Powerbox
Geplaatst: 06 jun 2009 01:10
door rikvg
hey,
ik heb al wat rondgezocht maar geen antwoord gevonden.
Ik heb al eens een tomosje gezien op dit forum met z'n box, scheelt het nou wat op een tomos ik heb er een op mijn sprinter alleen dat is net iets anders als een mosje

?
Re: Powerbox
Geplaatst: 19 jun 2009 10:19
door Gam3m4st3r
hey,
ik heb al wat rondgezocht maar geen antwoord gevonden.
Ik heb al eens een tomosje gezien op dit forum met z'n box, scheelt het nou wat op een tomos ik heb er een op mijn sprinter alleen dat is net iets anders als een mosje

?
ik weet dit niet cker dus ga hier niet vanuit.. maar volgens mij heb ik een keer gelezen .. dat een powerbox iets meer benzine geeft als dit nodig is dus bijvoorbeeld als je een berg omhoogrijd ofzo.. ik dacht dat dit het enige was

maar wacht maar even totdat iemand antwoord geeft die het cker weet

laatz
Re: Powerbox
Geplaatst: 19 jun 2009 12:13
door Randy[R]
de gas reactie is wat sneller en hij rijd een kleinklein beetje zuiniger
maar t ziet er wel vet uit

Re: Powerbox
Geplaatst: 22 jun 2009 09:50
door derk jan
Powerbox zo uit de winkel is gewoon voor de looks.
Het werken van een powerbox valt of staat met de inhoud van de box en de diameter en lengte van de aansluitslang.
Dit zal ongetwijfeld te berekenen zijn maar testen is makkelijker. Als slang moet je al snel denken aan een stukje tuinslang. Dus de bijgeleverde slang is al veel te klein.
Wat zo'n ding doet?
Elke keer na een inlaatperiode krijg je een tegengestelde luchtstroom door je carburateur. Dus niet naar de cilinder toe maar naar buiten zodra de inlaat gesloten word. Het botst als het ware tegen je zuiger/membraan aan zodra dit afsluit. Het hoopt zich even op omdat het niet direct stilstaat. Daarna gaat het weer terug. Zo moet je het zien. Dit is natuurlijk niet echt prettig omdat zodra de inlaat weer opengaat de stroming de verkeerde kant op staat. Dit moet eerst weer overwonnen worden om een goede inlaatperiode te krijgen. Door nu na de carb. een powerbox te plaatsen vangt de powerbox deze stroming/volume verandering op zodat deze niet meer door de carb. gaat. Nu heb je dus een snellere reactie van de mengselstroom.
Dit alles gaat natuurlijk met een bepaalde frequentie en daar moet de box op gemaakt of berekend worden. Hulpmiddel kan zijn de theorie van Helmhotz resonatoren. Nu is de box trouwens niet gemaakt om op je hele toerengebied te ondersteunen. Dus een powerbox is eigenlijk alleen nuttig als je op een specifiek stukje van je powerband een "dipje"hebt. Daar bereken je het dan voor.