• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos S25

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
358 berichten
  • Pagina 15 van 18
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • Volgende
brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 jun 2011 15:58

Ik heb in alle jaren dat ik brommer rij geen ongeluk gehad met anderen. (ff afkloppen) Dat wil niet zeggen dat het wel kan gebeuren.
Het is vaak niet eens de fout van de (snor)brommer/fietser maar van de automobilist die de snelheid verkeerd inschat. Ook met originele snelheden. Met een opgevoerde snor/brom gebeurt het gewoon veel vaker dat ze er geen rekening mee houden, en je bent officieel ook fout bezig. Hou daar ook rekening mee. Er kan onderzoek worden gedaan naar de snelheid van je brommer, en als die te ver opgevoerd is kan je nog wel eens zelf de rekening krijgen voor alle schade.

Als er fietsers zijn die op jouw teller al 40 rijden is die teller wel heel erg slecht. :roll: Alleen wielrenners rijden/halen over het algemeen 40 en hoger. Ik heb vroeger veel op de bike gezeten en 40 haal je niet zo snel. (ik reed veel achter snorretjes/brommertjes aan in de zuigwind, en haalde regelmatig 40+ op de ATB)
De meeste fietsers hebben een gemiddelde snelheid van 15 tot 25 km/u. ;) Dan kan je nagaan dat jouw brommer met 55 op de tomosteller amper 40 echte km/u rijdt.

Tomos s25
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomos s25 » 06 jun 2011 16:03

nou sommige fietsers die door trappen gaan echt snel hoor en kon ze niet bij houden met 27 km/h en wiel renners kunen makkelijk 60 als ze goed getraind zijn :) en tomos heeft geen teller gelukkig :P

Tomos s25
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomos s25 » 06 jun 2011 16:04

ja 40 was en beetje overdreven maar gaat om het idee ik vind dat je als snor brommer en fiets makkelijk moet kunnen paseren en dat lukt zelfs niet met 30

maar thx voor de info dan kan ik dus wel en lichte boeten verwachten en dat ik de uitlaat er afmoet halen ofzo
daar gaan ze wel over zeuren stomme techno cc met pokke herrie :lol:

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 jun 2011 16:19

De herrie zullen ze niet heel snel over klagen, mijne maakt echt een takkeherrie (zelfgemaakte open filter) en ben er nooit direct op aangesproken dat ie teveel lawaai zou maken. De snelheid zou een probleem kunnen zijn, maar die moet je gewoon een keer met een digiteller of gps meten. Als je dan boven de 45 uitkomt heb je met je snor kans op een boete.

Tomos s25
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomos s25 » 06 jun 2011 16:23

ik kan het zo testen even de scooter op 40 zetten en dan naar de roller toerijden =D kijken hoeveel het op de roller is haha (niet dus)

vroeger was het tog als je het dubbelen aantal aan km rijd krijg je je scooter/brommer terug in een pakketje
en nu is het dat je je rijbewijs kwijt kan raken?

en dan moet je weer een soort van her exame doen

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 06 jun 2011 16:38

De herrie zullen ze niet heel snel over klagen, mijne maakt echt een takkeherrie (zelfgemaakte open filter) en ben er nooit direct op aangesproken dat ie teveel lawaai zou maken. De snelheid zou een probleem kunnen zijn, maar die moet je gewoon een keer met een digiteller of gps meten. Als je dan boven de 45 uitkomt heb je met je snor kans op een boete.
Ik ben al wel een aantal keren aangesproken over dat mijn brommer teveel geluid zou maken. Dit komt door mijn powerfilter.
Voor de rest heb ik ook vaak dat automobilisten niet door hebben dat mijn snor Tomos stukken harder kan dan 30 km/h. Ze snijden je dan op het laatste moment af en ze schikken dan dat je zo dichtbij staat.

Ik vind het niet erg als snor Tomosjes of scooters bijv. de 55 km/h kunnen halen.
Wat ik wel irritant vind is als je op de fiets zit en je dan ingehaald wordt door een retrogeval dat met 50 km/h voorbij knalt.
Mijn snor tomos kan ook de 73 km/h halen, maar als ik een fietser inhaal rem ik af tot de 35 km/h, dit doe ik, omdat ik het zelf ook vervelend vind als ik te hard voorbij wordt gereden als ik op de fiets zit.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

Tomos s25
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomos s25 » 06 jun 2011 16:46

ja dat klopt maar als je niet sneller kan en met moet er achter blijven hangen is er ook 3x niks dan zit je hun op de hielen en zelf schaam je gewoon kapot

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 jun 2011 16:49

Je kan ook je kentekenbewijs kwijtraken als je binnen 2 jaar 3 keer een te hoge snelheid haalt op de rollerbank, voor snor is dat 45 km/u, voor brom 65km/u. Dan moet je de brommer weer origineel maken, en binnen 4 weken opnieuw laten keuren op het politiebureau. Dan krijg je je kentekenbewijs weer terug.
Zolang jij geen kentekenbewijs hebt, mag je dus ook niet rijden. Vaak krijg je ook een rij-ontzegging. Vaak krijg je die al bij 2 keer te hard.

Wat betreft inhalen, ik ben het met je eens. Dat had ik al wel duidelijk gemaakt, ik haal ook niet op volle snelheid in als daar geen ruimte voor is. En vaak, als er wel ruimte voor is doe ik het ook niet met meer dan 40 km/u. Die retro's zijn gewoon veel te breed voor het vaak hele smalle fietspad, vooral die ontgrensde gevalletjes zijn erg. Ik erger me trouwens ook aan fietsers die totaal niet aan de kant gaan, terwijl je mij toch echt goed aan kan horen komen. (door de zelfgemaakte "powerfilter") Ook (met z'n 3en) naast elkaar rijden vind ik irritant, ook omdat het niet eens mag, als de omstandigheden het niet toelaten, wat vaak het geval is. Als ik met mijn brommer aan kom rijden heb je als fietser de plicht om aan de kant te gaan. En ja, ik heb ook veel gefietst, en ik vond het ook vreselijk irritant als ze te hard inhalen, daarom doe ik zelf ook niet. Maar ik ging wel aan de kant op de fiets!!! Je hebt nou eenmaal dat je de weg, en het (brom)fietspad samen moet gebruiken, en hou gewoon rekening met elkaar. Beide partijen.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 jun 2011 16:53

ja dat klopt maar als je niet sneller kan en met moet er achter blijven hangen is er ook 3x niks dan zit je hun op de hielen en zelf schaam je gewoon kapot
Een fietser hoort aan de kant te gaan, als de situatie dat vereist. Gebruik ook je claxon, als ze niet aan de kant gaan!!
Dat helpt vaak ook.

Tomos s25
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tomos s25 » 06 jun 2011 16:56

gelijk heb je :) is geen moraal ridder gedrag gewoon normaal dus

heel irretand zelfs claxon helpt niet amsterdam he fietsers denken dat ze alles kunnen dus gaan de scooters er als en gek voor bij bijde niet goed maar word niks aan gedaan

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 jun 2011 17:09

Het gaat nu wel heel erg offtopic, dus dit is het laatste wat ik er over ga zeggen.
Ja, waar 2 partijen fout zijn, komen er veel ergernissen. En maar klagen op elkaar, terwijl je door het aanpassen van je eigen gedrag, het gedrag van een ander ook kan beïnvloeden. Natuurlijk blijven er altijd rotte appels tussen zitten, bij beide partijen. Daar mag je over klagen, als je zelf een beetje aan de regels houdt, en niet doet alsof je de koning op de weg bent.
(ook mogen ze van mij de fietsersbescherming in de wet wel aanpassen, zodat ze zelf meer verantwoordelijk zijn bij ongevallen. Misschien dat ze het dan leren, als ze merken dat fietsers geen immuniteit meer hebben)
Laatst gewijzigd door brombertje op 06 jun 2011 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 06 jun 2011 17:11

Je kan ook je kentekenbewijs kwijtraken als je binnen 2 jaar 3 keer een te hoge snelheid haalt op de rollerbank, voor snor is dat 45 km/u, voor brom 65km/u. Dan moet je de brommer weer origineel maken, en binnen 4 weken opnieuw laten keuren op het politiebureau. Dan krijg je je kentekenbewijs weer terug.
Zolang jij geen kentekenbewijs hebt, mag je dus ook niet rijden. Vaak krijg je ook een rij-ontzegging. Vaak krijg je die al bij 2 keer te hard.
Dit klopt niet helemaal. Als je snorbrommer op de rollerbank komt en deze harder gaat dan 45 km/h (dit is ongeveer 55 km/h op de tomosteller) dan pakken ze gelijk je papieren af en dan moet je hem weer orgineel maken en laten keuren. Dan krijg je weer je papieren terug. Dit heb ik laatst ook gehad en toen ging mijn snortomos 70 km/h op de roller. Als dat binnen 2 jaar voor een derde keer gebeurd dan ben je volgens mij je brommer kwijt. (weet ik niet zeker)

Als ik fiets ga ik ook altijd opzij voor een scooter, dit doe ik ook omdat ik het zelf ook irritant vindt als ik op de tomos zit en een fietser niet aan de kant gaat.
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

RIP Jan de Lasser

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 06 jun 2011 17:14

Bij 70 km/u te hard op de rollerbank, zit je op meer dan 30 km/u te hard. Dan mogen ze het idd direct doen.

happyownage
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 07 jun 2011 09:08

Luitjes,
Ik wou even terug on topic komen als dat kan :D .
Ik heb gisteren mijn airsal 50cc erop gezet, alsmede het schuine spruitstuk etc. Tot mijn verbazing reed de brommer als een beest met 60km/h op de teller. Ik zet et waarschijnlijk een groter tandwiel op 28 ipv 24 voor iets meer trekkracht.

Er zit echter slechts een sproeier met maat 53 in, waarvan ik denk dat deze veel te klein is. Mijn bougie is licht bruin, toch maar even 55 proberen?

Daarnaast heb ik er best een tijdje met volgas mee gereden zonder me te beseffen dat ik nog moest inrijden :O . Is dit erg? En hoe kan ik het bestte inrijden?

P.s. tomos s25: hoe rijd jij je airsal in

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 07 jun 2011 12:48

Luitjes,
Ik wou even terug on topic komen als dat kan :D .
Ik heb gisteren mijn airsal 50cc erop gezet, alsmede het schuine spruitstuk etc. Tot mijn verbazing reed de brommer als een beest met 60km/h op de teller. Ik zet et waarschijnlijk een groter tandwiel op 28 ipv 24 voor iets meer trekkracht.

Er zit echter slechts een sproeier met maat 53 in, waarvan ik denk dat deze veel te klein is. Mijn bougie is licht bruin, toch maar even 55 proberen?

Daarnaast heb ik er best een tijdje met volgas mee gereden zonder me te beseffen dat ik nog moest inrijden :O . Is dit erg? En hoe kan ik het bestte inrijden?

P.s. tomos s25: hoe rijd jij je airsal in

Doe er sproeier 55 in, want inrijden met een te kleine sproeier is nooit goed. Bedenk wel dat 60 km/h op de teller eigenlijk ongeveer 54 km/h echte is.
Het kan schadelijk zijn om tijdens het inrijden volgas te rijden en met name als de cilinder net nieuw is. (denk aan <50 km)
Niet meer doen dus!

Inrijden van de Airsal cilinders:
30 km = Niet harder dan 20 km/u.
30-100 km = Iets harder optrekken en 35 km/u rijden.
100-200 km= Hard optrekken en je mag op topsnelheid rijden, alleen nog niet te lang.
200 km = Inrijden klaar.
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

RIP Jan de Lasser

happyownage
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 07 jun 2011 12:59

Hoe kan ik nagaan of de cilinder al schade opgelopen heeft? :s

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 07 jun 2011 13:08

Hoe kan ik nagaan of de cilinder al schade opgelopen heeft? :s

De cilinder eraf halen en kijken of er geen strepen/inkepingen/krassen in de cilinder of zuiger zitten.
Maar de nicasilwand van de cilinder is gelukkig sterk, dus als je geluk hebt zitten er nog geen krassen of strepen in.
Hoeveel km heb je al volgas gereden? En hoeveel km had de cilinder dan al ongeveer meegemaakt?
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

RIP Jan de Lasser

happyownage
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 07 jun 2011 16:07

Vanmiddag had ik even mijn cilinder kop eraf gehaald, om te kijken of de cilinder wand eventuele schade opgelopen had. Dit was niet het geval, waardoor ik met een gerust hart naar de lokale brommerboer ben gereden, om daar een benzinekraan en een sproeier te komen.

eenmaal aangekomen vertelde hij dat de zuiger tegen de kop tikte, en dat dit wel eens heel slecht kon zijn voor de zuiger. Ik vertelde hem dat ik een puch hd kop besteld had, maar dat deze nog even op zich liet wachten.
Daarnaast maakte hij me duidelijk dat de bougie net iets te grijs is, maar dat dit niet veel uitmaakte. Twee maten grotere sproeier zou ideaal zijn.

Toen ik thuis kwam heb ik gelijk mijn kop eraf geschroeft, en de zuiger bekeken. En de beste man had gelijk, de zuiger had wel degelijk schade opgelopen. zie foto's van de kop en de zuiger kijk naar het groene en rode.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast is op de foto van de cilinderkop de kleur van de bougie te zien. wat denken jullie hiervan?

Wat ik mij nu dus afvroeg: is mijn zuiger/cilinder nu naar zijn grootje? en zal dit probleem verholpen zijn met de puch hd kop, of kan ik er nu gewoon tijdelijk een extra koppakking tussen doen?
Mijn tomosje

happyownage
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor happyownage » 07 jun 2011 16:22

Afbeelding
Mijn tomosje

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 07 jun 2011 16:54

Wees blij dat je geen vastloper hebt gehad door die schade. Als je slijpsel tussen je zuiger en cilinder was gekomen was het misschien slechter afgelopen. Die bougie is idd te licht, 2 / 4 maten groter mag zeker wel!!
Typisch een scheef gevlakte kop. :(
Hoe komt het trouwens dat je zuiger zo ver omhoog komt? :o
Te dunne voetpakking?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
358 berichten
  • Pagina 15 van 18
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 13