Pagina 43 van 81
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 25 jun 2011 14:04
door brombertje
Dasty krijgt alles schoon.

Superspul.
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 25 jun 2011 14:06
door MichielWolthaus
staalborstel had ik ook, maar die is al kapot gegaan

Maar ik kan toch ook heel fijn schuurpapier gebruiken? korrel 2000 ofzo?
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 25 jun 2011 14:08
door Ping
Dasty krijgt alles schoon.

Superspul.
En voor zo weinig geld ook nog eens .
Hele dozen worden er ingekocht .
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 25 jun 2011 14:08
door Ping
staalborstel had ik ook, maar die is al kapot gegaan

Maar ik kan toch ook heel fijn schuurpapier gebruiken? korrel 2000 ofzo?
Gebruik eerst maar eens een ontvetter , dan ben je al een heel eind.
Met een brillo sponsje gaat het ook
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 25 jun 2011 14:11
door brombertje
Ja, kan ook. Als je maar niet grof te werk gaat. Ik zou het wel nat schuren, met schuurpapier.
Probeer eerst maar hoe het gaat met ontvetter, op een oude zuiger. Je staat soms versteld van het resultaat, vooral met dasty.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 25 jun 2011 14:13
door MichielWolthaus
Ik snap dat het met ontvetter goed schoon wordt, heel goed zelfs waarschijnlijk.
Maar als er onevenheden op het oppervlakte zitten, komt er toch weer sneller koolaanslag op?
En als ik het polijst zijn deze onevenheden er niet meer en zou alles beter schoon moeten blijven, toch?
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 25 jun 2011 14:16
door brombertje
Eerst ontvetten. Dan kijken voor onregelmatigheden, en die heel zachtjes weghalen. Daarna kan je hem nog glimmend polijsten, als je dat wilt.
En compressieverlies komt door versleten zuigerveren, en lichte slijtage van de cilinder. Als je dan door blijft rijden gaan op den duur je zuiger en cilinder ook erger slijten.
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 25 jun 2011 14:20
door MichielWolthaus
Als ik dan toch bezig ben dan moet het maar gelijk glimmen ook

Nee onzin, ik ga het dan gewoon goed glad maken, want toen ik pas mijn kop eraf haalde had ik heel veel aanslag (5000km rijden)
En dat is ook niet echt de bedoeling.
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 25 jun 2011 14:27
door brombertje
Je krijgt ook extra aanslag door de lage compressie, omdat dan de verbranding ook slechter wordt.

Daarom is het dus belangrijk om regelmatig de sluiting en slijtage van de zuigerveren te beijken, en op tijd te vervangen.
Bij de cilinder die ik laatst heb gekocht, sluiten de zuigerveren bijna 100%, en zit er weinig aanslag op de zuigerkroon.
Dan weet ik dat die nog goed is, en daar geen nieuwe veren voor hoef te halen. Nu is het alleen nog tijdig controleren van de zuigerveren om er lang plezier van te kunnen hebben, en niet doorrijden tot de compressie helemaal weg is.

Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 26 jun 2011 17:42
door tomos
hoe hard zou een tomos ongeveer lopen als ik de uitlaatpoort tune(hoogtoerig) en een homoet p6 erop zet?
15 mm carb met een andere koppeling(ben wat aan het experimenteren)?
75 moet wel te halen zijn toch?
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 26 jun 2011 18:36
door TheStealthSpy
hoe hard zou een tomos ongeveer lopen als ik de uitlaatpoort tune(hoogtoerig) en een homoet p6 erop zet?
15 mm carb met een andere koppeling(ben wat aan het experimenteren)?
75 moet wel te halen zijn toch?
Dat ligt eraan welke cilinder je gebruikt.
Standaard A35 cilinder= ong 65 km/h.
Standaard A52 cilinder= ong 72 km/h.
65cc Airsal= ong. 80 km/h.
65cc Polini= ong 90 km/h.
Bij alle cilinders is het aanbevolen om de carters en de spoelpoorten te bewerken.
De homoet voor Tomos is btw de p4, de p6 is voor Puch.
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 26 jun 2011 21:16
door tomos
ik vraag alleen de cilinder, a52 dus,
de rest weet ik wel..
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 28 jun 2011 00:50
door tomostefan
Als je het boeltje goed afsteld (carb en ontsteking) en als je weet wat je wel/niet moet doen met die uitlaatpoort moet dat wel te doen zijn.
Verwacht alleen geen dikke trekkracht.
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 28 jun 2011 01:04
door brombertje
Met een Tecnigas en A55 cilinder kan je de 65/70, misschien hoger al halen, als het goed is.
Een A52 cilinder bestaat niet. Wel een A52 carter.
Zwarte cilinder = A5
Alu cilinder = A55
Met de standaard A5 cilinder moet je echt veel groter in uitlaatpoort, en kan je de spoelers vergroten.
Bij A55 cilinder hoef je alleen de uitlaatpoort iets te vergroten, die is namelijk al groter dan A5. De spoelers zijn al net zo groot als het carter. En de standaard compressie is hoger bij A55.
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 28 jun 2011 17:30
door MichielWolthaus
Trouwens als ik dan toch bezig ben met zuiger vervangen.
Is het dan de moeite ook waard om het smallend te vervangen?
Of is dit niet nodig totdat je die echt kapot gaat?
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 28 jun 2011 19:01
door brombertje
Liever vervangen voordat ie kapot gaat, en je een vastloper krijgt.

Een lagertje kost niet zoveel. Na erg veel km's is het nooit verkeerd om die ook te vervangen, dan slijten je veren ook minder snel omdat de zuiger minder speling heeft.
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 28 jun 2011 19:04
door MichielWolthaus
Hahaha, word bijna een revisie zo

Maar het blok begint steeds meer lawaai te maken, en daar wil ik vanaf.
En ik heb geen zin in een vast loper of iets aangezien ik de brommer elke dag gebruik, dus dan liever preventief onderhoud.
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 29 jun 2011 16:53
door tomostefan
Moet je krukaskeeringen inrijde? Nee toch zeker?
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 30 jun 2011 18:56
door atjebartje

Hoe noem je zo'n ding deze zit in je blokje/stekker van je kabelboom?
Re: Algemeen: Kleine vragen topic -3-
Geplaatst: 30 jun 2011 18:59
door Alex..

Hoe noem je zo'n ding deze zit in je blokje/stekker van je kabelboom?
beetje vage foto van je sony ericsson w595