• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 115 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • …
  • 158
  • Volgende
Gebruikersavatar
RBurgundy
Vaste forummer
Berichten: 297
Lid geworden op: 25 sep 2012 10:41
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 12 sep 2013 14:20

Over dat poedercoaten. Vaak zie je bij oldimers ook dat ze gaan poedercoaten en daar zijn ze vaak wel allemaal tevreden over. Is het poedercoaten van Tomos gewoon zo slecht? Of worden de "nieuwe" Tomos'en gewoon zo veel gebruikt en in de regen gelaten dat poedercoaten hier ook niet tegen opgewassen is?

Wel echt jammer trouwens want je kan al aan de achterbrug van een Tomos zien wat de kwaliteit is (oude goede kwaliteit of nieuwe mindere). De oude automaatjes zijn bijna allemaal in goede staat qua achterbrug (zelfs in originele kleur) als ik kijk op marktplaats. Kijk je bij eentje na +- 2000? Dan zie je gelijk dat bijna altijd de achterbrug verrot is.
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 sep 2013 13:42

Laagdikte en kwaliteit van het coaten bepaald het eindresultaat. Als er ergens een beschadiging of opening zit waar bijv. pekel en water kans krijgen gaat het erg hard met de laklaag achteruit. Dit geldt ook voor gewone natlakprocessen, maar in tegenstelling met poedercoaten wordt er met coaten geen grondlak gebruikt wat nog enigszins bescherming biedt tegen corrosie. Heb jarenlang in die business gezeten en weet eea van wat wel en niet kan met poedercoaten en wat de invloed is mbt temperaturen en tijd van afbakken. Misschien is dat wel het probleem met de nieuwere tomossen dat de lak niet voldoende is uitgehard in de oven. Tja, produktiesnelheden tellen zwaarder dan kwaliteit.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Tommy_-
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2013 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Tommy_- » 13 sep 2013 14:26

Idd ga toch voor de oudere Quadro! Hij heeft overigens pas 4200 km gelopen! Ik wil zo rond de 35 per uur kunnen snorren! Beetje vlot optrekken vind ik opzich wel leuk? Wat een goede prijskwaliteit uitlaat voor mijn wensen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 sep 2013 23:28

Ligt eraan hoeveel "lawaai" deze mag produceren. Sommigen kiezen voor de standaard snel met rechte bocht. Deze lijkt op de oude sigaaruitlaat, maar is stil terwijl het wel een opvoeruitlaat is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

JoZZ
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2013 12:58
  • Citeer

Berichtdoor JoZZ » 15 sep 2013 13:30

Hallo allemaal,

Ik ben als het goed is vanaf aankomende week ook een Tomos bezitter.

Waarschijnlijk zal ik hier nog regelmatig terug komen met vragen want ik ben wel van plan er een beetje aan te klussen.

Nu meteen mijn eerste praktische vraag. Ik moet mijn Tomos ophalen zo'n 60 km van waar ik woon. Aangezien het redelijk slecht weer wordt wil ik dit niet rijdend gaan doen.

Past een Tomos in een VW Caddy of soortgelijke auto? Want dan kan ik voor 1 dag een Caddy huren voor een appel en een ei om hem op te halen


Welke model tomos heb je? Volgens mij is het een A3
uit welk jaar komt de tomos ? 2006
Is het een snor of een brommer? brom
wanneer ontstond het probleem? Bij mijn auto keuze :D

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Nee, want ik moet hem nog ophalen

Wat is het probleem?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 15 sep 2013 13:49

ja als je hem er schuin in doet gaat het passen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

JoZZ
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2013 12:58
  • Citeer

Berichtdoor JoZZ » 17 sep 2013 22:21

Ik ga hem toch zelf terug rijden. Kan ik meteen een goede testrit maken.

Wanneer ik veilig en wel terug ben zal ik hier op het forum een paar foto's plaatsen en waarschijnlijk ook mijn eerste vragen ;-)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

twwindau
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 feb 2013 20:45
  • Citeer

Berichtdoor twwindau » 20 sep 2013 23:14

ik zit met een probleempje die ik als het meezit en kan toch wel graag opgelost zou willen hebben, namelijk;
wanneer ik mijn tomos in de ochtend of na werk(langer stilstaan) start dan pruttelt deze heel erg aan t begin, heb t gevoel dat deze verzuipt, want loopt wel stationair maar zodra ik gas geef valt hij uit.
als ik me choke aanzet en dan volgas geef schiet hij er wel vandoor maar kort hierna gelijk weer heel langzaam optrekken en pruttelen, inhouden, verzuipen lijkt het.
heb laatst een grotere sproeier geprobeerd, toen was dit probleem opgelost maar hield weer in op top.

dus mijn vraag, iemand enig idee wat ik kan proberen om het op te lossen? of moet ik er genoegen meenemen omdat het een tomos is of iets dergelijks??

alvast hartelijk dank!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 sep 2013 14:48

Bij koude start gebruik je de choke voor de tijd dat deze nodig is. Klikt deze er wel af als je volgas geeft?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

twwindau
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 feb 2013 20:45
  • Citeer

Berichtdoor twwindau » 21 sep 2013 16:18

ja eigenlijk pas van de winter toch? of heb ik dat verkeerd.
deze klikt wel terug bij volgas ja.
nogmaals; als ik zonder choke start(loopt gelijk 1x kicken) en weg wil rijden valt hij uit en verzuipt lijkt het
met choke kan ik in ieder geval even wegrijden maar begint daarna erg te stotteren en verzuipen lijkt het, als ik de straat uit ben, gok +- 2-300 meter is het over.
maar zou het graag goed willen hebben
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 21 sep 2013 16:51

Probeer eens de DEO-test,
misschien is er sprake van vals lucht .

Rookt hij erg ?
Misschien wellicht de keerring

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 21 sep 2013 17:35

Vraagje:
Als ik hem met choke start, valt die na 2 seconden ofzo uit (tenzij ik volgas ga geven). Kick hem nog een keer met choke, en geef volgas totdat de choke terugklikt doet die het.
Doen jullie het ook op deze manier dan?

Als hij warm is, kan die zonder choke en zonder gas starten, dan hoef ik niet echt gas te geven, soms wel...
Omhoog

ocguru
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 aug 2013 21:35
Locatie: Warnsveld
  • Citeer

Berichtdoor ocguru » 21 sep 2013 18:05

Ik heb een tomos S25 met aan de linkerkant een bing carbateur.Zit in zo´n spruitstuk die naar links gaat ook een begrenzer?

Moet wel zeggen dat het spruitstuk wel met 4 imbus boutjes vast zit ipv met twee inbus en twee breekboutjes. Misschien is die er wel wel uit.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 sep 2013 19:21

Vraagje:
Als ik hem met choke start, valt die na 2 seconden ofzo uit (tenzij ik volgas ga geven). Kick hem nog een keer met choke, en geef volgas totdat de choke terugklikt doet die het.
Doen jullie het ook op deze manier dan?

Als hij warm is, kan die zonder choke en zonder gas starten, dan hoef ik niet echt gas te geven, soms wel...
Inderdaad. Als de motor (te) koud is om zo op het mengsel te lopen kun je even de choke gebruiken. Het pruttelen/ inhouden komt dan omdat het mengsel in de cilinder teveel neerslaat op de wand ipv gasvormig te blijven. Hierdoor verloopt het verbrandingsproces niet goed en slaat de motor af. De choke is dus niet alleen voor de winter!

Dus even de choek gebruiken om de motor te starten is niet erg, als die afslaat a.g.v. het erop laten staan van de choke is idd verzuipen. Je moet er een beetje gevoel voor ontwikkelen wanneer de choke eraf kan. In het algemeen is het zo dat als het motortje loopt de choke er meestal wel afkan op stationair.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Denisu
Vaste forummer
Berichten: 214
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:17
  • Citeer

Berichtdoor Denisu » 21 sep 2013 22:42

Naja, ik moet hem binnen 2 sec al eraf halen, anders gaat die uit.
Dus voor 2 seconden gelijk volgas.
Omhoog

Tommy_-
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2013 20:54
  • Citeer

Berichtdoor Tommy_- » 26 sep 2013 18:18

Beste mensen,

Heb een vraagje! Ik heb vorige week een Tomos Quadro Snor uit 2005 aangeschaft! Deze brommer liep op dat moment precies 30 op het tellertje! Nog wel iets te traag dus. Ik heb meteen een andere uitlaat gekocht zonder bochten(brom) luchtfilter ontgrensd en de sproeier 2 maatjes groter. Uiteindelijk bij het testen is er nauwelijks vooruitgang geboekt, inplaats van 30 gaat hij nu 32! Ik zou graag 40 willen.

Mijn vraag: zit er nog ergens een andere begrenzer? Waarschijnlijk in het spruitstuk? Of ergens anders? Is dat een lastig karwei?

mvg Tom
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 sep 2013 23:12

Heb je al eens de zoekfunctie gebruikt? Er staan zelf artikelen in de wiki over de begrenzingen.

Ik zal je het zoeken besparen, maar verwijs je wel door naar how-to voor het verwijderen van de begrenzingen.

Spruitstuk: Busje met vernauwde doorlaat
Luchtfilter: U-bocht met flippo in rubber bij aansluiting op de carburateur.
Cilinderkop: Snorkop, heeft grotere ruimte, dus minder compressie dan een bromkop.
Ontsteking: Staat waarschijnlijk op snorstand (electronisch 4-spoels). Kan verdraaid worden naar brom
Zuiger: Mits je een membraancilinder hebt kun je een zuiger monteren met inlaatsleuven ipv de dichte die er mogelijk nu inzit.

Vwb de sproeier, dat had nog niet eens 2 maten groter gehoeven bij verwisselen van de uitlaat. Wat was/ is de kleur van de bougie?

Eventueel kun je nog een ander tandwiel achter monteren (kleiner) waardoor je wat km kunt winnen, helaas ten koste van wat trekkracht. Dit is wel weer te compenseren door montage van HD-/ bromkop, grotere carburateur.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

JoZZ
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2013 12:58
  • Citeer

Berichtdoor JoZZ » 01 okt 2013 18:03

Okee ik weet welke uitlaat ik wil. Het wordt de standaard snel

Maar zit er nog veel verschil tussen een standaard snel 26mm en 28 mm? Aangezien de 28mm weer leverbaar is.

En welke sproeier zit er standaard in een 14/12 carb? Dan weet ik ook meteen welke maten sproeiers ik evt bij moet bestellen ivm het omhoog gaan door de snellere uitlaat.
Omhoog

Gebruikersavatar
oitje
Tomosforummer
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 aug 2012 21:32
  • Citeer

Berichtdoor oitje » 01 okt 2013 18:50

Hey,

Ik heb ff een Tecnigas Next besteld, maar vandaag kwam ik erachter dat er dus een verschil zit tussen de tecnigas NEXT & tecnigas NEXT R.

Hier besteld: http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=4339

Klopt het dat ik nu de verkeerde heb gekocht? Ik had namelijk een Tecnigas next R nodig, lol.
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 01 okt 2013 23:00

nope die 2 zijn hetzelfde het is maar net hoe de winkel hem noemt. in de technigas next is er maar 1 verschil en dat is de chrome variant of de normale

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 115 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 21 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.