Pagina 121 van 158

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 05 mei 2014 17:00
door Joren
Eventueel een zuiger monteren met inlaatpoorten ( of zelf maken )
Ontsteking nog wat verder vervroegen.
Carb vergroten kan inderdaad maar gaat niet heel veel verschil maken
Uitlaat en inlaat poort van je cilinder tunen dmv vijlen.

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 06 mei 2014 07:41
door shadowranger
2-takt motoren werken op basis van doorspoeling en tegendruk. Als de uitlaat niet passend is voor de karakteristiek van jouw motor krijg je dit soort "klachten". Ik vermoed dan ook dat de Homoet een beetje overkill is op een standaard setup. Beter neem je een terugloop (Next) of Circuit.

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 06 mei 2014 08:23
door bossie
Eventueel een zuiger monteren met inlaatpoorten ( of zelf maken )
Ontsteking nog wat verder vervroegen.
Carb vergroten kan inderdaad maar gaat niet heel veel verschil maken
Uitlaat en inlaat poort van je cilinder tunen dmv vijlen.
2-takt motoren werken op basis van doorspoeling en tegendruk. Als de uitlaat niet passend is voor de karakteristiek van jouw motor krijg je dit soort "klachten". Ik vermoed dan ook dat de Homoet een beetje overkill is op een standaard setup. Beter neem je een terugloop (Next) of Circuit.
Bedankt voor de heldere antwoorden! Ik laat het er voorlopig even bij. Op de GPS loopt ie 61 km/u en dat is voor nu prima. Misschien dat ik in de toekomst nog eens ga kijken naar dit soort dingen. Ben nog erg in de beginfase van het hele Tomos gebeuren en dingen zoals uitvijlen vindt ik nog een beetje tricky... Zat wel te denken aan een HD kop, zou dat nog net een paar kilometers uitmaken of zit ik er dan volledig naast? En het vervroegen van de ontsteking, ik heb er wel over gelezen, maar is dat een tijdrovend klusje of valt het redelijk snel te doen? en een zuiger vervangen durf ik eventueelt nog wel aan, maar welke moet ik dan hebben voor mijn A3?

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 09 mei 2014 20:00
door tomoskindje
Ik heb een vraag. Met de regeling die in 2014 komt (1 juni dacht ik) word je kentekenbewijs ingevorderd als je tomos is opgevoerd. Ik wil hem dus weer netjes 50 laten lopen maar nog wel snel op trekken. Ik heb staan kijken naar de vertandingen maar meestal zie ik 26-26 of 26-28. Kan ik de 26-28 gebruiken zonder overtoeren te maken. En met welke vertanding zal ik de 45 of 50 weer halen? En helpt een techno cc krul ook om de topsnelheid te verminderen ten opzichte van een bullet

Setup:
15/15 dell carb
bullet uitlaat
spruitstuk 15mm
brom ontsteking
topsnelheid 55 op gps
TWV: 26-22

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 09 mei 2014 20:08
door Joren
Bedankt voor de heldere antwoorden! Ik laat het er voorlopig even bij. Op de GPS loopt ie 61 km/u en dat is voor nu prima. Misschien dat ik in de toekomst nog eens ga kijken naar dit soort dingen. Ben nog erg in de beginfase van het hele Tomos gebeuren en dingen zoals uitvijlen vindt ik nog een beetje tricky... Zat wel te denken aan een HD kop, zou dat nog net een paar kilometers uitmaken of zit ik er dan volledig naast? En het vervroegen van de ontsteking, ik heb er wel over gelezen, maar is dat een tijdrovend klusje of valt het redelijk snel te doen? en een zuiger vervangen durf ik eventueelt nog wel aan, maar welke moet ik dan hebben voor mijn A3?
Wil je de snelste standaard zuiger dan moet je deze hebben: http://www.tomoshop.nl/catalog/zuiger-d ... p-944.html
Kan zijn dat er natuurlijk al zo een inzit, kijk even door je inlaatpoort als je spruitstuk eraf ligt, scheelt je weer een voetpakking.
Onsteking is erg makkelijk te vervroegen, je hebt alleen wel een vliegwieltrekker nodig. Ongeveer 8eur bij de bromboer.

Bovenstaande geld alleen voor het nieuwe model blok, niet voor de oude, die heeft een andere pistonpenmaat en andere ontsteking:

Afbeelding

A35 model is de nieuwe.

Met de volgende setup behaal ik 60kmh gps;
Std cilinder licht getuned, dichte zuiger, bromkop, 15mm carb en spruitstuk, bullit uitlaat en ontsteking max vervroegd, 26-22.

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 21 mei 2014 14:03
door barttyskens
Waaraan kan je zien op het gelijkvormigheidsattest
of je te maken hebt met een a-klasse of b-klasse?
:D
mvg Bart

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 21 mei 2014 16:52
door shadowranger
Waarom vraag je dat niet na bij de DIV (belgische RDW)? In Nederland kennen we dit niet.

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 21 mei 2014 21:14
door SanderSbare31
Hoi allemaal.

Ik vroeg me af of iemand weet of er ook ergens zijstandaards te koop zijn voor een tomos funtastic. Ik kan ze zelf nergens vinden. En ik heb nu geen standaard omdat ik een tecnigas voor een a35 omgelast heb voor een a55 blok haha. Ik hoor graag van jullie!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 22 mei 2014 09:17
door Thrackan
Eventueel een zuiger monteren met inlaatpoorten ( of zelf maken )
Ontsteking nog wat verder vervroegen.
Carb vergroten kan inderdaad maar gaat niet heel veel verschil maken
Uitlaat en inlaat poort van je cilinder tunen dmv vijlen.
2-takt motoren werken op basis van doorspoeling en tegendruk. Als de uitlaat niet passend is voor de karakteristiek van jouw motor krijg je dit soort "klachten". Ik vermoed dan ook dat de Homoet een beetje overkill is op een standaard setup. Beter neem je een terugloop (Next) of Circuit.
Bedankt voor de heldere antwoorden! Ik laat het er voorlopig even bij. Op de GPS loopt ie 61 km/u en dat is voor nu prima. Misschien dat ik in de toekomst nog eens ga kijken naar dit soort dingen. Ben nog erg in de beginfase van het hele Tomos gebeuren en dingen zoals uitvijlen vindt ik nog een beetje tricky... Zat wel te denken aan een HD kop, zou dat nog net een paar kilometers uitmaken of zit ik er dan volledig naast? En het vervroegen van de ontsteking, ik heb er wel over gelezen, maar is dat een tijdrovend klusje of valt het redelijk snel te doen? en een zuiger vervangen durf ik eventueelt nog wel aan, maar welke moet ik dan hebben voor mijn A3?
Sowieso is 38mm voor 50cc en 44mm voor 65cc cilinders. Airsal zou ik alleen met een Airsal kop gebruiken. Het verschil tussen een 10mm en 12mm pen weet ik niet, maar volgens mij is A35 standaard 12 en de oude A3 eicilinder standaard 10mm.

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 25 mei 2014 15:41
door SanderSbare31
Hoi.

Ik heb een tomos funtastic.snor A52 blok met a55 cilinder als ik het goed kan zien. Nu heb ik het volgende gedaan:

Rubber spuitstuk groter gemaakt. Maximaal.
Luchtfilter begrenzer eruit gehaald.
Grotere carb. Eerst 12 mm ni 14mm
dikke koppakking verwijderd.

En nu heb ik laatste een tweedehands technigas uitlaatje kunnen regelen voor een revival. Deze zo omgelast dat hij op mijn funtastic past. Nu heb ik een proefrit gemaakt. Hij trekt goed Door en de top is ongeveer 50. Ik had zelf verwacht dat die wel iets harder zou gaan met die uitlaat en die aanpassingen die ik heb gedaan.

Ik rij met sproeier 60 en bougie Hittegraad 6. Is dit de juiste?
En mijn twv is nog origineel 26-31.

wat zouden jullie nog veranderen om de top omhoog te krijgen?

Alvast bedankt!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 28 mei 2014 13:46
door SanderSbare31
Iemand?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 28 mei 2014 15:01
door shadowranger
Je kan je tandwielverhouding nog aanpassen. Kleiner tandwiel achter, gaat wel ten koste van trekkracht. Ik vind 50 wel een acceptabele snelheid voor deze setup. Heb je geen last van overtoeren?

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 28 mei 2014 15:13
door SanderSbare31
Okee ik dacht dat die met die uitlaat wel iets harder zou gaan. Maar ik moet em ook nog ontkolen. Ik heb het gevoel dat die een beetje dicht zit. Ik maak indd overvoeren is dit te voorkomen dmv een kleiner tandwiel achter te monteren? En welke zou jij erop zetten? Is bougies Hittegraad 6 trouwens goed voor deze set up?

Alvast bedankt!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 28 mei 2014 15:22
door shadowranger
Hittegraad van een bougie heeft alleen te maken met de warmte-afvoer van de bougie en zelfreinigingstemperatuur. Het doet niets met je snelheid. Als je geen noemenswaardige problemen hebt volstaat deze nu ook. Zo zwaar opgevoerd is jouw setup niet, je rijdt in principe met een standaard brom-setup. Als je je tandwiel idd wat kleiner neemt zal dit in overtoeren schelen.

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 28 mei 2014 23:11
door SanderSbare31
Bedankt voor je reactie! Ik zat te denken aan twv 26-26. Is dat wat denk je of scheelt dat niet heel veel?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 29 mei 2014 21:04
door shadowranger
Men zegt 4 kilometer per tand minder, dus theoretisch zou je dan 31-26=5x4= 20 kilometer/uur moeten winnen. Het lijkt me Utopie. Als je dan 60 rijdt lijkt me meer realistisch.

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 29 mei 2014 21:51
door SanderSbare31
Okee dan is 26 wel een goede denk ik. Verlies ik dan heel veel trekkracht? Met die uitlaat trekt die nu wel erg goed.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 31 mei 2014 09:42
door barth1234
Hallo allemaal,

Ik heb een paar vragen:

Hoe controleer ik of mijn frame recht is?
Hoe controleer ik of mijn achterbrug goed is?

En hoe is de opbouw van de as, moeren etc voor het voorwiel indien je een spaakwiel hebt? Als ik nu de moeren vastdraai dan draai ik mijn rem vast.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 31 mei 2014 10:24
door homoetje
Om te kijken of alles recht is moet je gewoon op stuk rechte weg beiden handen los laten van het stuur, als je dan rechtdoor gaat is alles recht en als hij afwijkt dan is hij scheef ergens. Dit kan een krom frame zijn, verrotte bussen van de achterbrug, een kromme achterbrug of natuurlijk dat je achterwiel er niet recht in zit.

Re: Beginners: Kleine vragen topic #2

Geplaatst: 31 mei 2014 12:27
door barth1234
Ik kan hem niet loslaten tijdens het rijden. Hij is dus ergens krom, maar hoe kan ik dan uitsluiten waar?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding