• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos AT50: nieuw blok, oud blok reviseren

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
146 berichten
  • Pagina 4 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • …
  • 8
  • Volgende
Gebruikersavatar
jeffjamm94
Vaste forummer
Berichten: 293
Lid geworden op: 07 jul 2010 20:15
Locatie: Winterswijk.

Berichtdoor jeffjamm94 » 05 apr 2012 00:58

die tomos is al geil maar jij maakt hem alleen maar geiler op deze manier :P

ik verwacht wel een filmpje al hij loopt he? :mrgreen:
ik probeer niemand te leren kennen,

ik vermaak me gewoon met hun aanwezigheid
Omhoog


Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel

Berichtdoor MichielWolthaus » 05 apr 2012 07:51

Hij loopt al :P

Zal het van dat lager iig even uitzoeken bij iemand die zelf zulke lagers maakt, ik vond dit opzich geen verkeerd oplossing en mij pa ook niet. Maar ik had niet verwacht dat dat naaldlager in het bronzen busje zou vreten.
Omhoog

Gebruikersavatar
jeffjamm94
Vaste forummer
Berichten: 293
Lid geworden op: 07 jul 2010 20:15
Locatie: Winterswijk.

Berichtdoor jeffjamm94 » 05 apr 2012 11:13

der komt aardig wat kracht op zo,n lagertje,
dus ik vind het niet zo gek
ik probeer niemand te leren kennen,

ik vermaak me gewoon met hun aanwezigheid
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel

Berichtdoor MichielWolthaus » 05 apr 2012 11:21

Jullie horen wel hoe ik het op ga lossen :)
Eerst uitzoeken wat voor een brons er nodig is etc...
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk

Berichtdoor brother » 05 apr 2012 14:42

ja die oplossing dacht ik ook van zo kan ik oplossen maar dat gaat helaas niet, je kan lager brons of een andere brons soort pakken, maar deze oplossing blijft even goed maar niet echt lang door die naaldlager, en het draaien is goed te doen als jij de juiste maat door geeft
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14

Berichtdoor 15melvin15 » 07 apr 2012 21:06

Ik had in mijn oude 1speed blok een bronzen lager zitten en moest hem van 10 naar 12mm maken dus gewoon 12mm boor gehaald en met de hand opgeboord.
Niks geen problemen mee gehad, heb nu een 2speed met een naaldlager.
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk

Berichtdoor brother » 07 apr 2012 22:03

@15melvin15 je snapt toch wel dat er wat kracht op komt te staan, dat gaat even goed maar na een tijdje rij je alles aan gort
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14

Berichtdoor 15melvin15 » 09 apr 2012 14:35

Ik ga die bak ook nog alleenmaar gebruiken om een 50cc cilinder op te zetten die ik zo hard mogelijk ga opfokke tot hij zichzelf kapot draait dus t maakt opzich nie heel veel uit, mr heb er al een paar 100km op gemaakt zonder enkele problemen.
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel

Berichtdoor MichielWolthaus » 09 apr 2012 14:41

Ben er nu achter hoe ik het ga doen.
Ga gewoon en lagerbus draaien van fosforbrons. Deze geef ik een buitendiameter van 15,2mm, dan klemt die helemaal in de drijfstang. De binnenkant doe ik dan van te voren een gat in maken van 10mm met een boor. Maar als het busje in de drijfstang zit wordt de binnendiameter kleiner dan 10mm, en moet ik busje dus ruimen, met een ruimer.

Ik moet dus alleen nog een stuk massief fosforbrons vinden, en kijken of we op het werk een ruimer hebben van 10mm.
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk

Berichtdoor brother » 09 apr 2012 21:32

fosfor brons heb ik ook gebruikt en meet even je krukas goed op want 15,2 is nog erg groot, je moet echt naar 100ste, 15,02 zegmaar, dan kun je hem er het mooist inpersen, weet niet of je op je werk een driepunts micrometer hebt dan kun je hem het mooist opmeten en het preciest. en je kan hem het beste met 10mm ruimen dat is veel precieser als een boor een boor kan altijd een beetje slingeren. en fosfor brons heb ik nog liggen, koste mij best veel via een bedrijf betaalde er 15 euro voor maar heb maar een klein beetje gebruikt ervan. maar als jij de maten doorgeeft op 100ste kan ik hem ook voor draaien en 10 ruimen, voor een kleine vergoeding ;) dan kan je hem ook ophalen in waalwijk want daar kom jij toch wel eens?
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel

Berichtdoor MichielWolthaus » 10 apr 2012 12:11

Waar heb je dat precies gehaald als ik vragen mag?

Ik draai het gewoon zelf, net zo makkelijk (A), en als we op het werk geen ruimer heb dan bestel ik er wel één, die kosten toch heel de wereld niet.
15,3 is zelfs wat mij aangeraden werd door die kerel die zelf ook zijn lagerbussen draait. Maar wel een schuine kant eraan maken, zodat die er makkelijker in gaat.
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk

Berichtdoor brother » 10 apr 2012 22:05

ik heb het bij een bedrijf in waalwijk gehaald van wees dacht ik.

nouja op honderste draaien is moeilijk hoor ;). een ruimer kost niet zoveel volgens mij.
mm oke nouja het lijkt mij het makkelijkst met persen als het maar een paar honderste scheelt, zo heb ik het toen ook gedaan in de vriezer en toen stukje erin geduwd en toen werd hij warm en heb ik de rest er met een lijmtang ingeperst, die schuine kant is idd wel aan te raden!
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel

Berichtdoor MichielWolthaus » 12 apr 2012 16:28

Valt wel mee, de draaibank op mijn werk is op 0,0005mm precies.
Tenminste dat zou die zijn als die helemaal in perfecte staat zou zijn, maar op 0,01 redt die wel.

Ruimer hebben we op mijn werk dus dat scheelt weer.
Ik was zelf van plan het busje met een poulietrekker in de krukas te duwen (wel eerst busje in de vriezer)

Voor het persen is het idd makkelijker als die kleiner is. Alleen kan je dan niet van de voren met 10mm boren, maar moet je 9,5mm boren en dan ruimer naar 10mm omdat het gat dan nauwelijks kleiner wordt bij het erin persen, en je de afwijking van de boor dan dus niet kunt corrigeren.

Moet nu alleen nog even uitzoeken of lagerbrons RG7 slijtvast genoeg is, anders moet ik voor lagerbrons RG12 gaan of misschien fosforbrons. RG7 kan ik heel gemakkelijk aan komen, dus hoop dat dat slijtvast genoeg is.
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk

Berichtdoor brother » 12 apr 2012 21:57

ja de meeste draaibanken horen dat idd te zijn maar achterstallig onderhoud kunnen hem naar 0,01 werken maar dat moet als het goed genoeg zijn!
ja dat kan idd ook met een poelietrekker.

ja 9,5 boren 10mm ruimen.
met persen kan het gat wel een klein beetje kleiner worden, maar in pricipe kan je dan even de ruim er met de hand er doorheen halen.

is moeilijk he de keuze voor het juiste materiaal :P
had toen precies hetzelfde
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel

Berichtdoor MichielWolthaus » 12 apr 2012 22:10

RG7 is goed, dus dat scheelt weer een hoop zoekwerk. Ben ik nu achter.

Nu alleen nog even tijd vinden om het busje te draaien, en de cilinder weer van het blok af te trekken.
Voordeel is wel dat alles nu tenminste schoon en netjes is.
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk

Berichtdoor brother » 12 apr 2012 22:21

kijk dat scheelt een hoop :)

nouja echt heel veel tijd heb je niet nodig om het busje te draaien, het is alleen een kwestie van goed opmeten iedere keer en rustig te werk gaan.
jammer dat het nog ff duurt voor het weer vakantie is :(
schoon werken is echt super fijn! :)
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel

Berichtdoor MichielWolthaus » 23 mei 2012 18:00

Laatste tijd maar weinig gedaan, maar nu komt er toch wel even een updateje.

Heb de voetsteunen met elkaar verbonden omdat deze steeds naar binnen toe bogen.
Dit is erg irritant, maar nu kunnen ze niet meer verbuigen door mijn gewicht :') (57kg...)
Voor het eerst met elektrodes lassen, het ziet er niet uit, maar het zit vast
Afbeelding
En daarna natuurlijk in de lak gezet.
Afbeelding

Ook heb ik een beginnetje gemaakt met het aanpassen van het e.a. voor een nieuwe remlicht schakelaar. Deze komt dan onder/achter het frame in plaats van aan de buitenkant.
Moest daarvoor wel eerst een steuntje lassen aan het rempendaal, lassen ging toen al iets beter, maar geen foto's van.
En daarna dat ook weer in de lak gezet
Afbeelding

De het steuntje waar de schakelaar zelf op gemonteerd gaat worden moet ik nog maken, maar daar kan ik alleen bij als de uitlaat van de brommer af is, om een beetje ruimte te hebben voor het lassen. Dus dat moet nog even wachten totdat ik ook het smallend ga aan pakken.

Vandaag wel een nieuw smallendlager gedraait. Al moet ik zeggen dat de constructie met een naaldlager en een glijlager nog geen problemen heeft opgeleverd. Maar een volledig glijlager is toch beter.
Afbeelding
Afbeelding
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk

Berichtdoor brother » 23 mei 2012 18:19

lassen blijft een vak appart, ik heb het geleert op me stage en moest er toch wel aanwennen.

alleen je hebt nu dat busje gedraait je had het gat erin gerust wat kleiner kunnen laten ongveer 3 of 4 mm. en je kunt er een schuin kantje aanmaken dan gaat hij er wat makkelijker in met persen
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14

Berichtdoor 15melvin15 » 23 mei 2012 18:59

1 van de belangrijkste dingen bij het lassen is zorgen voor een roestvrije ondergrond en daarna is het gewoon oefenen
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel

Berichtdoor MichielWolthaus » 23 mei 2012 20:49

CO2 lassen zowel RVS Aluminium en staal kan ik gewoon goed.
Tig lassen kan ik RVS.
En nu dacht ik laat ik dit eens proberen, aangezien we thuis alleen een las-apparaat hebben voor elektrodes.
Hij stond in ieder geval te laag, en ik moet nog gewoon oefenen met elektrodes.

Dat busje doe ik toch geen schuine kant aan, ik leg hem in de vriezer en hierdoor hoop ik dat die genoeg krimpt, anders maak ik er alsnog een schuine kant aan.
Het gat had ik inderdaad kleiner kunnen maken, nu is die wat oversized maar dat maakt voor de werking gelukkig niet uit.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
146 berichten
  • Pagina 4 van 8
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • …
  • 8
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.