• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

1e Project: Tomos 65cc airsal

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
61 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
racing10
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor racing10 » 04 mei 2015 11:59

En hoe is het gegaan met de 18mm?

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 04 mei 2015 12:20

er zat een scheur in de aansluiting van de carb naar het spruitstuk. Hier heb ik een laagje pvc lijm opgedaan zodat er echt een laag van ong 3mm lijm zit en nu heeft de brommer geen valse lucht meer. Heb er toen nog een koperen buisje tussen gezet en met een speciaal tape naar 23mm gemaakt (buisje was 22mm) en nu is het denk ik helemaal lucht dicht

Het is me alleen nog een raadsel hoe ik hem af moet stellen met de verstelbare sproeier. Maar dat komt wel zodra de brommer echt rijdt

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 05 mei 2015 20:44

heb vandaag een tomos gekocht voor 30 euro om dat tandwiel met rollenkooi over te zetten en zelfs nu werkte het niet. Heb nu in totaal 5 verschillende rollenkooien geprobeerd en ze doen het allemaal niet dus het ligt ergens anders aan, maar wat? Wat ik wel hoor als hij uitstaat en ik hem duw dat er geratel uit het blok komt, wat ik niet begrijp. wat zou er verkeerd kunnen zitten?

edit#1
Nu ik ff na denk heb ik wel een paar keer gehad met het middelste tandwiel erin zetten dat hij bleef hangen en als je de tandwielen deed draaien hij bleef hangen en kraakte alsof er tandjes over elkaar heen gingen (met dat tandwiel tussen die twee carters in)

Edit#2
Ik ga het blok gebruiken van de tomos die ik vandaag gekocht heb en dan zet ik de cilinder en de koppeling over. Koppeling was namelijk versleten. Dan hoop ik eindelijk van het gezeur af te zijn met mijn tomos, want ik begin er onderhand wel voort moe van te worden.

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 06 mei 2015 17:18

Nou weer een hele middag verprutst. Tandwielen die in het andere blok terug gezet zoals het allemaal zat, en gewoon weer precies hetzelfde probleem. Nu heb ik alles maar weer over gezet naar het oorspronkelijke blok om toch maar een beetje bezig te blijven..... En het lijkt erop alsof het tikkende geluid wat minder is dus het zou kunnen dat ie het gaat doen. Maar aangezien deze tomos vervloekt is of iets dergelijks ben ik weer de helft van mijn bouten kwijt en past de uitlaat niet op een of andere manier dus dan kan ik daar gelukkig morgen mijn hele dag weer aan verspillen. de frustraties rondom deze tomos beginnen toch wel aardig erg te worden..

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 07 mei 2015 16:22

Net de oorzaak gevonden van de ratel uit het blok, was een veer die ik verkeerd had zitten. De brommer rijdt nogsteeds niet. Heb net mijn vingertop eraf gesneden doordat ik ergens tussen zat in het blok dus voorlopig zal er niet veel gebeuren aan de brommer...

Grtz

racing10
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor racing10 » 08 mei 2015 11:20

Inderdaad een beetje rustig aan doen en beterschap!

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 08 mei 2015 12:22

bedankt, ja t is niet dat heel mijn vingertop er af is, maar mijn vinger is ong een halve cm korter xd.

Ja ik kan t gewoon niet laten om aan mijn tomos te sleutelen om hem te laten rijden, dus denk dat ik hem vanmiddag maar weer uit de schuur haal haha

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 08 mei 2015 15:11

ik ben weer ff bezig en ben denk ik weer wat verder gekomen. Als ik nu mijn tomos start dan draait de kickstarter. niet constant maar als ik gas geef dan draait de kickstarter ook meteen sneller. Wat doe ik verkeerd? hij draait tegen de klok in, dus de andere kant op als dat ik hem aan kick. Naar mijn weten heb ik die veer aan de kickstarteras in het blok gewoon goed in die gleuf zitten (weet ik niet 100% zeker).

Ik heb een forum gevonden met precies hetzelfde probleem als mij, alleen staat er geen oplossing bij:
viewtopic.php?f=52&t=20797
Misschien schept dit meer duidelijkheid

Edit#
Ik heb de oorzaak gevonden: de spie in de krukas waar het vliegwiel achter blijft hangen heeft zich helemaal door de krukas en vliegwiel heen gewringd, allebei onbruikbaar dus. Gelukkig is het blok van die andere tomos die ik van de week gekocht hebt nog in redelijk goede staat, alleen pakkingen en keerringen en de cilindertapeindes moeten vervangen worden. Net de spulletjes gehaald dus ik kan dalijk al aan het blok beginnen. Cilinder zit alleen vast dus dat is best klote maar die krijg ik hopelijk wel een keer los.

Grtz

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 09 mei 2015 17:52

het blok zit weer in elkaar. Net gestart en eindelijk doet hij het! de oorzaak van dat hij het niet deed kwam denk ik doordat het vliegwiel en de krukas kapot waren, en daarom draaide de krukas de verkeerde kant op denk ik. Toen ik het blok uit elkaar had liggen en de krukas de verkeerde kant op draaide werd het eerste versnellingstandwiel niet geactiveerd en draaide de kickstarter as gewoon heel de tijd tegen de richting in. precies dus wat bij mij de klachten waren.

Blij dat ik doorgezet heb, heb er een hele boel van geleerd!

Blok ligt nu weer open omdat ik de koppelingsveren aan het inkorten ben. Ben al uitgedaagd voor een dragrace tegen een scooter van een maat van me haha. Ga ik wel winnen denk, alleen nog niet voluit rijden..

Grtz

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2015 05:45

Mooi dat ie het weer doet, maar was je niet eerder opgevallen omdat de motor de andere kant op liep dat het achterwiel dan ook achteruit draaide? Op die manier is iedereen een beetje op het verkeerde been gezet m.b.t. het niet pakken van de versnellingen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 10 mei 2015 11:00

Dat is me niet opgevallen omdat ik eigenlijk niet eens wist dat een blok de verkeerde kant op kan draaien. Ook heb ik eigenlijk maar een keer op de bok gezet dat het wiel draaide en toen heb ik er niet op gelet. Als ik er op zat dan zat er helemaal geen kracht achter het wiel. Sorry dat ik niet alles duidelijk heb beschreven.

Nu zit ik met het volgende probleem: ik kan een stukje rijden, naar het eind van het erf. Dan loopt hij gewoon goed, als ik dan zachter rij om om te draaien dan lijkt het alsof de brommer verzuipt en valt hij uit. Daarna kan ik hem meteen weer starten en gebeurt hetzelfde. Ik kan ook alleen op shoke starten. Ik heb al wat dingen gelezen over de vonk die niet regelmatig is of de benzine doorstroom die niet goed is. Wat denken jullie?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2015 12:53

Ik denk dat je eerst maar eens een stuk volgas moet gaan rijden om de kleur van de bougie-elektroden te checken. Als je alleen op de choke kan starten (ook bij warme motor) kan dit een lekkage zijn of een te kleine sproeier.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 10 mei 2015 13:45

Ja dan rij ik van de week wel ff een stuk vol gas, gaskabel is gebroken dus dat eerst ff fixen. ik heb een carb met verstelbare sproeier, heeft iemand hier ervaring mee want ik snap er vrij weinig van.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 mei 2015 20:28

Is die 18 mm niet een beetje overkill op jouw setup?

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 10 mei 2015 21:26

Dat weet ik niet, ik weet niet wat het max is voor een standaard 65cc?

Maar ik denk dat het wel gaat, want ik kan hem een keer gewoon helemaal door laten trekken tot zijn max, als ik dan wil draaien dan gaat ie steeds minder lopen alsof hij verzuipt, maar als ik dan weer de shoke gebruik blijft hij lopen en kan ik daarna weer zonder shoke hem helemaal door laten trekken. als ik hem dan voor de tweede keer zonder shoke laat doortrekken dan lijkt ie soms wel even een dipje te hebben, dat ie weer lijkt te verzuipen. Maar dat is 2 sec en dan doet ie het gewoon weer.

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 11 mei 2015 15:55

Ik rij met een 15/15 op mijn tomos ook 65cc dit gaat prima en afstellen is een eitje. Als jij de choke gebruikt dat ie het dan wel doet loopt hij gewoon veelste arm, zou eerst metteen een grotere sproeier erin drukken want je benzine is ook je smering. Komt misschien ook wel omdat je 18mm carb hebt die veel lucht doorlaat.
Tomos 65cc Airsal - VERKOCHT
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 11 mei 2015 23:03

dat us het probleem dus, ik heb een verstbare sproeier waarvan ik niet weet hoe die werkt. Er zit een soort schroefje op waarvan ik denk dat dat de sproeier is (niet de stationairschroef) maar is in of uit draaien een grotere sproeier?

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 12 mei 2015 12:52

Ik denk dat je dan aan de luchtschroef zit te draaien

Afbeelding

Even gekopieerd van een ander forum :)

De luchtstelschroef is een wat betere manier om de lucht/benzine verhouding te kunnen afstellen, de juiste stand zorgt voor een goede gasreactie.

De luchtstelschroef stel je op gehoor af. Nogmaals, deze zet je op anderhalve slag uit (360+180 graden) om vanaf daar te kunnen testen.
Ook dit doe je met een warme motor.
Het afstellen doe je met slagen van een kwart in of uit. Dit geeft een beter overzicht dan slagen van 360 graden of meer, gezien het feit je beter kunt aanvoelen/zien wanneer je een kwart slag hebt gedraaid.

Je draait nu de schroef een kwart slag in of uit. Merk je verschil in toeren?
-Bij een hoger toerental draai door tot je het hoogste toerental (hoorbaar dus) hebt bereikt.
-Bij een lager toerental draai je de schroef weer een kwart slag, nu de andere kant op.

Dit blijf je herhalen tot je het hoogst hoorbare toerental hebt bereikt.
Als je dat punt hebt bereikt, ga je fijner afstellen met de schroef. Nu gaat het niet met kwart slagen (1/4e ), maar met 1/8ste of 1/12e slagen. Bepaal het moment waarop de brommer het hoogst loopt en laat de schroef daar op staan.

Geef nu een korte dot gas zodat je motor in toeren klimt. Doe dit wel op de middenbok of met de rem ingeknepen, zodat je brommer er niet vandoor schiet. Loopt de brommer netjes op in toeren om vervolgens weer vloeiend terug te gaan naar stationair is je afstelling goed.

Zit er een hapering in of blijft je gas hangen staat je afstelling nog niet goed. Het toerental moet in 1 lijn vloeiend naar stationair lopen.
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss

MeneerGoedWeer
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor MeneerGoedWeer » 12 mei 2015 15:42

Dan draai ik idd aan de luchtschroef. Maar moet ik de brommer daar dan ook mee afstellen? Want er zit een langwerpig ding in het sproeiergat met daarin weer sproeier 104 (volgens mij). Dus je stelt dan de hoeveelheid lucht met benzine van een sproeier af? Of moet ik gewoon verschillende sproeiers proberen?

Jespertje
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jespertje » 23 mei 2015 14:52

Afstellen doe je met je sproeiers, 104 is veelste groot voor een 65cc ik heb er 74 inzitten en hij loopt nog te rijk. Fijn stellen met luchtschroef
Derbi 74cc Italkit
Tomos 50cc STD

Grunninger broezerss

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
61 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4