Heb je de prop al uit het spruitstuk gehaald ?

Wat heb je laatstleden (eventueel) er aan ge (ver)sleutelt ?

Dat zijn weer een rij vragen. Neem de moeite en lees het geheel een aantal keer door. Beantwoord elke vraagstelling uitgebreid zoals ik er ook werk van maak. Dan word je wijzer in het Tomos gebeuren en je dwingt respect af.

Wat is de topsnelheid van die Tomos ?
Wat voor uitlaat zit er onder ?

Zo nu kan hij wel weer.

In afwachting tot een epistel aan antwoorden verblijf ik met de meeste achting en hoop