• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Cilinder vast

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
55 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
Gebruikersavatar
Orio
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 12 mar 2007 19:34
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Orio » 22 sep 2007 21:44

Koop aub goede kwaliteit tapeinden. Ik had ook een setje van 5 euro's en de moeren draaiden de eerste al dol op het tapeind. Er irritant om er weer af te krijgen. Ik heb toen de oude maar weer gebruikt.
Omhoog


Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 23 sep 2007 14:03

Maar ik vraag me dus af hoe ik kan zien of het goede kwaliteit is. Want het is inderdaad wel handig om goede tapeinden te hebben, anders krijg je er alleen maar gezeik mee.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
Orio
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 12 mar 2007 19:34
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Orio » 23 sep 2007 18:45

Koop rvs draadeinden en zaag die op maat. Dat ga ik ook doen tijdens mijn blok revisie.
PS is die cilinder er nu al af?
Omhoog

Gebruikersavatar
vdWal
Vastgeroeste forummer
Berichten: 869
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:24
Locatie: in een Huis!
  • Citeer

Berichtdoor vdWal » 23 sep 2007 19:28

ik heb gwoon orginele tapeindes van tomos besteld :) 1.50 per stuk hierzo
Baby Blue Street Racert!!
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 23 sep 2007 20:27

Kun je via de bromboer de Tomos tapeinden bestellen?

@ Orio:
Nee, die k*t cilinder is er nog niet af. Ik heb vandaag en gisteren een paar uur geprobeerd. Ben met de Dremel bezig om er stukjes van weg te slijpen, zodat het tapeind vrij komt te zitten. Dit lukt nu al aardig, hij zit nu aan de buitenkant zeg maar al helemaal vrij, maar hij wil nog niet loskomen (zelfs niet met een hamer en bijtel).
En ik kan het maar niet begrijpen. Als ik het zo bekijk, lijkt hij gewoon vast gelast te zitten aan de cilinder, echt heel raar.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 06 okt 2007 11:49

Hoi allemaal,

Zoals ik hierboven al heb beschreven zit mijn cilinder vast(gelast?) aan mijn tapeind. Ik heb aan één kant van de tapeind de cilinder weggeslepen, zodat hij aan één kant vrij zit. Maar nu zit de tapeind aan de andere kant nog steeds vast aan de cilinder. Dit is allemaal misschien een beetje onduidelijk, ik zal dadelijk even foto's maken.
Maar ik vraag me af hoe ik nu het makkelijkst kan zorgen dat de cilinder los komt (ik heb al geprobeerd hem los te wrikken, maar daar zit hij nog te vast voor).

EDIT:
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4

Ik hoop dat het probleem aan de hand van deze foto's duidelijker wordt.

Groeten,
En alvast bedankt voor enige hulp :)
Laatst gewijzigd door canaQ op 06 okt 2007 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
keesos
Tomos Supporter
Berichten: 504
Lid geworden op: 29 jun 2007 15:33
Locatie: Noordwolde (groningen)
  • Citeer

Berichtdoor keesos » 06 okt 2007 11:55

weet je zeker dat ze 'vastgelast' zijn? :shock: lijkt me beetje vaag :roll: maar je kunt niet met een rubberhamer tegen de onderkant van de cilinder beuken en hem eraf slaan??? zo deed ik het, want die krengen zitten soms echt muurvast.......
Renault.
Createur d’automobiles

нαя∂¢σяє
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 06 okt 2007 12:14

weet je zeker dat ze 'vastgelast' zijn? :shock: lijkt me beetje vaag :roll: maar je kunt niet met een rubberhamer tegen de onderkant van de cilinder beuken en hem eraf slaan??? zo deed ik het, want die krengen zitten soms echt muurvast.......
Dat is het probleem dus. Hij zal wel niet echt vastgelast zitten, dat lijkt me sterk, maar hij zit wel echt om het hele tapeind muurvast. Ik heb al met een teflon hamer (zelfde effect als rubberhamer, maar teflon veert minder mee) flink erop geslagen, en zelfs met een gewone hamer er op zitten meppen. Maar hij blijft bij dat ene tapeind vastzitten.
Kijk ff mijn vorige post, nu met foto's ;)
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

ET
Tomosforummer
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 jul 2007 13:13
Locatie: oudkarspel
  • Citeer

Berichtdoor ET » 06 okt 2007 13:25

breekijzer ertussen slaan en eraf scheuren
Omhoog

Gebruikersavatar
Orio
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 12 mar 2007 19:34
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Orio » 06 okt 2007 14:51

De tapeinden zijn sterk verroest hierdoor worden ze dikker en zetten ze zich vast. Je zou nog met een haakse slijptol de hoek in kunnen slijpen om zo het tapeind door te krijgen. Niet te laag omdat je anders het restant er niet meer uit krijgt.
Omhoog

Gebruikersavatar
Tomosje-88
Vaste forummer
Berichten: 327
Lid geworden op: 04 jul 2007 20:40
  • Citeer

Berichtdoor Tomosje-88 » 06 okt 2007 18:01

wat is er met de rest van de tapeindes gebeurt? zijn die er al uit? als dat zo is zou ik lekker deze cilinder verneuken en zoals orio al zei met een sleiptol dat deel eraf slijpen.
, Opgevulde Krukas, Koppelingsveren Ingekort
Bouwjaar: 2003
Tandwiel verhouding: 26 Voor, 22 Achter
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 06 okt 2007 19:29

Zoals je waarschijnlijk op de foto's kunt zien is de cilinder al flink verneukt (alle koelribben zijn er al af). De andere tapeindes zijn er inderdaad al uit. Maar ik de tapeind die vast zit wel doorslijpen, maar ik ben bang dat ik hem er dan niet meer uit kan draaien, omdat ie dan nog maar vrij kort is. Ik heb al het een en ander eraf afgeslepen, maar hij wil niet echt loskomen. En de hele hoek van de cilinder afslijpen lukt ook niet, dit heb ik al overwogen, maar dat is bijna niet te doen.
Ik weet wel dat ik mijn nieuwe tapeindes goed ga invetten, dit gezeik wil ik echt voorkomen, en laat dit ook voor iedereen een goede les zijn! ;)
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
Wald_70
Tomosforummer
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 sep 2007 07:56
Locatie: Wassenaar
Contacteer:
Contacteer Wald_70
Website
  • Citeer

Berichtdoor Wald_70 » 07 okt 2007 16:52

nog een mogelijk heid, heb je een bijtel?? zo ja, zet hem op e scheiding tussen carter en cilinder en met een dikke moker of grote hamer gewoon focking hard slaan aan alle kanten van de cil. zo ging hij er bij mij af :evil:
Klik hier voor mijn topic

viewtopic.php?p=67516#67516
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 07 okt 2007 17:42

Ik heb al wel met een bijtel geprobeerd, maar niet op de manier van jou. Ik heb dat expres niet gedaan omdat ik bang ben dat ik dan de carter een beetje kapot maak, waardoor het op de scheiding van cilinder/carter gaat lekken. Maar ik heb wel geprobeerd om met een bijtel de cilinder los te wrikken, maar dit lukt ook niet.
Dus als iemand nog een goede tip heeft, zou dat heel fijn zijn :)
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 okt 2007 17:45

Blok goed vastzetten in de bankschroef bij ophangoog. Zorg voor goede ondersteuning. Maak van stevig hout 2 wiggen en probeer deze tussen cilindervoet en carter te slaan. Veel WD40 gebruiken en geduldig zijn. Soms wil het "schrikeffect" op de tapeinden die vastgerot zitten ook wel helpen. Eventueel met een brander warm stoken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
55 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.