Pagina 24 van 183

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 29 nov 2008 18:54
door Angelo
ik zit te denken aan valse lucht bij je spruitstuk. en wel bij de aansluiting op je carb. dan is het niet egt makkelijk om stationair af te stellen. kijk daar even. zorg dat je carb goed aansluit en strak aangedraaid is. niet te strak he :wink:
Oke want ik had de pakking die bij de nieuwe carberateur zat eraf gehaald want die pastte gewoon niet. Pakking van de oude carberateur erin gedaan, pastte goed en sloot naar mijn id goed aan maar dus toch niet goed genoeg en kan ook geen deotest doen omdat hij simpelweg stationair niet loopt en is nogal lastig terwijl je rijd deo te spuiten :') bedankt zal morgen eens een nieuwe pakking halen

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 29 nov 2008 18:56
door adje
Lol, er staat dat ik dat heb gezegd.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 29 nov 2008 19:04
door sjaakvanvoorschoten
:')

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 29 nov 2008 19:07
door Waldo
Vraagje:als je tomos met 65 airsal bij 50km/h al stotterd en de sproeier is goed, wat is er dan mee?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 29 nov 2008 19:08
door sjaakvanvoorschoten
dan is dat volges mij de ontsteking

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 29 nov 2008 19:09
door Lukos
Zou denk ik aan te weinig lucht kunnen liggen, of een vieze carb.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 29 nov 2008 19:10
door Waldo
carb is goed, erg schoon, zelfs zonder filter is het zo, bougie is goed, ontsteking staat ook goed, dus wieowie

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 29 nov 2008 19:25
door Lukos
Misschien tijd om je uitlaat te ontkolen? of is die nog schoon genoeg?

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 29 nov 2008 19:36
door shadowranger
Je zou eens kunnen meten wat de spanning is die afgegeven wordt bij het achterlicht. Het is idd mogelijk dat er teveel spanning wordt gegenereerd waardoor de lampen steeds doorbranden. Zie je je koplamp ook steeds even feller worden of niet tijdens het rijden? Dan is het zeker de spanningsregelaar. Anders kun je een weerstandje tussen de aansluitingen doen bij je spanningsregelaar (te koop bij de bromboer die weet wel wat je bedoelt).

Dat geritsel is mij te vaag uitgelegd. Dat kan van alles zijn, variërend van lagers tot doorslippen van de koppeling. Kun je iets specifieker zijn waar het geluid precies vandaan komt? Geef anders ook ff de relevante gegevens op van je Tomos (motorblok).
Ik zou graag wat duidelijker zijn met betrekking tot mijn vragen, alleen is mijn brommer er vandaag mee opgehouden waar ik geen snars van snap.
Ik heb een kilometer of 3 gereden, sta +/- 2 minuten te wachten voor het stoplicht en de brommer maakt normale staionaire toerentallen. Ongeveer 30sec. voordat het stoplicht op groen springt valt de brommer uit en sinsdien is ie niet meer te starten.

Bougie had voorheen een koffiebruine kleur en is nu zwart en vettig, carbarateur is schoongemaakt en krijgt benzine, de bougie vonkt ook.
Voor vandaag liep ie gewoon prima, nergens problemen mee gehad tot vanmiddag.
Omdat niemand anders hierop antwoord geeft doe ik het maar.

Hoe kickt de motor nu? Is dat lichter als voorheen? Dan moet je het gaan zoeken in de krukaskeerring aan de versnellingsbakzijde. Kijk ook even of je sproeier niet is losgetrilt. Dat laatste was bij het geval op mijn bromfiets (met Encarwi) waardoor de motor gewoon verzoop (letterlijk) in de benzine (wordt niet meer verneveld maar vloeibaar naar binnen getrokken).

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 29 nov 2008 20:32
door Waldo
Misschien tijd om je uitlaat te ontkolen? of is die nog schoon genoeg?
uitlaat is gewoon goed, weinig koolstof, trekt nergens valse lucht, keeringen goed, behalve vtw keering dan, het was van ene op andere dag

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 29 nov 2008 20:40
door TomosTuningWassenaar
mischien zou zigi toch wel zijn uitlaat even moeten ontkolen. dat ding is aardig gaar.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 00:56
door C. van Klaveren
In reactie op adje16,
Doe dat spruitstuk eens wat professioneler behandelen.
Zo als jij het doet, is er echt een van grote stappen en...................................... Resultaat nul.

Ik zal zondag wat spullen op zoeken in de kelder en er een fotootje van maken. Dan zie je hoe je dat simpel doet.

Tot morgen op deze plaats

Zondag 11.00u
Ik ben even naar de kelder geweest en heb wat rommeltjes bij elkaar gepakt.
Afbeelding

Gewoon een wat lange M6 bout en 2 moeren M6. een paar ringen. En een hulpstukje om op of over de mond van de flens te schuiven.
Je kan zien, dat met enige creatieve gedachten, je zo een hulpstuk hebt. In mijn geval b.v. een dop van een dopsleutelset, een oud spruitstuk (uit de jaren `60), een universeelklem, een PG16 wartel. Nou simpeler kan het toch niet.

Hier een foto hoe te doen.
Afbeelding

De laatste moer in het spruitstuk laten zakken en ff op het draadend van `t boutje versieren. (met een fitting schroevendraaier)
Zo…… de eenvoudige poelietrekker is gereed voor actie. Nu voorzichtig de andere moer aandraaien en je trekt de prop er uit.
[Als je het spruitstuk warm maakt gaat het natuurlijk wat makkelijker}

Apropo: Toen ik later bedacht dat ik de prop nog had liggen in het Tomosbakje, kwam ik het door mij gebruikte “poelietrekkertje” tegen. Zie hieronder mijn gereedschap. Bij ons beide Tomosjes gebruikt.
Afbeelding

Tot zover mijn inbreng, doe er het wijste mee.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 14:03
door adje
Handig! ik zal vanmiddag is kijken of het lukt om dit te maken!

De wijsheid komt dus echt met de jaren :mrgreen:


Vraagje, waar gebruik je die universeel klem voor?

EDIT: Misschien handig voor i.d. FAQ?

EDIT: voila, viewtopic.php?f=58&t=9070

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 14:09
door Erik
wow, echt superslim gedaan.
Bedankt hiermee kan ik ook wat ;)

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 15:40
door C. van Klaveren
In reactie,

Die universeelklem kan je toch ook gewoon op de mond van de flens leggen. (Als verhoging)
Daar past ook gewoon de prop doorheen als hij er uit komt.
Je moet alleen voorzichtig werken en met beleid.
Als je hem gebruikt, doe dan hem even vast tapen (engels) als hij tegen de mond van de flens aan zit.

Apropo: Van mij mag je `t in FAQ zetten, doe je voordeel er mee.

Heb je trouwens m`n laatste FAQ gezien bij motorisch ? Zit er net in. 2 uur mee bezig geweest (met plaatsen)

Het was me weer een genoegen, en met vriende..........

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 15:51
door adje
Jah heb ik gezien. Weer prachtig werk :)
Ik ben nu bezig met een tutorial make :)

voila, viewtopic.php?f=58&t=9070

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 15:54
door Renault
Vraag;
kan je een normaal vliegwiel van een 4 spoels elektronische onsteking (de kleine 'dichte') verwisselen met het vliegwiel van een Revival (met de tandjes voor de startmotor) ook deze 4 spoels elektronisch.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 16:52
door vdWal
khad ook ff een vraagje

voor die bzs zijn 280mm veren telang
en 260mm is dan wel goed natuurlijk maar als die strakker zet gebeurd er dan nog iets met de lengte van de veren?

dit geld dan bij de 280 ook

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 16:58
door Mc. Sim
Nee, er gebeurd niets met de lengte.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -2-

Geplaatst: 30 nov 2008 17:13
door Thomazzi
Omdat niemand anders hierop antwoord geeft doe ik het maar.

Hoe kickt de motor nu? Is dat lichter als voorheen? Dan moet je het gaan zoeken in de krukaskeerring aan de versnellingsbakzijde. Kijk ook even of je sproeier niet is losgetrilt. Dat laatste was bij het geval op mijn bromfiets (met Encarwi) waardoor de motor gewoon verzoop (letterlijk) in de benzine (wordt niet meer verneveld maar vloeibaar naar binnen getrokken).
In reactie op Shadowranger, waar ik zijn reactie zeer dankbaar om ben.

Het kicken gaat gewoon even makkelijk als voorheen, daar zit geen verschil in. Tijdens mijn survival rondje op de stoep waar ik met de Tomos bezig was heb ik de carberateur er al afgehaald en de sproeier zat niet los. Ik heb ook gelijk gekeken of de bougie vonkte en dat deed ie, een dag later deed ie dat niet.
Ik heb toen de bobine meegenomen naar de bromboer en hij vertelde me dat ie gewoon werkte. ---> En dat ik moest zoeken naar eventuele los geschoten draden mbt de uitknop, oid.

Als de krukaskeering kapot is bij de versnellingsbakzijde, komt dat dan overeen met mijn problemen?
Misschien een zeer lompe vraag, maar kan het ook komen doordat er op mijn krukas speling zit?