Pagina 3 van 8

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 12:24
door Angelo
Idd kevlar is meer slijtvast en zal dus langer meegaan maar als je de veer dan al maximaal gaat inkorten tjah.. :') Dan gaat het net zo hard slijten. Ik zal zo is ff mn koppeling erbij pakken om te gaan meten

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 13:22
door Angelo
Afbeelding

Segmenten kaal geschuurd (niet dat er zoveel opzat) die diepe krassen zijn niet weg te schuren aangezien je er dan 2mm af moet halen om het weg te krijgen. En hier de maten: (in mm)

Lengte segment: 79mm
Breedte segment: 14,3mm

Lengte kurk/kevlar: 59mm (iets langer dus dan dat er origineel opzit, maakt eigenlijk niks uit)
Breedte kurk/kevlar: 14,3mm
Dikte kurk/kevlar: 2,5mm óf 3mm


Nu is het simpelweg nog de lijm uitzoeken dit ga ik deze week nog halen plus het materiaal.

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 13:54
door keesos
Idd kevlar is meer slijtvast en zal dus langer meegaan maar als je de veer dan al maximaal gaat inkorten tjah.. :') Dan gaat het net zo hard slijten. Ik zal zo is ff mn koppeling erbij pakken om te gaan meten
kevlar kan echt veel hebben hoor, kijk ook eens naar scooters he: koppeling die aangrijpt bij 6000-10000 toeren ong, en toch goed blijft: nou is dat wel altijd droog weet niet of dat uitmaakt. Toch laat je veel liggen bij de koppeling van de tomos (std) dus vind het zeker interressant om iets te zoeken waarmee hij langer mee gaat, en beter te tunen is

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 14:06
door Renault
Droge koppeling maken dan, en iets verzinnen zodat de tandwielen gesmeerd blijven. Als dat mogelijk is dan...

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 14:28
door 7P_
Dit laatste is zo goed als onmogelijk in mijn ogen, aangezien alles zich in één "ruimte" bevindt waar de carterolie ook in zit.

Maar dat kevlar, geeft dat veel wrijving of valt dat juist tegen? Want ik ben dan weer bang dat kevlar koppelingen gigantisch gaan slippen in hun oliebad waar je niet onderuit komt. Wat dat betreft kan er volop geëxperimenteerd worden met de koppelingen :)

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 14:32
door Angelo
Bij scooters is het idd droog en de koppeling droog houden bij tomos is onmogelijk. Kevlar laat ik denk ik achterwege denk dat ik al weet wat voor kurk ik ga halen maar dat zien jullie vanzelf wel verschijnen:)

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 15:22
door mars
Omdat ik hier ook nog versleten koppelings segmentjes heb liggen, ga ik ook kijken of ik wat kan fixen :x

Hier even een foto van wat voorn kurk ik ga gebruiken ( als ik weet waar ik het kan kopen )
Afbeelding

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 17:21
door Mc. Sim
Dit word idd al gedaan door mensen. Ik zal jullie maar meteen de link geven. Zie hier een faq over het koppeling reviseren: http://www.mopedarmy.com/wiki/Tomos_A35_clutch_repair. Over die Permatex, ik moet vandeweek nog een keer terug naar de winkel om het te kopen, dus daar zul je nog vast wat over horen.

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 17:33
door 7P_
Super, best ´n leuke faq. Maar de lijm die ze in de vs hiervoor gebruikt hebben dat kunnen wij hier niet kopen geloof ik dus ik ben benieuwd of dat goedje dat jij gezien hebt goed werkt.

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 18:16
door Angelo
Ik zie hier een permatex lijm die tot 149 graden aankan, weet iemand hoe heet het kan worden in de carterkap? Misschien anders gewoon naar gamma dan hangt vaak zon machine bij Bison en je typt het in en dat ding laat het product zien wat je nodig hebt

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 18:52
door TomosTuningWassenaar
het word in je carter echt niet warmer dan 149 graden. straks heb je kokende karter olie :')

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 18:58
door Angelo
Logisch eigenlijk :') Maarja morgen ga ik dan ff materialen halen dus zijn er morgen ook fotoosh:)

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 19:02
door Mc. Sim
@ xAngelo: Dat was volgens mij ook de lijm die ik had gezien. Een of andere epoxy als het goed is?

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 19:14
door Angelo
Ja dat is de epoxy. Je had ze in 2 soorten de 1 droogt binnen 4 minuten en de ander in 90 minuten, het enigste verschil zit hem in de kleur als hij uitgehard is droogt die van 4 minuten grijs op en die van 90 minuten zwart. De keus daartussen is natuurlijk niet zo moeilijk dat word die van 4 minuten natuurlijk wat boeit mij die kleur? :')

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 19:15
door 7P_
het word in je carter echt niet warmer dan 149 graden. straks heb je kokende karter olie :')
Carterolie heeft een heel ander kookpunt dan water. Deze olie kan misschien wel bij 300 graden koken, dat is per stof verschillend. Alcohol kookt bijvoorbeeld bij 80 graden, daarom kun je het uit water halen (destilleren)
Tot zover mijn scheikundelesje :') :') :')

Maar to the point, 150 graden, géén idee. Misschien heb je een handig temperatuurmetertje ofzo?

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 19:18
door Angelo
Ja dat is een idee gewoon even het blok warm rijden en dan de olie eruit tappen en het straaltje wat eruit komt dat meet je met een temperatuurmeter alleen die heb ik dus niet

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 19:29
door 7P_
Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat de blokolie de 149 graden zal halen hoor. Als je hem eruit tapt bij een warme motor, dan brand je je klauwen niet zo erg aan die olie als aan kokend water. (in mijn beleving dan)

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 19:43
door Lukos
Idd, ik denk niet dat het echt zo super heet zal worden, hoe warm is een zal een cilinder zijn na een aantal kilometers?

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 19:46
door Mc. Sim
AC denk ik zo'n 170 graden als hij goed heet is? De olie zal denk ik rond de 90-100 graden zijn.

Re: Versleten Kopp. segmenten zelf rep.

Geplaatst: 02 dec 2008 19:49
door Angelo
Lijkt me wel sterk als het boven de 149 graden komt we gaan het gewoon proberen:)