• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Airsal 70cc

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
62 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 24 apr 2012 00:23

Hartelijk bedankt voor al jullie hulp zover! Dit heeft me echt meer inzicht en kennis gegeven over mijn Tomosje, en wat evetuele problemen veroorzaakt.

Ik vraag me af of er nog specifieke koppelingssegmenten en koppelingsveren zijn voor een 65cc Airsal Cilinder, aangezien deze heel wat meer vermogen op de koppeling uitoefent.
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog


Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 24 apr 2012 09:06

Zal het ook geen vraagtekenveertje kunnen zijn? ff vraag aan andere forumleden.
Ik ben zelf nog niet echt goed bekent met de sypmtonen by een kapot vraagtekenveertje, maar hij zegt dat hij moet meesteppen.

Je versnellingsbak moet zowiezo los dus kun je kijken of je koppeling versleten is ook direct ff kijken naar het vraagtekenveertje.
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 24 apr 2012 12:07

Ik wil jullie ten eerste nog even bedanken voor de hulp die jullie me tot nu toe hebben gegeven! Zoals de meeste van jullie weten ben ik nog een beginner op het gebied van de Tomos, en zelfs bij de simpelste vragen zijn jullie bereidt om een passend en informatief antwoord te geven. Ook word er veel intresse getoond in het probleem van andere, en word er ook echt naar een oplossing gezocht!

Hierdoor heb ik tot nu toe toch wel weer wat nuttige kennis opgedaan om in de toekomst de problemen zelf op te kunnen lossen, en misschien zelfs hulp te bieden aan andere Forumleden. Ik kan jullie vertellen dat ik het hier enorm naar mijn zin heb!

Melvin,

Het vraagtekenveertje is misschien wel het meest nieuwe onderdeel in de koppeling zelf. Deze is vervangen bij de laatste onhoudsbeurt, maar er is natuurlijk altijd een kans dat deze onverwachts kapot gaat. En de koppeling moet toch open, dus dan zal ik daar ook meteen eens naar kijken. En ja, ik moet inderdaad meestal de Tomos even een beetje steppen en dan een klein beetje gasgeven om de koppeling erin te laten 'happen' zeg maar.

En met de nieuwe Airsal vind ik dit veels te riskant en gevaarlijk om het vermogen van deze Cilinder vele malen groter is als mijn oude ei-cilindertje. Het is namelijk zo dat hij nu ook bijna niet te berijden valt met de nieuwe Airsal, omdat hij nu constant in zijn 'vrije' stand schiet, en de Airsal dan echt vreselijk hoog in zijn toeren gaat. En ik maak liever niet mee hoe het is als de koppeling ineens 'hapt' en ik dus vooruit word getrokken met een hoogtoerige Airsal cilinder....
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 24 apr 2012 15:36

Dat lijkt me dan idd in 1 keer vol op het achterwiel en mss wel achterover omdat je geen gewicht aan de voorkant hebt zitten:P
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 25 apr 2012 10:12

Daarom vervang ik ook liever die onderdelen in de koppeling aangezien het niet zoveel kost, en maar een kleine klus is. Je voorkomt er wel onverwachts gedrag van de Cilinder mee, en een flinke bult op je achterhoofd.

En inderdaad, ik heb al vaak zat gehad met het ei-cilindertje dat hij ineens hapte. En toen ging ik toch wel degelijk op mijn achterwiel, dus ik kan me al wat voorstellen hoe dat zou zijn met de Airsal :lol:

Heb mijn Tomos trouwens toen straks voor het eerst vol open kunnen trekken, dit met wat extra olie voor de zekerheid. Toen ik het gas 3/4e open had zat ik op de 90km/u....Kan dit kloppen?
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 25 apr 2012 15:14

Nee, de meeste mensen halen met een onbewerkte 65cc Airsal een snelheid van ongeveer 75km/h. 90 km/h op 3/4 gas is dus iets te optimistisch.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 25 apr 2012 15:18

75 eckte is toch wel de top die je kan halen met een standaard 65cc.

behalve met een hpi en opmaat etc.
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 25 apr 2012 22:51

Waarschijnlijk heb ik mijn oude antieke tellertje omzeep geholpen..Hij geeft nu namelijk willekeurige snelheden aan :lol: Toch maar even een Digitale teller monteren binnenkort :D

En een HPI? Kan iemand mij daar meer duidelijkheid over geven?
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 25 apr 2012 23:56

HPI is een race ontsteking. Deze is niet echt geschikt voor een straatbrommer, omdat je lichten het niet meer doen als je een HPI onsteking gebruikt.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 26 apr 2012 13:28

Mijn lichten deden het zowiezo al niet naar behoren. En het Tomosje is niet goedgekeurd voor de Nederlandse wegen, als je snapt wat ik bedoel :lol: Dusjah, als ik er dan een HPI op zou monteren zou dat niet veel uitmaken :x

Wel bedankt voor de waarschuwing trouwens ;) Zijn er dan ook HPI's speciaal voor een Tomos, of moet je dit op Type uitzoeken?
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 26 apr 2012 14:05

Volgensmij als je de HPI van josdijkman van de puch neemt past het 1 op 1

Ik meen dat de ontsteking van de puch en tomos omwisselbaar zijn endus hetzelfde.
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 26 apr 2012 15:13

Melvin,

Bedankt voor de informatie! Ik zal er eens naar kijken, om te zien of het iets is. Aangezien het toch wel prijzig zal zijn, maar dat maakt opzich niks uit. Het opvoeren van een Tomos is toch wel iets anders als een scooter, het is veel uitdagender. Wat zullen de prestatiewinsten zijn met een HPI?

En nog even een klein vraagje! Bij sommige Motors zie je wel eens dat er kleine knallen uit de uitlaat komen, is het ook mogelijk om een Tomos dit te laten doen? Het zou opzich wel appart zijn als je een Tomosje dit ziet doen :lol:
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 26 apr 2012 15:24

Ontsteking later zetten. Hij start hierdoor wel slechter en je hebt gigantisch vermogensverlies.
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 26 apr 2012 15:30

Hmmm....Dat gaat hem niet worden dus ;)

Dus als die Motors die je ziet rijden, hebben dan dus ook een vermogenverlies? Weet je toevallig ook wat een goede HPI voor prestatiewinst op gaat leveren? Ben namelijk wel benieuwt naar de voordelen ervan.
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 26 apr 2012 15:31

Veel snellere optrekken en ook hogere top, weet alleen niet hoeveel hoger.

Maar waar ga je de brommer voor gebruiken dan?
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 26 apr 2012 15:37

Ik was van plan de nieuwe Ghostrider te worden, maar dan op een Tomos :lol: Grapje :P

Wil hem gewoon lekker snel en pittig laten lopen. Dus een hoge top, en een lekkere trekkracht..Aangezien ik er zoveel mogelijk aan wil veranderen, ben ik dus ook van plan een HPI te monteren :)

Verder weet ik nog niet wat ik er mee wil gaan doen, maar erop rijden is wel iets waar ik zeker van ben :)
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 26 apr 2012 15:40

Is je koppeling al gefixt?
Heb je verder ook nog iets gedaan an je setup?
Omhoog

Gebruikersavatar
Speedy007
Vaste forummer
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:01
Locatie: 's-Hertogenbosch
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 26 apr 2012 15:50

Ik vertrek morgen voor 4 dagen naar England, en ben dan dus niet in de buurt van de Tomos. Echter als ik terugkom vervang ik direct de Koppelingssegmenten en Koppelingsveren. Zover ik weet is het probleem met de koppeling dan opgeslost..

Aan de Setup heb ik in de laatste weken het volgende veranderd.

- Een nieuwe Airsal 65cc + DPM Hogedruk Race Kop
- Een nieuwe Caburateur van 15/15 + 15mm Spruitstuk.
- Sproeier 72


Waarschijnlijk stap ik binnenkort ook over naar een andere en betere uitlaat. Op dit moment heb ik een Techno Bullet, maar daar begint de Demper van te verslijten en maakt dus een gigantische klote herrie. Ik zat te denken aan een zo snel mogelijk uitlaatje, maar helaas is de Homoet niet zo gemakkelijk meer te krijgen.

Hoe zou een Technigas Next R het op een 65cc Airsal doen? En eventueel kan mijn Pa op de zaak nog wel een uitlaatje omlassen, zoals een Yasuni bijvoorbeeld. Maar dan vraag ik me af welke Yasuni het beste zou zijn..
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 26 apr 2012 15:56

technigas zal het goed doen

homoet is een beetje verouderd, behalve als je echt in je cilinder gaat lopen tunen en dan een 6p kan regelen.

een yasuni omlassen kan ook, maar dat is wel erg hoogtoerig, dus eventueel je cilinder daar op aanpassen geeft het meeste rendement. en een Yasuni R kan wel goed.
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 26 apr 2012 18:18

hallo

ik heb ook een technigas next onder me tomos met 70cc en ik moet zeggen dat loopt mooi. je hebt een hogere top en je trekt lekker op. ik had eerst ook een techno bullit en na een week was mijn demper ook kapot en heb nu dus deze en dat is een wereld van verschil en ben er zeer te vreden mee.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
62 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.