Pagina 5 van 21

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 24 okt 2010 00:07
door Fakemon
Als hij 'm gaat keuren voor brommer. Goed idee. =\

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 24 okt 2010 16:28
door drestar
Denk eraan dat ie niet te hard mag lopen hé. Misschien zou je een snelle uitlaat kunnen doen en een metalen plaatje tussen de cilinder en uitlaat doen met veel kleinere doorgang oid..
bij de RDW mag hij maximaal 55 op de rollerbank, als je een snelle uitlaat erop hebt zoals een giannelli reverse etc,dan wordt hij waarschijnlijk gelijk afgekeurd ook al is de snelheid daarmee 45km, je moet dus een uitlaat hebben met E keur,
en de uitlaat die ik wil gaan bestellen heeft een E keur en er zit een prop in de uitlaat, die er na het keuren natuurlijk gelijk uitgaat :mrgreen: ,deze uitlaat,
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
koop gewoon een 180 blok 600/700 op me werk..
(en de rollerbank boetes als je gepakt wordt dan?)
Als hij 'm gaat keuren voor brommer. Goed idee. =\
net wat je zegd, niet zo'n goed idee dus! dan moet ik hem voor motor laten keuren en er ook nog een andere voorvork en extra achterveer op zetten waarvan de ophanging op mijn frame nog niet zit omdat het één van de eerste runners is,en hoeveel geld ben je dan alweer verder voordat je zover bent,dan kun je net zo goed gelijk een 180cc runner met kenteken kopen

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 24 okt 2010 16:44
door jada
als voorbeeld:
een yasuni r heeft ook een keurmerk en loopt belabberd met de prop er nog in (40 km/h)
doe er je voordeel mee.

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 24 okt 2010 16:53
door drestar
oké sorry, ik bedoel eigenlijk nederlands goedgekeurd.

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 24 okt 2010 17:09
door jada
ja dat is ook gewoon het heeft een e-keurmerk waarmee je er legaal mee we weg op mag door de proppen die erin zitten.

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 24 okt 2010 17:24
door drestar
ja een E keurmerk is europees en is niet altijd toegestaan in nederland.als er een prop in zit is hij gehomolegeerd

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 24 okt 2010 17:38
door jada
o oke dus hij wordt gedoogd als die op de scoober zit, maar met keuren gaat dat feest dus niet door.

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 24 okt 2010 17:47
door drestar
als de uitlaat gassen niet recht/horizontaal naar achter eruit komen dan krijg je daar een bekeuring voor,dus voor een terugloper kan je bekeuring krijgen in nederland,ook al heb je e-keur

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 24 okt 2010 18:14
door Fakemon
Mijn Keeway F-ACT 50 komt standaard uitgevoerd met een terugloper..

Wel zat er een prop in waardoor die 45 liep en een valse bocht die ik er nog aan heb. Ik heb geen lasapparaat om 'm dicht te lassen.. Loopt zonder prop 65.

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 24 okt 2010 21:42
door drestar
Aangezien er nog altijd behoorlijk wat onduidelijkheid is over het laten keuren van je brommer bij een RDW-keurstation, begin ik hier dan maar een how-to over.

ikzelf heb mijn eigen citta ook laten keuren bij het RDW te groningen.
de dag voor de keuring zat ik best in de stress of ik alles wel goed had gedaan ect.

Over de keuring zelf.

Klik http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/h ... praken.htm
voor de link naar de site om een keurafspraak te maken.

De keuring ?
waar kijken ze naar, hoeveel kost het en hoe gaat het in zijn werk ?

De kosten bedragen : 116 euro exclusief kenteken.

hoe gaat het in zijn werk : je komt bij het keuringstation, je moet je melden bij de balie. en je krijgt een nummertje. dan moet je je ID in leveren enzo.

dan mag je (als je aan de beurt) bent je brommer de werkplaats naar binnen drukken.

daar wacht je op het seintje van de keuringmeester.
je mag bij het hele keuringproces zijn.

ff korte uitleg over het oude en nieuwe model citta.

Het oude model (het frame begint en eindigt met sterren)

origineel :
-geen remlicht
-geen toeter
-geen grijze sticker onder het zadel met frame nummer en blok nummer.
- wel een fietsbel (tring tring)

het nieuwe model (het frame nummer begint met ZAPC)

Origineel :
- Remlicht
- Toeter
- grijze sticker onder het frame
- Zij reflectoren op de achterkant.


Waar kijkt hij naar ?

1. het framenummer
2. blok nummer

Daarna gaat hij over op het technische gedeelte.

Speling :

1. zit er speling in de wielen ? links en rechts voor en achter.
2. zit er speling in het balhoofd(je voorvork enzo)
3 zit er speling in je achterbrug ?

Remmen :
1. doen je voor en achterrem het goed ?
2. doet je remlicht het ? ( alleen bij het 2000model)

Motorisch :
1. standaard cilinder erop
2. standaard carters
3. standaard uitlaat ( of een look-a-like , zoals citypower)
4. standaard poulie ( 105mm )
5. standaard luchtfilter
6. standaard carburateur is GEEN MUST ( had zelf een 13/13 eronder)

De keurmeester kijkt NIET naar de cilinder,carburateur, luchtfilter, of poelie.

wel kijkt hij naar het blok nummer zoals k al eerder vermelde.

Nadat hij klaar is met nakijken gaat de brommer op een DYNO-bank ( oftewel een rollerbank)

Hierop wordt ie op snelheid getest.
die van mij werdt op 26 km/h geklokt ( hierbij was de correctie er al af)
op autoteller liep de mijne 35, dus kun je nagaan wat ze er nog aftrekken.
Daarna gaat de man terug naar t kantoor en dan hoor je of je brommer erdoor is.

Wat er precies gebeurd als je frame nummer niet eerlijk is of wat dan ook weet ik niet.
Godzijdank was dit mij niet overkomen

Het alsnog laten keuren van je brommer is het waard als je weet dat ie eerlijk is !

met verkoop van je brommer scheelt dat al gauw 50 tot 150 euro wat je er op verdiend

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 25 okt 2010 15:41
door drestar
vandaag heb ik mijn km teller kabel losgehaald omdat de tellernaald niks meer deed, het probleem zat em in de KM telleraandrijver ,de tandjes binnenin waren te ver afgesleten, dus moet er een nieuwe voor bestellen,

en dan het goede nieuws dat ik eerst dacht dat de startmotor het niet deed ,maar sinds vandaag heb ik uit gevonden dat de voorrem ingeknepen moet worden om hem elektrisch te kunnen starten, tja, wist ik veel! wel zo handig om te weten maar ik had er op twee scooterforums een topic over geopend en niemand komt daar even op het idee, :?

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 25 okt 2010 17:26
door Mr. Horsepower
Dat betekent dus dat je schakelaar achter je linker hendel stuk is.

Want de meeste kun je ook met links starten, of deze moet heel toevallig alleen met rechts te starten zijn.

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 25 okt 2010 20:02
door drestar
wist ik veel dat daar een schakelaar achter zat? maar ik heb het fout neergezet zie ik, ik bedoel dat je de achterrem moet inknijpen ipv de voorrem.en de achterrem zit links, als ik met rechts probeer te starten dan heb ik wel kontakt maar hoor alleen een klik uit de startmotor komen. is er nu dan niks kapot?

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 25 okt 2010 20:15
door Fakemon
.. Start hij nou wel of niet met e-start?

Want voor mij klinkt het alsof je zegt dat hij het alleen doet met linker hevel. Onze bamibike heeft dat ook hoor, remhendel inhouden.. Is volgens mij heel gewoon?

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 25 okt 2010 20:26
door drestar
ja hij start ,maar alleen als ik links inhoud,de achterem dus, het achterwiel moet natuurlijk vast staan als je elektrisch start,
ik heb al zoveel brommers gehad maar allemaal yamaha dt,honda mt/mtx,camino,derbi fds/fdx maar op die jaren 80' brommers zaten geen van allen elektrische start op, dit is mijn eerste,dus vandaar dat ik het nog niet wist

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 25 okt 2010 22:46
door Fakemon
Bij mij start die bamibike ook wel met rechts inhouden. Maar da's gewoon moeilijk te doen als je 't met één hand doet. :')

Als ie maar start met e-start toch! Maar kickstart is voor mannelijke mannen!

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 26 okt 2010 12:25
door drestar
als ik rechts inhoud,(voorrem) doet hij wel iets maar start niet door ,waarschijnlijk omdat het achterwiel dan vrij kan draaien, misschien als hij vanaf de bok is dat het wel gaat omdat het achterwiel dan op de grond staat, moet dat nog eens allemaal uittesten. maar met kickstart starten vind ik ook niet vervelend hoor, 1 keer kicken en hij is aan.start echt met gemak!

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 26 okt 2010 13:29
door daxenator
je zou inprincipe met allebei de remmen ingedrukt, electrisch kunnen starten, lijkt me logischer dat je de linkerremhendel ingedrukt houd. als rechts het niet doet, probeer dan is, allebei de remhendels in te drukken, starten, ff 5 minuten stationair laten lopen, dan met rechterhendel electrisch starten( terwijl die nog aanstaat) . je zal weinig horen/zien/voelen, maar binnenin de scooter wil het dan nog wel is goed komen.

dus : starten, 5minuten stationair, motortje laten lopen terwijl je ''start'' met je rechterhendel.

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 26 okt 2010 13:51
door freaki
Hee als je nog een uitlaat zoekt Ik heb er nog 2 ligge die mag je voor een prikkie hebben.:)

Re: Gilera Runner

Geplaatst: 26 okt 2010 16:25
door drestar
je zou inprincipe met allebei de remmen ingedrukt, electrisch kunnen starten, lijkt me logischer dat je de linkerremhendel ingedrukt houd. als rechts het niet doet, probeer dan is, allebei de remhendels in te drukken, starten, ff 5 minuten stationair laten lopen, dan met rechterhendel electrisch starten( terwijl die nog aanstaat) . je zal weinig horen/zien/voelen, maar binnenin de scooter wil het dan nog wel is goed komen.

dus : starten, 5minuten stationair, motortje laten lopen terwijl je ''start'' met je rechterhendel.

zal het eens proberen,maar nu voorlopig niet,de scooter staat in de woonkamer en ben hem uit elkaar aan het halen,
Hee als je nog een uitlaat zoekt Ik heb er nog 2 ligge die mag je voor een prikkie hebben.:)
ligt eraan welke uitlaten het zijn en in welke staat ze verkeren?